پول باشه، آب هم هست


به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، بحث کم آبی و حفاظت از منابع آبی این روزها خیلی جدی است در برخی موارد شاهدیم که طرح های محافظتی و تامین آب نیازمند هزینه های سنگین میباشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه برای علاج بخشی سد لار که همانا جلوگیری از هدررفت آب از این سد است، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: برای تامین منابع مالی این طرح باید چاره‌اندیشی شود.

خسرو ارتقایی با اشاره به اینکه استفاده از انواع منابع مالی و روش‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های آبی ضروری است، گفت: در سال‌های اخیر، دولت و مدیران ارشد کشور به سمتی رفته‌اند که از منابع دولتی در طرح‌های آبی کمتر استفاده شود و به جای آن فرصت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی جذب سرمایه‌گذار خارجی و به ویژه بخش خصوصی در طرح‌های آبی اهمیت خاصی دارد که باید به آن پرداخته شود و فرهنگ آن در سطح دستگاه‌ها و حتی وزارتخانه‌ها ایجاد شود. ارتقایی با بیان اینکه اکنون حتی خرید تضمینی نیز نوعی استفاده از اوراق مشارکت و ورود منابع مالی دولتی به یک پروژه محسوب می شود، گفت: استفاده از این نوع روش‌ها نیز اکنون کمرنگ شده است و تمام تلاش دولت استفاده کمتر از منابع دولتی است. ارتقایی در ادامه تعرفه‌های آب به ویژه در بخش کشاورزی را اندک دانست و افزود: بر اساس مصوبات و قوانین در بخش کشاورزی یا پولی دریافت نمی‌شود یا مبلغ بسیار ناچیزی دریافت می‌شود که این وضعیت آب را به کالایی بی‌ارزش تبدیل کرده است. وی ادامه داد: به هر حال آب یک موضوع و کالای اقتصادی است و وضعیت فعلی تعرفه‌ها پاسخگوی هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری و نیازهای مالی نیست.

ارتقایی با اشاره به سه طرح مهم شرکت آب منطقه‌ای تهران که نیازمند تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری هستند، یادآور شد: ساماندهی آب‌های جنوب تهران با جمع‌آوری بیش از 200 میلیون مترمکعب پساب، احداث تصفیه‌خانه ششم تهران که مدول اول آن در حال تکمیل شدن است و انتقال آب سد لار از جمله طرح‌های مهمی است که منابع مالی آن باید تامین شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

اقتصادبحرانتاسیساتحفاظتکم آبی
Comments (0)
Add Comment