پاسخ شهرداری به حادثه سقوط آسانسور کارمند شهرداری

اگر چه سقوط کارمند شهرداری منطقه ۱۸ که منجر به فوت او شد، براساس آنچه در فیلم مداربسته نشان داده می‌شود، یک حادثه بوده است، اما این پرسش مطرح می‌شود که شهرداری تهران درخصوص ایمنی ساختمان‌های متعلق به خود و ارزیابی تاسیسات این ساختمان‌ها چه اقداماتی را انجام داده است و آیا از ساختمان‌های شهرداری تهران هم ساختمانی در گروه ساختمان‌های ناایمن شهر تهران قرار دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، حدود ده روز از وقوع حادثه تلخ و ناگوار برای یکی از کارمندان زن شهرداری منطقه ۱۸ می‌گذرد، حادثه‌ای که منجر به فوت این کارمند خانم شده، باعث شد تا برخی از اعضای شورای شهر بعد از روز حادثه در صحن شورای شهر نسبت به آن واکنش نشان داده و برخی از اعضای شورا از جمله امانی معتقد بود که این ساختمان ایمنی لازم را نداشته است. بعد از انتشار تصاویر دوربین‌های مداربسته مشخص شد که در ابتدا درهای آسانسور باز شده و همه‌چیز عادی بوده، اما تلفن همراه گلرخ کاظم‌پور، مادر کودکی دوساله زنگ می‌خورد؛ یکی از همکارانش کلاسوری، میان در آسانسور قرار می‌دهد که درها بسته نشود و وقتی دوباره درهای آسانسور باز می‌شود دیگر خبری از اتاقک نیست و او بی‌آنکه متوجه خاموشی درون آسانسور شود، وارد چاله آسانسور می‌شود.
اگر چه این اتفاق تلخ براساس آنچه در فیلم مداربسته نشان داده می‌شود، یک حادثه بوده است، اما این پرسش مطرح می‌شود که شهرداری تهران درخصوص ایمنی ساختمان‌های متعلق به خود و ارزیابی تاسیسات این ساختمان‌ها چه اقداماتی را انجام داده است و آیا از ساختمان‌های شهرداری تهران هم ساختمانی در گروه ساختمان‌های ناایمن شهر تهران قرار دارد. موضوعی که مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز در صحن شورا به آن اشاره کرده و اعلام کرد: «پیش از این در صحن شورا مصوب شده که شهرداری، خود نیز همانند مردم ملزم به رعایت قوانین و نکات ایمنی در ساخت‌وسازهاست. یعنی تمام فرایندها حتی کسب مجوز ساخت را باید طی کند. درخصوص موضوع ایمنی نیز این امر صادق است و شهرداری خود نیز باید براساس قانون، همه موارد ایمنی را بررسی و اجرا کند. فرقی میان همکاران با مردم نیست. برای هیچ‌کسی نباید حادثه‌ای رخ دهد؛ آن‌هم در ساختمان شهرداری که خودش باید از نظر ایمنی، نمونه باشد. چرایی رخداد این حادثه نیز باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد که بسیار موجب تأسف است.»
به گفته چمران «درحال‌حاضر ساختمان‌های ناایمن شهر با حضور دادستان یا نماینده او و کمیته ایمنی و تعدادی متخصص در شرایط مختلف بررسی می‌شوند و هر ساختمانی که از نظر مقاومت، مشکل داشته باشد، اجازه ساخت و اتمام ندارد. ساختمان‌های شهرداری نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در ساخت آن‌ها باید تمام نکات ایمنی رعایت شده و در درجه اول، ساختمان‌های ایمن شهر باشند.»
اگر آسانسور باز می‌شد و اتاقک نداشت؛ مشکل جدی بود
«محمد جواد خسروی» شهردار منطقه ۱۸ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ایمنی ساختمان‌های شهرداری در این منطقه و همچنین در پاسخ به این سوال که در منطقه ۱۸ چه تعداد ساختمان ناایمن متعلق به شهرداری تهران وجود دارد و چه اقداماتی در خصوص رفع ایمنی از این ساختمان‌ها صورت گرفته است، گفت: در این دوره مدیریت شهری شورا و شهرداری به موضوع ساختمان‌های ناایمن ورود کرده و در واقع متولی آن آقای بابایی بودند و ساختمان‌های ناایمن در سطح مناطق و نواحی بررسی شدند. این ساختمان‌ها تک به تک بررسی شده است و تاکنون نیز اتفاقات خوبی رخ داده است. در منطقه ما یک بیمارستان بود که موضوع ایمنی آن بسیار جدی بود و ورود کردیم و اتفاقات خیلی خوبی در خصوص ایمنی آن ساختمان اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: درخصوص بررسی ساختمان‌های ناایمن که در مناطق انجام می‌شود چند ساختمان در منطقه مشکلاتی را داشت که بررسی شد این ساختمان‌ها به عنوان ساختمان ناایمن شناخته می‌شوند و ما دیگر مشخص نکرده‌ایم که این ساختمان متعلق به شهرداری است یا خیر. وقتی بحث ساختمان‌های ناایمن می‌شود طبیعی است که شامل حتی بیمارستان و ساختمان‌های شهرداری هم می‌شود. اما ساختمان ناایمنی که شامل حال شهرداری منطقه ۱۸ شود، الحمدلله نداریم.
شهردار منطقه ۱۸ درباره بحث HSE گفت: این موضوع بسیار مهم است و یکی از اتفاقاتی که افتاده است این است که در حوزه ایمنی HSE زیر نظر شهردار منطقه قرار گرفت و ما انشاءالله درخصوص موضوعات ایمنی آن را در کل شهر تسری می‌دهیم. شروع کار خیلی وقت است آغاز شده و در حال انجام است. درخصوص بحث HSE پیمانکاران جزء هم حتی باید نقشه HSE داشته باشند که این اتفاق خوبی است.
خسروی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در واکنش به این ادعا که قرارداد شهرداری تهران با پیمانکار این آسانسور به پایان رسیده بوده، در پاسخ به این سوال که آیا در مدت پایان قرارداد، این آسانسور مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته بود؟ گفت: طبیعی است که وقتی قراردادی به پایان می‌رسد تا بسته شدن مجدد قرارداد خدمات قطع نمی‌شود مانند موضوعات نظافت شهر اینگونه نیست که وقتی با یک پیمانکار قرارداد تمام می‌شود خدمات تا انعقاد قرارداد بعدی لغو شود، این‌ها پیوسته است و ادامه دارد.
وی ادامه داد: بحث نگه‌داشت در حوزه ساختمان‌های مناطق نیز به همین صورت است یعنی این پیمانکار که شروع به کار می‌کند، بیمه‌ای را که درخصوص تاسیسات انجام می‌دهد گاها فراتر از مدت قراردادش است که مشکل و خللی ایجاد نشود و خدمات قطع نشود. درخصوص آسانسور این ساختمان هم که همکار ما در آنجا به رحمت خدا رفت به همین صورت است، مضاف بر اینکه سرویس‌های دوره‌ای به طور مرتب انجام شده است و صورت جلسات و صورت وضعیت آن وجود دارد.
شهردار منطقه ۱۸ با تاکید براینکه اگر آسانسور باز می‌شد و اتاقک نداشت این مشکل جدی بود، گفت: البته ما منکر این نیستیم که باید آسانسور ایمنی بیشتری می‌داشت، اما این آسانسور سرویس‌های دوره‌ای‌اش انجام شده بود و فیلم هم مشخص است و نیاز به توضیحات اضافه ندارد مابقی آن مسائل حاشیه‌ای است و متاسفانه وقتی یک حادثه‌ای اتفاق می‌افتد ما که داغدار همکارمان هستیم باید به این مسائل حاشیه‌ای بپردازیم و پاسخ دهیم.
حفظ جان شهروندان در ساختمان‌های شهرداری باید تامین شود
«جعفربندی شربیانی» عضو شورای شهر تهران با اشاره به وقوع این حادثه درباره وظیفه شهرداری تهران درخصوص ایمنی ساختمان‌های متعلق به شهرداری تهران به خبرنگار ایلنا گفت: این موضوع بسیار با اهمیت است و هیچ‌کسی نمی‌تواند بگوید این موضوع اهمیت ندارد. شهرداری تهران در بررسی ایمنی ساختمان‌ها و رعایت ایمنی پیشگام بوده است، بنابراین این ایمنی در ساختمان‌های شهرداری نیز باید مد نظر قرار بگیرد و حفظ جان شهروندانی که مراجعه کننده به شهرداری هستند باید تامین شود.
وی با بیان اینکه نظارت بر موضوع ایمنی هم برعهده شهرداری است، ادامه داد: در سال‌های گذشته هم اتفاقاتی در برخی از نقاط شهر افتاده است که باعث شده جان مردم به خطر بیفتد از این رو شهرداری تهران باید در این زمینه پیشگام باشد.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا آماری از شناسایی ساختمان‌های ناایمن در شهرداری تهران دارید؟ گفت: من آماری در این زمینه در اختیار ندارم اما به تبع وقتی در این دوره یکی از موضوعاتی که پیگیری شده است، شناسایی ساختمان‌های ناایمن بوده است و درباره نوع برخورد با این ساختمان‌ها در صحن شورا نیز صحبت‌هایی مطرح شده است و برخی از همکاران بنده نیز از حوزه نظارتی نمایندگی خودشان این موضوع را مطالبه کرده‌اند، حتما ساختمان‌های شهرداری هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و حتما آماری هم در این زمینه وجود دارد اما من از چند و چون آن اطلاعی ندارم.
شربیانی در پاسخ به این سوال که آیا درباره این حادثه تحقیقات صورت گرفته است؟ گفت: به نظرم حتما باید این اتفاق بیفتد اما من اطلاعی ندارم که در خصوص این پرونده چه اتفاقاتی صورت گرفته است.
وی درباره تاثیر این حادثه در افکار عمومی شهروندان گفت: پرواضح است که اینطور اتفاقات باعث خدشه‌دار شدن روحیه جامعه می‌شود و اتفاق نامیمونی است که مردم را ناراحت می‌کند و باید تلاش کنیم که از این دست اتفاقات را دیگر شاهد نباشیم. حتما ضرورت دارد که ایمن‌سازی‌ها سریعتر انجام شود.
سقوط آسانسور کارمند شهرداریپاسخ شهرداری به سقوط آسانسورکارمند شهرداری
Comments (0)
Add Comment