پیش بینی کارشناسان از زمان افزایش قیمت مسکن

همچنین عطا آیت‌‌الهی، کارشناس بازار مسکن گفت: چند پارامتر بر قیمت مسکن موثر است و پیش‌بینی آن برای سال جاری کار دشواری است، اما در کل تابع شرایط سیاسی و اقتصادی کشور است. اگر شرایط سیاسی به ثبات برسد، کاهش قیمت مسکن به علت کمبود عرضه و کاهش قدرت خرید، انتظار بی‌موردی است؛ مگر اینکه تنش سیاسی ایران با اسرائیل ادامه داشته باشد که موجب کاهش قیمت مسکن خواهد شد.
وی افزود: در صورت پایان یافتن تنش ایران و اسرائیل، بازار مسکن تا ۶ ماهه اول ۱۴۰۳ در رکود خواهد بود و حجم معاملات مانند سال گذشته ادامه می ‌‌بد؛ به طوری ‌که متقاضیان واقعی دست به خرید مسکن خواهند زد. همچنین با توجه به رکودی که بر بازارمسکن حاکم است، فروشندگان منتظر خواهند ماند تا قیمت ملک افزایش یابد تا دست به عرضه بزنند.
این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این سوال که قیمت دلار چقدر بر بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود، گفت: دلار شاخصی تاثیرگذار در اقتصاد ایران است که بر افزایش قیمت تمام کالاها از جمله مصالح ساختمانی موثر است، به این ترتیب در صورت بالارفتن قیمت آن قیمت ‌تمام‌شده مسکن بالا می‌رود.

افزایش قیمت از خردادماه
بیت‌‌اله ستاریان، کارشناس ارشد بازار مسکن نیز در این باره گفت: بازار مسکن یک سالی است که در رکود تورمی به سر می‌برد، اما پیش‌بینی می‌شود از خردادماه که بودجه عمرانی به جریان می‌افتد، با افزایش قیمت مواجه شویم که کنترل بازار بسیار سخت خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که قیمت دلار چقدر بر بازار مسکن تاثیرگذار است، گفت: به صورت غیرمستقیم تورم ناشی از افزایش قیمت طلا و ارز بر قیمت مسکن موثر خواهد بود و به صورت مستقیم حدود ۲۰ درصد بر قیمت مسکن تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه دو عامل مهم بر قیمت مسکن موثر است، تشریح کرد: زمانی که تقاضا برای مسکن زیاد، اما عرضه کم باشد، قیمت خانه‌ها اغلب افزایش می‌یابد و هنگامی‌ که عرضه بیش از تقاضا در بازار مسکن ایجاد شود، ممکن است مالکان به دلیل تقاضای کمتر، قیمت خود را کاهش دهند. بنابراین قانون عرضه و تقاضا یک اصل اساسی اقتصادی است که تعامل آنها بر قیمت آن کالا یا خدمات تاثیر می‌گذارد. همچنین نباید از افزایش تورم عمومی غافل شد، چرا که موجب بالا رفتن قیمت ملک می‌شود.

تبعات افزایش قیمت مسکن
ستاریان در ادامه به تبعات افزایش قیمت مسکن از خرداد ماه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه با کمبود عرضه مواجه هستیم، افزایش قیمت مسکن موجب تشدید حاشیه‌نشینی می‌شود و یک کوچ معکوس و منفی به جامعه تحمیل خواهد کرد، به طوری که اجاره چادر در پشت‌بام‌ها و بدمسکنی افزایش خواهد یافت.

قیمت مسکنکاهش قیمت مسکن
Comments (0)
Add Comment