پوشش 40 درصدي شبكه فاضلاب در كشور

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو از پوشش 40 درصدی شبکه فاضلاب در کشور خبر داد.

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز وی در ادامه گفت: منابع آبی که در کشور وجود دارد، عمدتا در بخش کشاورزی (92 درصد) مصرف می شود و سهم بخش شرب روستایی و شهری 6.5 درصد و صنعت 1.5 درصد است.

  علی اصغر قانع با بیان اینکه ایران از لحاظ بارندگی جزو کشورهای کم آب است، گفت: محدودیت ، نوسان ها و تغییر در بحث اقلیم ، توزیع نامتوازن آب در کشور و تنش آبی لزوم استفاده از آب های غیرمتعارف از جمله پساب و آب های شور را الزام آور کرده است.

قانع درباره تولید فاضلاب در کشور، گفت: در زمان کنونی در کشور 32 میلیارد مترمکعب فاضلاب تولید می شود که 28 میلیارد مترمکعب مربوط به زهاب کشاورزی و نزدیک به پنج میلیارد مترمکعب مربوط به پساب شهری است.

وی تصریح کرد: با تاسیساتی که در استفاده دوباره از آب و آبفای شهری تا پایان سال گذشته اجرا شده ، ظرفیت 143 تصفیه خانه فاضلاب ایجاد شده در کشور حدود 3.4 میلیون مترمکعب در شبانه روز است.

قانع ، طول شبکه های جمع آوری و انتقال فاضلاب در کشور را 45 هزار کیلومتر اعلام کرد و افزود: تاکنون 4.5 میلیون فقره انشعاب فاضلاب واگذار شده که جمعیت نزدیک به 40 درصدی را زیرپوشش قرار داده است و افزون بر 21 میلیون نفر زیر پوشش شبکه های مدرن فاضلاب قرار گرفته است که از این میزان پنج تا شش میلیون نفر در تهران و بقیه در دیگر شهرها هستند.

وی با بیان اینکه در جهان در استفاده چند باره از آب سرمایه گذاری هایی انجام شده است و در کشورهای پیشرفته که مشکل تامین آب ندارند نیز به دلایل مختلف از جمله حفاظت محیط زیست و بهداشت سرمایه گذاری های زیادی در تصفیه پساب و استفاده مجدد به عمل آمده است، گفت: برای استفاده از منابع آب های غیرمتعارف باید تمهیداتی باشد تا چند بار از آب استفاده شود.

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment