پنجره و آینه

روح اله واصف سردبیر و مدیرمسئول پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا؛ کتاب بسیار معروفی درزمینه‌ی پیشرفت سازمان‌ها وجود دارد به نام از خوب به عالی (GOOD TO GREAT). در اهمیت این کتاب شاید تنها ذکر یک مثال کافی باشد که جف بزوس، مدیرعامل و بنیانگذار سایت آمازون، پس از خواندن این کتاب از جیم کالینز نویسنده آن می‌خواهد تا این کتاب را در آمازون برای مدیران سطح عالی آن تدریس کند.
این کتاب نتیجه تحقیقات یک تیم از محققان با مدیریت نویسنده آن است که در مدتی طولانی روی شرکت‌های مختلف مطالعه و از میان ده‌ها شرکت با سود بالا در بورس، شرکت‌هایی را انتخاب کرده‌اند که از یک نقطه، ارتقاء را شروع نموده‌اند و از رقبا پیشی گرفته‌اند. این سرعت رشد با شیبی منطقی بالا رفته و حتی با تغییر مدیران پایین نیامده است. نویسنده که خود از اساتید دانشگاه است، مواردی مانند سودآور بودن یک بازار، تأثیرات ناگهانی بازار بر سودآوری و موارد مشابه را در نظر می‌گیرد و شرکت‌هایی که دلیل رشد آن‌ها مواردی از این‌دست بوده است را حذف می‌کند. شرکت‌های باقیمانده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و دلایل رشد آن‌ها بررسی شده است. این شرکت‌ها عالی نامگذاری می‌شوند که متفاوت از شرکت‌های خوب هستند.
در فصل دوم کتاب در مورد مدیران شرکت‌های عالی صحبت می‌شود و جالب است که علیرغم صحبت زیاد نکته خاصی به خواننده نمی‌دهد. برخلاف کتاب‌هایی که در مورد مدیریت سراغ داریم که ویژگی‌های یک مدیر موفق را برمی شمرند این کتاب چنین نیست ولی در نهایت اصل جالبی در مورد این مدیران مطرح می‌کند که شاید چکیده این فصل کتاب است.
اصل پنجره و آینه مشخصات یک مدیر عالی را از سایرین متمایز می‌کند. مدیران به‌طور معمول در هنگام بروز مشکل از پنجره به بیرون می‌نگرند تا مقصر را بیابند و در هنگام موفقیت و پیشرفت به آینه نگاه می‌کنند تا خود را ستایش کنند. ولی مدیران عالی متفاوتند. آن‌ها در هنگام بروز مشکل به آینه می‌نگرند تا ایراد را از عملکرد خود بیابند. از نگاه آن‌ها مقصر اصلی اول خود آن‌ها است که باید اصلاح شود و سپس دیگران. در هنگام موفقیت‌ها هم مدیران عالی به پنجره می‌نگرند تا افراد مؤثر در موفقیت را ببینند. آن‌ها خود را عامل موفقیت نمی‌دانند و به‌هیچ‌وجه اهل خودستایی نیستند.
نکته جالب این است که وقتی مدیران عالی از پنجره به بیرون نگاه می‌کنند سایرین آن‌ها را از آن سوی پنجره می‌بینند و به هم نشان می‌دهند و می‌گویند این شخص عامل موفقیت ماست!
در صنعت ما مدیران عالی کم نیستند. ما چگونه مدیری هستیم؟
روح اله واصفسایت آمازونمدیران سازمانیپنجره و آینهکتاب از خوب به عالیکتاب جیم کالینز
Comments (0)
Add Comment