يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب به زودي تعیین تکلیف مشخص مي شود

رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور از مشخص شدن تكليف يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي تا پايان هفته جاري خبر داد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در جمع مديران شركت آب و فاضلاب روستايي خراسان رضوي، از مشخص شدن تكليف يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي تا پايان هفته جاري خبر داد.

  مهندس حمیدرضا جانباز، در اين نشست،  آبفار خراسان رضوي را از شركت هاي پيشگام در عرصه آب و فاضلاب روستايي ذكر كرد و گفت: شاخص هاي اين شركت كه عليرغم مشكلات و كمبود اعتبارات و منابع آبي به دست آمده، شاخص هاي خوبي است كه در نتيجه سعي و تلاش كاركنان اين شركت به دست آمده است.

مديرعامل شركت مهندسي آبفاي كشور افزود: از ويژگي هاي ديگر آبفار خراسان رضوي كه از گذشته نيز وجود داشته و در حال حاضر نيز اعتلا پيدا كرده، تعامل اين شركت با ساير دستگاه هاست و جذب حداكثري اعتبارات نشان دهنده تعامل خوب مديران اين شركت با ساير دستگاه هاي استاني و نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي است كه اين امر موجب بهره گيري از همه ظرفيت هاي قانوني و اعتباري براي جذب اعتبارات شده است.

حميدرضا جانباز با تأكيد بر شناسايي و پر كردن خلأهاي حال حاضر صنعت آب و فاضلاب كشور، يكي از مشكلات اين صنعت را كاهش همگرايي بين شركت هاي آب و فاضلاب ذكر كرد و تصريح كرد: تجارب مفيد و كاربردي به دست آمده اين شركت ها مي بايست در كميته هاي كاري و جلسات مشترك بيان و بررسي شود و اين تجربيات در سطح كشور تعميم يابد.

وي در نظر گرفتن اعتبارات متمركز ملي براي صنعت آب و فاضلاب را از هدف گذاري هاي شركت مهندسي آبفاي كشور ذكر كرد و ابراز داشت: اين امر نيازمند تعامل بيش از پيش با نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي است.

رئيس هيئت مديره و مدير عامل شركت مهندسي آبفاي كشور با بيان اينكه تفاوتي در ميزان خدمات رساني اين شركت به شهر ها و روستا ها نمي بيند گفت: چه بسا سطح خدمات رساني در روستاها به جهت وجود نيروهاي مولد و عوامل توليد در اين مناطق بايستي بيش از شهرها باشد.

وي، ارائه خدمات مطلوب دستگاه هاي خدمات رسان به روستاها را موجب ماندگاري جمعيت روستايي، افزايش توليد و جلوگيري از بروز مشكلات مهاجرت روستاييان به شهرها دانست.

مهندس جانباز با اشاره به اينكه هم اكنون حدود 6 هزار روستا در كشور با تانكر و به سختي آبرساني مي شود، خواستار اتمام پروژه هاي نيمه تمام مجتمع هاي آبرساني روستايي در سطح كشور شد.

مديرعامل شركت مهندسي آبفاي كشور به نگاه مثبت وزير نيرو به موضوع اعتبارات عمراني شهرها و روستاها اشاره كرد و ابراز اميدواري كرد كه با تعامل با نمايندگان محترم مجلس، شاهد تخصيص اعتبارات خوبي براي بخش آب شرب روستايي كشور باشيم.

مشكلات مالي شركت هاي آب و فاضلاب از ديگر موضوعاتي بود كه مديرعامل شركت مهندسي آبفاي كشور به آن اشاره كرد و تعرفه هاي اين شركت ها را بسيار شكننده دانست.

وي توجه به نيروي انساني را از ديگر موضوعات مهم اين شركت ذكر كرد و اظهار داشت: متأسفانه در چند سال گذشته با طرح موضوعاتي از جمله يكپارچه سازي شركت هاي آبفاي شهري و روستايي كه در بدنه اين شركت ها هم به شدت مطرح شد، شاهد كاهش انگيزه كاركنان اين شركت ها و به ويژه همكاران عزيزمان در شركت هاي آب و فاضلاب روستايي بوديم.

مهندس جانباز در ادامه از برگزاري جلسه اي در روزهاي آتي با قائم مقام وزير نيرو و تعيين تكليف بحث يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي خبر داد و گفت: تصميمات اين جلسه مبناي ادامه كار اين شركت ها خواهد بود.

مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور، زمان حاضر را وقت مناسبي براي يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي ندانست و ايجاد عدالت بين مشتركين شهري و روستايي، موضوع تعرفه ها، وضعيت نيروي انساني و موضوعات مربوط به مباحث مالي را از چالش هاي اين كار ذكر كرد و گفت: شايد زمان مناسب براي يكپارچه سازي، پايان برنامه پنجم باشد كه طبق برنامه شاخص هاي آب روستايي بايد به ميزان مطلوبي برسد.

گفتني است در ابتداي اين نشست، مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي خراسان رضوي، گزارشي از عملكرد اين شركت و وضعيت آب شرب روستاهاي استان ارائه كرد.

محمد دانشگر، تعداد روستاهاي تحت پوشش اين شركت را 2 هزار و 347 روستا با بيش از يك ميليون و پانصد هزار نفر اعلام كرد و گفت: اين تعداد جمعيت در قالب 505 هزار و 633 مشترك قرار دارند كه از اين بابت رتبه اول را در بين شركت هاي آب و فاضلاب روستايي در كشور داريم.

 

رئيس هيئت مديره آبفار خراسان رضوي، در خصوص كيفيت آب شرب روستاهاي استان گفت: 20 آزمایشگاه باکتریولوژی، فیزیکوشیمیایی، ریزآلاینده های آلی، ریزآلاینده های معدنی، فاضلاب و بیولوژی در 17 شهرستان اين استان به صورت روزانه كيفيت آب شرب روستاهاي استان را مورد بررسي قرار مي دهند.

دانشگر، آزمايشگاه ريزآلاينده هاي معدني اين شركت را از جمله آزمايشگاه هاي مجهز كشور در بين شركت هاي آب و فاضلاب روستايي و حتي شهري دانست كه مواد معدني و آلي آب را مورد اندازه گيري قرار مي دهد.

مدير عامل آبفار استان با بيان اينكه در حال حاضر حدود يك ميليون نفر در مناطق حاشيه شهر مشهد زندگي مي كنند، عمده مشكلات و كمبودهاي آب شرب روستاهاي استان را مربوط به همين مناطق دانست و افزود: رشد بي رويه جمعيت در حاشيه شهر مشهد و توسعه ساخت و سازها كه بيشتر به سمت افزايش طبقات پيش مي رود، از جمله عواملي است كه توسعه شبكه هاي آب شرب را با مشكل مواجهه مي كند.

مهندس دانشگر با اشاره به اينكه كمبود اعتبارات، كمبود منابع آبي به ويژه در روستاها و مصارف بالا در اين نواحي كه در حقيقت بخشي از شهر بوده و خدمات شهري دريافت مي كنند ولي تعرفه روستايي را پرداخت مي نمايند، مزيد بر علت شده تا كمبودهايي را در اين مناطق شاهد باشيم.

وي راه كار برون رفت از اين مشكلات را فرهنگ سازي، تأمين اعتبارات مورد نياز و اصلاح تعرفه ها اعلام كرد و افزود: در حالي كه متوسط هزينه تمام شده تهيه هر متر مكعب آب براي اين شركت 1200 تومان بوده، از مشتركين روستايي براي هر مترمكعب 107 تومان دريافت مي شود.

دانشگر، علت هزينه هاي بالاي تأمين آب شرب روستاهاي استان را پراكندگي آنها و همچنين تعدد منابع آبي ذكر كرد و خواستار توجه بيش از پيش مسئولين به مناطق روستايي شد.

پایان پیام/.

 

 

 

نظارت، بتن، گاز، همایش، نمایشگاه، کنفرانس، آب، فاضلاب
Comments (0)
Add Comment