پدر تهویه و تهویه مطبوع

روح اله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۳1 میباشد.



همکاران عزیز سلام و خدا قوت

 

 

در این هفته سال روز تولد دکتر ویلیس کریر است. او را بنیان‌گذار مهندسی تهویه و تهویه مطبوع در دنیا می‌دانند و ما نیک می‌دانیم که جایگاه وی در حد و اندازه توماس ادیسون بوده است. خدمات و اختراعات شگفت وی و گروهش در دنیای تاسیسات چنان است که تصور دنیای بدون این اختراعات اکنون غیرممکن است.

 

 

 

 

آنچه به نظر من در کارنامه کاری وی بسیار مهم است تلاش برای تجربیات جدید و نشر نتایج این تلاش‌ها است. در هندبوک تهویه مطبوع منتشره توسط کمپانی کریر در قسمت مربوط به توزیع هوا جمله شگفتی را می‌خوانیم: این موارد نتیجه انجام هزاران پروژه است که اکنون مشاهده می‌کنید.

 

 

 

 

آیا کریر نمی‌توانست تمام این نتایج را برای خود نگهداری کند و بگوید طراحی پروژه خود را به من بدهید تا کارهایی بکنم که هیچ‌کس بلد نیست؟ در دنیای علمی چنین تفکراتی باطل و بیهوده است!

 

 

 

 

نکته قابل‌توجه دیگر در کارنامه این دانشمند بزرگ دقت علمی بالای او و گروه همکارش است. چنان‌که اکنون پس از ده‌ها سال فاصله با آخرین چاپ هندبوک گران‌سنگ وی، همچنان یکی از مراجع هندبوکهای اشری را در فصل‌های متعدد همین کتاب می‌بینیم. این به معنای دقت بالای نتایج علمی و عملی این گروه بوده است.

 

 

 

 

از تیزهوشی و تیزبینی او نمی‌توانیم صرف‌نظر کنیم. می‌دانیم کمتر دانشمندی در جهان وجود دارد که از نتایج کارهای علمی خود انتفاع مالی برده است. کریر ازجمله همین معدود دانشمندان است که با تأسیس شرکت و کارخانه توانسته است به سود مالی مناسبی برسد.

 

 

 

 

این دانشمند چندوجهی به‌جز تفکر ساخت دستگاه، در طراحی سیستم‌ها و اجرای آن‌ها نیز دخیل بوده است. این را به‌راحتی می‌توان از کتاب وی نتیجه گرفت. این خود نیز بیانگر این موضوع است که می‌توان تولیدکننده بود ولی گروه تحقیقاتی هم داشت و کار علمی هم کرد و از نتایج آن خود را و دیگران را منتفع ساخت.





کاری که تمام برندهای بزرگ دنیا چون کریر، بل اند گاست، ترین و … نیز دنبال کرده‌اند اما ما عادت کرده‌ایم که یا در تولید از نتایج آن‌ها کپی کنیم و یا به دانش آن‌ها بنازیم که ما نمایندگی آن‌ها هستیم؛ اما هنوز از کاتالوگ برخی از این محصولات سر درنمی‌آوریم!




سال روز تولد پدر صنعت گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع مبارک!







انتهای خبر

تاسیساتنشریهیادداشت
Comments (0)
Add Comment