پروفسور منصور نیکخواه بهرامی چهره ماندگار مهندسی مکانیک

پروفسور منصور نیکخواه بهرامی، استاد ممتاز دانشکده فنی دانشگاه تهران و عضو هیات علمی نیمه‌وقت دانشکده مکانیک و هوافضا واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است.

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز   وی در سال ۱۳۱۸ در قریه شیزر از بخش طارم سفلی در استان قزوین به دنیا آمده‌ است و در سال ۸۵، در آستانه ۶۸ سالگی، به‌عنوان چهره ماندگار رشته مهندسی مکانیک کشور انتخاب شده ‌است.

 

آغاز راه

نیکخواه بهرامی، دیپلم متوسطه را از دبیرستان هدف تهران در سال ۱۳۳۷ اخذ کرده‌ است و جزو نخستین دوره دانش‌آموزان این دبیرستان بود. وی پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۳۸ به آمریکا رفت و در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک مشغول تحصیل شد. بعد از مدتی به دانشگاه تگزاس رفت و در آن‌جا (شهر آستین ایالت تگزاس) دانشنامه مهندسی ساختمان گرفت. آن موقع دانشگاه تگزاس، جزو ده دانشگاه برتر دنیا بود.

 

 نیکخواه بهرامی درباره علاقه‌مندیش به این رشته می‌گوید: به ریاضی و کارهای نظری و تحقیقی، علاقه زیادی داشتم و همین امر  باعث شد تا  دکترای خود را در رشته مکانیک مهندسی اخذ کنم. مکانیک مهندسی،در واقع یک رشته بدون لیسانس و در سطح فوق‌لیسانس و دکترا است که از رشته‌های ساختمان، مکانیک و هوافضا دانشجو جذب می‌کند.

 

وی با فوق‌لیسانس ساختمان، دکترای این رشته (مکانیک مهندسی) را اخذ کرد و پس از اخذ دکترا در سال ۱۳۴۸ به ایران بازگشت. در تاریخ هشتم تیرماه سال ۱۳۴۸، به دعوت پروفسور فضل‌الله رضا، در رشته مهندسی مکانیک، مشغول به تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران شد.

 

کتاب‌‌ها و مقالات

این چهره ماندگار،‌ علاوه بر آموزش دروس مختلف مهندسی مکانیک در دانشگاه تهران و بسیاری از دانشگاه‌های مهم ایران، تحقیقات عمده‌ای انجام داده و آن‌ها را  در قالب کتاب و مقالات معتبر بین‌المللی به چاپ رسانده است.

 

وی تالیف هشت کتاب در مباحث برنامه‌نویسی، محاسبات عددی، دینامیک و ارتعاشات و حدود ۵۰ مقاله در کنفرانس‌های علمی و مجلات معتبر بین‌المللی در کارنامه علمی خود دارد. وی همچنین از جمله پایه‌گذاران آموزش درس برنامه‌نویسی کامپیوتر در ایران است.

 

«برنامه‌نویسی»، «برنامه‌نویسی BASIC» و «برنامه‌نویسی به زبان BASIC» از جمله تالیفات پروفسور نیکخواه بهرامی است. وی کتاب «آنالیز عددی و روش‌های کامپیوتری» اثر رج. پنینگتون را به فارسی ترجمه کرده است.

فراهم سازی بازار کار، خواسته استاد

دکتر نیکخواه بهرامی، مهندسی مکانیک را یکی از تاثیرگذارترین رشته‌ها در حوزه تولید می‌داند و معتقد است: رشته مهندسی مکانیک ۳۰ درصد از فعالیت‌های تکنیکی را در جهان به خود اختصاص داده است. او از مجریان و سیاستگزاران کشور، خواهان فراهم کردن شرایطی است تا با بهره‌گیری از امکانات ارتباطی از جمله اینترنت و شبکه‌های مجازی، بازار کار مناسبی را برای مهندسان کشور فراهم شود.

 

 توصیه برای مهندسان جوان

پروفسور بهرامی همواه از دانشجویان می‌خواهد و توصیه می‌کند که دنبال کار واقعی و حقيقی باشند و دنبال چيزهای حاشيه‌ای و مجازی نروند. بهترين کار آن است که تمام فعاليت‌هایشان را در يک رشته و در يک راستا متمرکز کنند و از پراکنده‌کاری بپرهيزند. دانشجو بايد به معنی واقعی عاشق درس و تحصيل باشد تا ثمره آن را در آينده‌کاری و زندگی‌‌اش ببيند. اگر اين نباشد، آينده خوب و موفقی پيش‌رو نخواهد داشت.

عشق به وطن، مرا به ایران بازگرداند

به گزارش ایبنا، این استاد، پس از سال‌ها تدریس در خارج از کشور با وجود امکان ماندن در آن‌جا به ايران آمد. وی علت این بازگشت را فقط و فقط عشق به وطن و عشق و علاقه وافری که به دانشجويان دارد، عنوان کرده است. وی معتقد است در ایران  محيط کار و آموزش و رابطه استاد و دانشجو تفاوت کلی با غرب دارد و همين رابطه است که انسان را در اين‌جا نگه می‌دارد. اين‌جا رابطه میان دانشجو و استاد، رابطه پدر و پسر است، در حالی‌که در غرب، روابط فيزيکی است. در هيچ جای دنيا، اين رابطه وجود ندارد و اين به خاطر سوابق فرهنگی چند هزار ساله ماست. علاقه دانشجويان و محبت‌شان به استاد، به حدی است که با هيچ چيز قابل تعويض نيست و اين عشق و علاقه، همان چيزی است که امثال مرا در ايران نگه داشته است.

 

دکتر منصور نیکخواه بهرامی در حال حاضر گروهی را با عنوان گروه مطالعات کمی و هوشمند‌سازی دانشگاه تهران سرپرستی می‌کند. این گروه به‌صورت تخصصی بر روی محاسبات عددی پیشرفته و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. نشانی اینترنتی این گروه http://www.quants.ir است. این گروه نخستین گروه ایرانی است که در حوزه الگوریتم‌های عددی فعالیت می‌کند./

 

 پایان پیام/.

 

 

نظارت، بتن، گاز، همایش، نمایشگاه، کنفرانس، آب، فاضلاب
Comments (0)
Add Comment