پیشرفت یک سد در قــزوین

به گزارش تاسیسات نیوز، استاندار قزوین گفت: سد نهب در ابتدای دولت یازدهم فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشت، اما اکنون شاهد پیشرفت ۸۴ درصدی این طرح عظیم استانی هستیم.


زاهدی در بازدید از مراحل اجرایی سد مخزنی نهب اظهار امیدواری کرد: با تامین منابع مالی طرح سال آینده شاهد آبگیری این سد باشیم.


وی افزود: از مجموع ۱۲۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن سد نهب ۸۰ میلیون مترمکعب برای تامین آب کشاورزی و بقیه ظرفیت سد برای تامین حقابه محیط زیست، تغذیه مصنوعی آبخوان دشت قزوین تخصیص پیدا خواهد کرد.

زاهدی اظهار کرد: هزینه ساخت سد و شبکه آبرسانی پایین‌دست سد به ترتیب ۲۳۰ و ۱۲۰ میلیارد تومان است و تاکنون برای ساخت ۱۱۶ میلیارد تومان هزینه شده است.پویا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین نیز گفت: سد نهب یک سد خاکی با هسته رسی و ظرفیت ۱۲۰ میلیون متر مکعب و ارتفاع ۵/ ۴۸ متر از پی است.


این سد با داشتن طول تاج ۲ هزار و ۱۵۶متری جزو معدود سدهای کشور با طول تاج طولانی به شمار می‌آید.وی افزود: سد نهب با هدف بهبود آبیاری ۳۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست، تغذیه مصنوعی دشت قزوین، بالا بردن بهره‌وری در کشاورزی، آبیاری و ایجاد اشتغال در منطقه و جلوگیری از جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خررود در حال احداث است.







انتهای خبر

آبرسانیاستانتاسیساتسد
Comments (0)
Add Comment