پوست مصنوعی با قابلیت احساس گرما

به گزارش تاسیسات نیوز، یک تیم متشکل از مهندسان و دانشمندان دانشگاه کال تک زوریخ پوست مصنوعی ساخته اند که می تواند با استفاده از مکانیسمی شبیه به بدن انسان تغییرات دمایی را تشخیص دهد.

 

 

 

 

این ماده می تواند به دست و پاهای مصنوعی اضافه شده و معلولین را قادر به حس گرما و سرما کند. همچنین می تواند در باندهای کمک های اولیه برای هشدار در مورد افزایش دما که نشانه ای از عفونت در زخم است به متخصصان درمان به کار رود.

 

 

 

محققان در آزمایشگاه به این نتیجه رسیدند که ماده ای که به تغییرات دمایی واکنش الکتریکی می دهد، پکتین است؛ مولکولی که در دیواره سلول های گیاهی یافت می شود. استاد مهندسی مکانیک و فیزیک کاربردی دانشگاه کل تک می گوید: «پکتین کاربرد گسترده ای در صنایع غذایی به عنوان عامل ژله کننده دارد؛ پس به دست آوردن آن ساده و بسیار ارزان است.»

 

 

 

 

غلظت زیاد یون های کلسیم آزاد یا تحرک زیاد منجر به کاهش مقاومت الکتریکی در ماده می شود که می تواند با یک مولتی متر متصل به الکترود که در فیلم جای می گیرد تشخیص داده شود.

 

 

 

 

فیلم دما را با استفاده از مکانیسمی مشابه اندام های بدن افعی ها که گرما را در تاریکی با تشخیص حرارت تابشی حس می کنند، احساس می کند. در آن اندام ها کانال های یون در غشای سلول رشته های عصب حسی با افزایش دما منبسط می شون. این گشادشدگی اجازه می دهد یون های کلسیم جریان یافته و پالس های الکتریکی ایجاد کنند.

 

 

 

 

پوست های الکترونیکی موجود می توانند تغییرات دمایی را در محدوده دمایی بین 5 تا 50 درجه تشخیص دهند که برای کاربردهای روبوتیک و پزشکی مفید است. در صورت تقویت این سنسورها تا 90 درجه، این حسگرها برای کاربردهای صنعتی مثل سنسورهای حرارتی در پوست های روبوتیک برای تقویت تعامل انسان و روبوت مفید خواهند بود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

الکتریکتاسیساتدمامهندس
Comments (0)
Add Comment