پساب يكي از منابع پایدار تامين آب در جهان است

در شرايط كم آبي كه بخش هايي از جهان و ايران با آن مواجه هستند، استفاده از آب هاي پايدار مهم است و اگر بتوانيم فاضلاب توليدي را به آب قابل استفاده تبديل كنيم، يك مزيت به حساب مي آيد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: پساب يكي از منابع پایدار تامين آب در جهان است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون)، مهندس “عليرضا دائمي” امروز (چهارشنبه) در “نشست جمع بندي استفاده ايمن از پساب در كشاورزي” كه در دانشگاه شريف برگزار شد، گفت: در شرايط کنوني اقليمي كه در ايران، خاورميانه و شمال آفريقا رخ داده است، پساب يكي از منابعی است كه با خشكسالي كاهش نيافته است و مصرف زياد آن، موجب محدوديت نمي شود.

وي ادامه داد: پساب تنها راهي است كه در شهرهاي بزرگ مي تواند آبي مطمئن براي فضاي سبز و جايگزين مناسبي براي آب كشاورزي باشد.

وي برگزاري اين نشست را با نگاه استفاده از پساب در كشاورزي عنوان كزد و گفت: در شكل كلان، اين پديده با سه مولفه قابل طرح است.

وي افزود: رعايت بهداشت، توسعه كشاوري و تامين آب سه مولفه مطرح در بحث پساب است و پيشنهاد مي شود به بحث پساب فقط به عنوان مصرف كننده نهايي نگاه نشود بلكه به مسایل محيط زيست، بهداشت و توليد آب هم توجه شود و اين چرخه بايد به صورت هماهنگ با هم ديده شود.

دائمي با بيان اينكه اين نشست به بحث مهمي (استفاده از پساب در كشاورزي) در سطح بين المللي مي پردازد، گفت: اين همايش نتيجه پنج نشست در قاره هاي مختلف جهان بوده كه در سال گذشته برگزار شده است و جمع بندي و خروجي اين پنج نشست در نشست کنوني مورد بررسي قرار مي گيرد.

وي افزود: “نشست جمع بندي استفاده ايمن از پساب در كشاورزي” توسط سازمان هاي بين المللي درخواست شده و با كمك وزارت نيرو و چند سازمان بين المللي در ايران در حال برگزاري است.

وي تامين آب را مولفه مهمي در بحث پساب دانست و اظهار داشت: در شرايط كم آبي كه بخش هايي از جهان و ايران با آن مواجه هستند، استفاده از آب هاي پايدار مهم است و اگر بتوانيم فاضلاب توليدي را به آب قابل استفاده تبديل كنيم، يك مزيت به حساب مي آيد.

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو كمبود آب كشاورزي را ديگر مولفه مهم در بحث پساب دانست و افزود: آب استحصال شده مطمئن مي تواند جايگزين آب هايي باشد كه براي کشاورزي استفاده می شود و همچنين بايد استانداردهايي رعايت شود كه موجب بيماري زايي و نابودي خاك يا آلوده كردن گياهان نشود.

وي ادامه داد: فاضلاب ايجاد آلودگي مي كند و تبديل و تصفيه آن به پساب خاكستري هدفي است كه در اين همايش دنبال مي شود.

دائمي اضافه كرد: پيش بيني مي شود در پايان اين همايش موفقيت هايي در اين سه مولفه به دست آيد و برنامه اي در سطح بين المللي براي حل اين سه موضوع در يك بسته ايجاد شود.

وي درخصوص اينكه چقدر اين راهكارها عملي خواهد بود، گفت: سازمان هاي بين المللي موضوعي را مطرح مي كنند، اين موضوع بررسي و كارشناسي و نتايج آن به صورت بيانيه و اسناد الزام آور در سطح جهان مطرح مي شود.

وي مراكز بين المللي ازجمله سازمان بهداشت جهاني (WHO)، سازمان بين المللي كشاورزي و غذا (فائو) از جهت توليد محصولات، برنامه محيط زيست سازمان ملل (UNEP)، كميسيون بين المللي آبياري و زهكشي (ICID) و موسسه بين المللي مديريت آب (IWMI) و موسسه آب و محيط زيست و سلامت دانشگاه سازمان ملل را ازجمله سازمان هاي شركت كننده در اين نشست عنوان كرد.

“نشست جمع بندي استفاده ايمن از پساب در كشاورزي” از امروز (چهارشنبه) با حضور نمایندگان بيش از 20 كشور جهان و سازمان ها و مراکز بین المللی در محل دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

تاكنون پنج نشست در کشورهای مختلف جهان برگزار شده است تا اين پروژه ها براساس نيازها و تجارب قاره هاي مختلف بررسي شود و برنامه اي را براي سازمان ملل تدوين كنند.

نشست نخست در مراكش، نشست دوم در دهلي نو هند، نشست سوم در ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي، نشست چهارم در پرو و نشست پنجم در بالي اندونزي برگزار شده است.

در اين نشست ها تمام پيشنهادها، فعاليت ها و اقدام ها احصا شده و با حضور نمايندگان كشورهاي هر قاره مستنداتي تهيه شده است و در نشست تهران كه نشست جمع بندي قاره اي است، همه اين مستندات بررسي و ظرف سه روز به سازمان ملل تحويل داده مي شود.

برگزار كننده اصلي اين نشست سازمان ملل است و قرار است در نشست تهران تمام مباحث تدوين شده در پنج نشست پیشین مورد بررسي قرار گيرد.

سنگال، مراكش، مصر، الجزاير، تونس، پاكستان، نپال، هند، سريلانكا، آفريقاي جنوبي، موريس، غنا، مكزيك، پرو، اكوادور، بوليوي، فيليپين، چين، ويتنام، اندونزي و ايران كشورهايي هستند كه در نشست تهران حضور دارند و اين كشورها به دعوت سازمان ملل در اين نشست حاضر شده اند.

اين نشست در دانشگاه صنعتي شريف با همكاري علمي و معنوي وزارت نيرو، شركت آب و فاضلاب استان تهران و انجمن صنفي شركت هاي صنعت آب و فاضلاب برگزار مي شود.

همچنين در حاشيه اين نشست نمايشگاهي با وسعتي حدود 400 مترمربع و با حضور 17 شركت و انجمن ايراني برگزار و توانمندي هاي ايران در بخش هاي مختلف مديريتي، اجرايي، توليدي و مهندسي عرضه می شود.

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment