پرسونای نظام‌مهندسی

روح الله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ در شماره قبل در خصوص ویژگی‌های خاص مهندسان عضو سازمان نظام‌ مهندسی نوشتیم و از کاندیداهای عضویت در هیئت‌مدیره سازمان خواستیم به این خصوصیات توجه کنند، اما بد نیست که در مورد خود سازمان نظام‌مهندسی هم‌صحبتی کنیم و پرسونای آن را هم بررسی کنیم. این بررسی‌ها شاید کمک کند تا بدانیم قرار است برای اعتلای چه جور جامعه حرفه‌ای تلاش کنیم و رای بدهیم.
نظام‌مهندسی انسانی است در حدود ۲۵ تا ۳۰ ساله که دوران جوانی خود را طی می‌کند. هیئت‌مدیره‌ای دارد که به انتخاب اعضاء انتخاب می‌شوند و از میان خود رئیسی را انتخاب می‌کنند. این سازمان واسطه‌ای است میان شهرداری و جامعه مهندسی تا هرگونه ساخت و سازی مطابق با ضوابط و مقررات باشد و سازه‌هایی ساخته شود که امنیت جانی و روانی برای استفاده‌کنندگان آن‌ها تأمین می‌شود. لذا در تمام کشور کار طراحی، ساخت و بهره‌برداری باید زیر نظر این سازمان انجام شود. طبیعی است که باید امور مختلف به مهندسان حقیقی و حقوقی عضو ارجاع شود تا هم از دانش آن‌ها استفاده شود و هم برای آن‌ها کارآفرینی صورت گیرد. هرکس به فراخور دانش و تجربه خود به ساخت بهتر کمک کند و درعین‌حال از این فعالیت نفع مالی ببرد.
این سکه اما روی دیگری هم دارد. در این سازمان به دلیلی که هیچ‌کس نمی‌داند توزیع کار درست انجام نمی‌شود و گاهی یک نفر ده ها شرکت حقوقی را اداره می‌کند. در این سازمان بازرسی آتش‌نشانی چنان معطل می‌ماند تا سرانجام کل این شغل جدید از دست می‌رود و در جای دیگری از آن بهره‌برداری می‌شود. در این سازمان ممکن است یک نفر به‌راحتی جلسات گروهی تخصصی را تا مدت‌ها تعطیل کند و به هیچ‌کس هم پاسخگو نباشد.
در این سازمان انجام هر کار ساده‌ای از سوی ده ها نفر پز داده می‌شود و برای انجام نشدن وظیفه‌ای ده ها پاسخ وجود دارد. در این سازمان برای مهندسان عضو شرایط رفاهی تأمین نمی‌شود و فقط راهپیمایی گروهی ترتیب داده می‌شود. یک ناظر هماهنگ‌کننده می‌تواند همه مهندسان یک گروه نظارت را دور بزند و با کارفرما ببندد بی‌خیال سایرین و بدون ترس از سازمان.
این سازمان هزینه‌های نظارت و طراحی را تعیین می‌کند ولی درجایی دیگر تائید می‌شود و چون ترس دارد، از هر اجحافی دم نمی‌زند و سکوت می‌کند.
شهرداری و آتش‌نشانی و ده ها سازمان ریزودرشت دیگر می‌توانند برای نظام‌مهندسی تعیین تکلیف کنند و از قضا وزارت راه و مسکن و شهرسازی هم حمایت خاصی نکند!
این سازمان جوان باید سری نترس و زبانی سرخ و قلبی پاک و دانشی عالی داشته باشد. ما هم باید برای رسیدن به چنین سازمانی مدیر انتخاب کنیم.
انتخاباتتاسیسات نیوزنظام مهندسیواصف
Comments (0)
Add Comment