پایداری سازه ها نمایش تعهد جامعه مهندسان

تاسیسات نیوز/ بهزادپارسا: نگاهی به زلزله‌های اخیر و مقایسه آنها با زلزله‌های سال‌های گذشته موید تاثیر مهندسان متخصص و کارایی قوانین ساخت‌وساز است.
دنیای امروزی دنیای تعهد و تخصص است و در هر رشته و رسته‌ای استفاده از افراد متخصص امری بدیهی است. نگاهی به زلزله‌های اخیر و مقایسه آنها با زلزله‌های سال‌های گذشته موید تاثیر مهندسان متخصص و کارایی قوانین ساخت‌وساز است. زمین لرزه شدید اخیر (با بزرگای ۶/۳و ۶/۴ در مقیاس ریشتر با فاصله کمتر از یک دقیقه) که در جنوب کشور رخ داد و پایداری ساختمانها در مقابل آن و کاهش چشمگیر خسارات جانی، نتیجه استفاده از مهندسان صاحب صلاحیت در ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله می باشد. در مقایسه با زلزله تقریبا مشابه سال ۱۳۸۲ در شهر بم (با بزرگای ۶/۶ ریشتر)  که بیش از ۳۰ هزار نفر کشته و خرابی های وسیعی بر جا گذاشته بود در می‏ یابیم درک صحیح علم مهندسی و استفاده از آن ناجی جان و مال مردم شد چرا که اگر تعهد و تخصص مهندسان در طراحی، اجرا و نظارت ساختمانها نبود به یقین امروز به واسطه این زلزله، شاهد ایرانی عزادار بودیم؛ عزادار هموطنانی که به دلیل ریزش ساختمانها جان باختند، عزادار فرهنگ نادرست استفاده از افراد فاقد صلاحیت در امر تخصصی ساخت و ساز، عزادار تفکر اشتباه صرفه جویی در هزینه های پایداری و استحکام ساختمانها که به قیمت از دست دادن جان و مال انسان تمام می شد. ​​​​​​​خوشبختانه در زمین لرزه اخیر، مهندسان به واسطه درک صحیحی که از حرفه و مسئولیت خطیرشان دارند، در این آزمون سربلند بیرون آمدند. لازم است این آگاهی در جامعه نیز گسترش یابد و ساخت و ساز اصولی فدای صرفه جویی مقطعی نباشد که هزینه نمودن برای ساخت و ساز فنی و اصولی، سرمایه گذاری محسوب می شود؛ سرمایه گذاری برای افزایش کیفیت و طول عمر ساختمانها، سرمایه گذاری برای ایمنی ساختمانها و در نهایت سرمایه گذاری برای حفظ جان و مال انسانها.
امید است همکاران فرهیخته جامعه مهندسی نیز در عمل به وظایف خویش همچون گذشته دقیق و متعهد باشند و در جهت ارتقا و تعالی جایگاه مهندسان و حرفه مهندسی و تامین اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مجدانه تلاش نمایند.
بهزاد پارسازلزلهمهندساننظام مهندسی ساختمان
Comments (0)
Add Comment