پرواز پروانه‌های ساختمانی در تهران!

به گزارش تاسیسات نیوز، هر چند در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه چندانی به حوزه ساخت و ساز مسکن و احیای بافت‌های فرسوده نشد و حتی اختلاف نظر حسن روحانی با عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی به جلسات علنی مجلس نیز کشیده شد، اما خوشبختانه شواهد نشان می‌دهد که موتور تولید مسکن کم کم در حال روشن شدن است. مرکز آمار ایران در همین رابطه از افزایش ۲۲ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران طی زمستان گذشته خبر داد.
متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم از استراتژی مشخص و واحدی برای بهبود وضعیت حوزه مسکن برخوردار نبود. به‌طور نمونه در شرایطی که رئیس‌جمهور نسبت به تقویت ساخت و ساز و احیای بافت‌های فرسوده تأکید داشت، وزیر راه و شهری‌سازی عباس آخوندی خود را یک تئوریسین اقتصادی می‌دانست و تشخیص داده بود که دولت نباید در حوزه ساخت مسکن ورود کند.
عباس آخوندی که به مکتب لیبرال اقتصادی اعتقاد داشت بر این باور بود که دولت باید خود را کوچک کند و از تصدی‌گری‌هایی که مردم و بخش خصوصی قادر به انجام آن هستند خودداری کند، اما به این نکته توجه نداشت که بخش خصوصی و مردم محور توانمندی در ایران وجود ندارد و اگر مردم در حوزه تولید و ساخت و ساز و احیای بافت‌های فرسوده مورد حمایت دولت و بخش‌هایی، چون بانک‌ها قرار نگیرند وضعیت بازار مسکن از منظر شاخص‌های گوناگون بدتر می‌شود.
به هر ترتیب گویا نظر وزیر راه و شهرسازی حسن روحانی بر نظر وی ارجحیت داشت، زیرا به رغم آنکه اختلاف نظر آخوندی با روحانی حتی به مجلس شورای اسلامی هم کشید، اما آخوندی باز راه خود را رفت و در حقیقت عملکرد چندان مناسبی از خود در حوزه مسکن به جای نگذاشت.
وی با وجودی که خود را یک لیبرال می‌دانست حتی در انتشار و شفاف‌سازی داده‌های زمین و ساختمان نیز موفق نبود، در صورتی که وقتی تصدی وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفت مدعی شد خریدار و فروشنده و سایر بازیگران بازار مسکن در فضای غیر شفاف و مبهمی به سر می‌برند و باید داده‌های بازار مسکن در اختیار همه مردم قرار گیرد، اما هشت سال مدیریت وی به پایان رسید و خبری از
شفاف‌سازی نشد.
به هر ترتیب با تغییر دولت خوشبختانه فضایی در بازار مسکن شکل گرفته است که شاهد تقویت صدور پروانه‌های احداث ساختمان هستیم و امید می‌رود با تأمین مالی هر چه بیشتر تسهیلات ساخت و ساز و مسکن شاهد ساخت و نوسازی بیشتر ساختمان در کشور باشیم.
یکی از چالش‌های دولت گذشته آن بود که سهم تأمین مالی ساخت و ساز مسکن از تأمین مالی بانک‌ها تا حد زیادی نزول کرده بود و بانک‌ها در حقیقت به ساخت و ساز مسکن وام نمی‌دادند یکی از دلایلش آن بود که دولت اعتقادی به این موضوع نداشت و هر چقدر که ساخت و ساز کمتری انجام می‌شد در واقع خود بانک‌ها که عموماً صاحب خانه‌های خالی و املاک و مستغلات زیادی بودند و هستند از افزایش قیمت مسکن ناشی از کاهش عرضه انتفاع می‌بردند.
به هر ترتیب دولت و مجلس کنونی تأکید زیادی بر تأمین مالی ساخت و ساز مسکن دارند و شواهد نشان می‌دهد وضعیت ساخت و تولید مسکن در حال بهبود است.
در زمستان سال گذشته، ۱۱۵۴۰ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش بینی شده که نسبت به فصل قبل ۲۲ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۵/۱۳ درصد کاهش داشته است. ‏ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ۸/۷ واحد بوده است.
تعداد ۱۴۸۹ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در زمستان ۱۴۰۰ صادر شده که نسبت به فصل گذشته ۳/۲۴ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۶/۱۷ درصد کاهش داشته است.
مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان صادرشده از سوی شهرداری تهران در زمستان ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۲۳۶ هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته ۵/۱۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی ۱۵۰۲ مترمربع بوده است.
کل نقاط شهری کشور
در زمستان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۵۴۵۰ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش بینی شده که نسبت به فصل گذشته ۶/۳۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۸/۱۵ درصد کاهش داشته است. ‏ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان ۱/۳ واحد بوده است.
تعداد ۳۶۹۹۳ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در زمستان گذشته صادر شده که نسبت به فصل گذشته ۲/۴۰ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۴/۲۳ درصد کاهش داشته است.
مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در زمستان ۱۴۰۰ حدود ۲۱۵۴۲ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ۵/۳۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۵/۱۸ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ۵۸۲ مترمربع بوده است.
شهرداری تهرانپروانه ساختپروانه ساخت و ساز
Comments (0)
Add Comment