يک خانه يك برند همان سازنده پاسخگوست

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خانه خبر گيتي پسند، كارشناسان و فعالان صنعت ساختمان در نشستي با عنوان سازنده پاسخگو و مصالح نام آشنا، با حضور در غرفه گروه صنايع گيتي پسند نقطه نظرات و ديدگاه هاي خود را درباره موضوع اين نشست بيان كردند.

 

خلاصه مهمترين نظرات كارشناسان و فعالان صنعت ساختمان در غرفه گيتي پسند به شرح زير است:

 

مصطفي وعيدي، مديرعامل گروه صنايع گيتي پسند


– همواره در بررسي ها، صحبت از مصالح ساختمان است اما كمتر كسي است كه ابتدا ويژگي هاي بهره بردار را بررسي كند و سپس بر اساس اين ويژگي ها ساختماني با بالاترين سطح آسايش را فراهم آورد.

– زمانيكه تعريف درستي از مصرف انرژي يك ساختمان در شرايط آب و هوايي مختلف نداشته باشيم، نمي توان با ارائه يك برچسب انرژي واحد براي تمام ساختمان ها، ميزان مصرف انرژي را در يك ساختمان خوب يا بد ارزيابي كنيم.

– تا وقتي تعاريف مشخص نشده باشد، نمي توان بر آن اساس انتظار پاسخگويي از سازنده را داشته باشيم.، البته در كشور ما در مباحث زيرساختي خوب كار كرده ايم اما در عمل نتوانسته ايم اين زيرساخت را به خدمت احداث ساختمان پايدار درآوريم.

– در صلاحيت هاي صنفي تعاريف دقيقي ارائه كرده ايم اما در تعريف صلاحيت ساخت و ساز، اين تعاريف به درستي صورت نگرفته است، مثلا امروز تعريف صحيح و اصولي از آسايش در يك ساختمان نداريم كه بر اساس آن مصالح مورد نياز براي رسيدن به آسايش مدنظر را توليد كنيم.

– ضرورت وجود يك مركز كه با ارائه شاخص هاي مختلف بتواند بين نظام هاي صنفي، توليد كننده و نظارت كننده، يك هماهنگي به وجود آورد و تعاريف واحدي براي يك ساختمان استاندارد ارائه دهد، كاملا محسوس است.

– در اين نقطه، گروه صنايع گيتي پسند با عضويت در مراكز تحقيقاتي و انجمن هاي بين المللي و راه اندازي ۱۳ مركز تحقيقاتي به ايده ” يك خانه- يك برند” دست يافت. ايده اي كه با شاخص هاي استانداردهاي بين المللي، به دنبال رسيدن به بالاترين سطح آسايش براي بهره برداران است.

– اين ايده همان كار امداد خودرو را مي كند، يعني بهره بردار يك ساختمان را با يك سيستم پاسخگويي واحد روبرو ساخته و مشكلات مراجعه به سازمان هاي مختلف پشتيباني را براي هميشه مرتفع مي سازد.

– تاسيسات ساختمان جزء مهم هر ساختمان است، حال اگر شما يك سازنده داراي صلاحيت باشيد اما از توليداتي استفاده كنيد كه آن مجموعه پاسخگو نبود چه بايد كرد؟ اينجاست كه ما مدعي هستيم يك خانه را با محصولات يك برند تحت پوشش قرار داده ايم كه خدمات پشتيباني را به صورت واحد به شما ارائه مي كند.

– با محصولات متفرقه نمي توان به يك هدف واحد دست يافت، براي همين است كه ميزان مصرف انرژي در ساختمان هاي ما ۱۲ برابر استاندارد جهاني است، حال اينكه ما در گروه صنايع گيتي پسند به ساختمان هاي مثبت انرژي( ميزان توليد انرژي در ساختمان از مصرف كمتر است) رسيده ايم.اين با استفاده از تجهيزات انرژي خورشيدي دست يافتني است و ما آن را عملياتي كرده ايم.

– تمام بحث ما با مسئولان وزارت مسكن، راه و شهرسازي همين است كه چطور براي يك يخچال برچسب انرژي تعريف شده اما يك ساختمان با آن عظمت و كارايي نبايد داراي برچسب انرژي باشد؟

– در همين نشست اعلام مي كنم، ادعا داريم در هيچ كجاي دنيا نمي توانيد مجموعه اي چون گروه صنايع گيتي پسند پيدا كنيد كه اين حجم از فعاليت در صنعت ساختمان داشته باشد و با مراكز تحقيقاتي متعدد، به نقطه اي كه امروز ما به آن رسيده ايم، دست يابد. اگر تيمي تحقيقاتي موفق به پيدا كردن چنين مجموعه اي در دنيا شود، ۱۰۰ هزار يورو نيز جايزه تعيين كرده ايم.



مهدي روانشادنيا – استاديار دانشگاه آزاد اسلامي و عضو هيئت رييسه سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران



– پيش از آنكه به تعريف سازنده پاسخگو برسيم، بايد در ابتدا بدانيم دنبال جه نوع ساختماني هستيم.بايد دانست كه از سازنده چه انتظاري داريم و بر مبناي آن انتظار، پاسخگويي مطالبه كنيم.

– يكي ديگر از شاخص ها، دانستن اين نكته است كه در فرآيند ساخت يك ساختمان و بهره برداري از آن، چه مقدار انرژي مصرف مي شود و چه ميزان آلايندگي نيز توليد مي شود. همچنين در حين فرآيند اجراي ساختمان و سپس بهره برداري از آن، چه حوادثي رخ مي دهد.

– امروز تعريف درستي از اينكه سازنده، در چه حوزه اي و چگونه بايد پاسخگو باشد نداريم.

 

 

مهدي موذن- رييس سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران



– هنوز نهادي كه بتواند تعريف صحيحي از سازنده ارائه كند نداريم. هنوز كشمكش داريم كه سازنده ذي صلاح مي خواهيم يا نه.

– قطعا تنها از سازنده ذي صلاح مي توان انتظار پاسخگويي داشت.

– وزارت مسكن راه و شهرسازي، نظام مهندسي، نظام كارداني، شوراي شهر و شهرداري، هنوز در كشاكش انتخاب ذي صلاح صلاحيت دار هستند.هنوز بين خودمان نتوانسته ايم اين موضوع را حل كنيم.

– لازمه نخست هر ساختمان مقاوم، با ميزان مصرف انرژي مناسب و دوام ده ها ساله، مصالح مرغوب است. حتي اگر يك سازنده ذي صلاح نيز داشته باشيم اما امكانات مناسب و استانداردي به او ندهيم، چگونه مي توانيم انتظار پاسخگويي داشته باشيم؟

– كم نيستند ساختمان هايي با عمر زير ۵ سال كه داراي مشكلات تاسيساتي متعددي هستند. اينهاست كه به برند مربوط مي شود و سازنده را به پاسخگو بودن ترغيب مي كند.

 

 

نيك نژاد نيا- عضو انجمن انبوه سازان



– وقتي به يك فعال طبق قانون نظام صنفي، پروانه فعاليت مي دهيم يعني صلاحيت اين سازنده را تاييد كرده ايم. از بابت قوانين ما هيچ مشكلي نداريم.

– اگر سازنده از برندهاي خوشنام استفاده نكنند، به خودشان و اعتبارشان لطمه زده اند.

– با استفاده از برندهاي برتر و با كيفيت تر، پاسخگويي سازنده نيز افزايش مي يابد.







انتهای خبر

برندتاسیساتساختماننشست
Comments (0)
Add Comment