پل ارتباطی

روح اله واصف – مدیرمسئول و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا/ سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، یکی از ایده‌های مترقی مدنی است تا بخشی از امور حاکمیتی و مهندسی را به خود مردم وانهد.ایده نابی که در دولت سازندگی مرحوم هاشمی رفسنجانی جامه عمل پوشید و با رأی مجلس و در نهایت امضاء مرحوم حبیبی پا در عرصه ساخت‌وساز نهاد تا باری از دوش دولت بردارد و امور مهندسی را به اهلش وانهد. هرچند که از حرف تا عمل فاصله زیادی است و تفکرات جاه‌طلبانه، دیکتاتورمآبانه و حتی کاسب‌کارانه تا توانست بر این نهال ضعیف تاخت تا تفکر مهندسی نتواند قلم و آچار و کلنگ خود را بردارد.
در این سازمان مهندسی برای ارتباط بین قاطبه جامعه مهندسی با هیات مدیره سازمان، هیات مدیره‌های گروه‌های تخصصی پیش بینی شده است که پل ارتباطی بین مهندسان و تصمیم‌سازان باشند. هیات مدیره‌های گروه‌های تخصصی هرچند که وزنه چندان سنگینی در سازوکار تصمیم‌سازی نیستند اما می‌توانند نقش موثری در تصمیم‌ها داشته‌باشند. آن‌هااتاق فکر هیات مدیره سازمان هستند و البته اعضای آن در بسیاری از کارگروه‌ها عضو. در هر دوره‌ای که افراد دلسوز و پای کاری در این هیات‌های مدیره بوده‌اند اتفاقات مهمی برای مهندسان افتاده است. وجود فساد در سازمان توسط مهندسان قابل تشخیص و توسط هیات مدیره‌های آن‌هاقابل پیگیری و گزارش است. این فساد می‌تواند مالی یا اداری باشد. هرگونه سازوکار ناراست در سازمان یک فساد است که باید برچیده شود و این اعضای هیات مدیره هستند که باید آغازگر این راه باشند.
تضعیف جایگاه مهندسی تاسیسات مکانیکی پس از دو رییس مکانیکی سازمان تهران و تنزل آرام آن از جایگاه سومی به چهارمی نشان از آن دارد که نه‌تنها اعضای مکانیک هیات مدیره در خواب خوشند که این پل ارتباطی نیز جایگاه خود را از دست داده و به قهقرا رفته است.
شعری در کتابِ “خانه وارونه” اثر آگاتا کریستی آمده است:
پیرمردی بود وارونه سرشت                   راه طولانی همی طی کرده زشت
درکنار سنگ چینی واژگون                   سکه‌ای وارونه دید بر روی خشت
گربه‌ای وارونه دم در خانه داشت             موش‌ها وارونه بگرفتی چه زشت
جملگی در خانه وارونه شان                   دوزخی می‌زیستند در آن بهشت
من موافق این گفته نیستم که همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید! اگر در تنی دندان‌ها فاسدند دلیل ندارد که با چاقو قلب را نیز از کار بیندازیم. شاید لازم باشد دندان‌ها را بررسی کنیم و آن‌هارا درمان کنیم. با ترمیم یا تعویض. هنوز هم راهی برای اصلاح هست و جز این راهی نیست.
در این شماره پرونده ویژه ماهنامه را به کارکرد هیات مدیره گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران اختصاص داده‌ایم. امید است که توانسته باشیم بی‌طرفانه و مستدل شش سال کارکرد این همکاران عزیز خود را نقد کنیم. پرونده فراهم شده نتیجه ماه‌ها بررسی و تحقیق تیم هفته‌نامه و ماهنامه بوده است و ماحصل ساعت‌ها مصاحبه و گفتگو آنچه شده است که در این پرونده می‌خوانید. ماهنامه مهندسی تاسیسات تلاش دارد تا راهی برای ارتقاء سطح زندگی حرفه‌ای همکاران خود بیابد. امید است که عاقبت کار موردپسند خدای متعال قرار باشد که همۀ ما مأمور به تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه.
روح اله واصفمهندسی تاسیسات مکانیکیمهندسین مکانیکنظام مهندسیپل ارتباطی
Comments (0)
Add Comment