وسایل گازسوز همچنان قربانی می گیرند

شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد عامل منجر به مرگ خاموش انتشار گاز سمی منوکسیدکربن است که به علت استفاده نادرست از دودکش وسایل گازسوز یا نداشتن دودکش روی میدهد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران گفت: ۶۵درصد عوامل منجر به مرگ خاموش انتشار گازسمی منوکسیدکربن است که به علت استفاده نادرست از دودکش وسایل گازسوز یا نداشتن دودکش روی میدهد.

 

 

مجید بوجارزاده با هشدار درباره ضرورت رعایت نکات ایمنی در استفاده لوازم گاز سوز به ویژه بخاری های گاز سوز اعلام کرد : با افزایش توجه مردم به نکات ایمنی امیدواریم روز به روز شاهد حوادث کمتری باشیم. وی افزود :انتشار این گاز سمی علائم خاص و آشکاری ندارد و بیشتر حوادث و مرگ ومیرها بر اثر استنشاق آنی صورت می گیرد که به ان مرگ خاموش گفته می شود.

 

بوجارزاده گفت : 20 درصد علت گاز گرفتگی ناشی از نبود تهویه مناسب در ساختمان است ، 10 درصد علت ان را استفاده نادرست در فضای نامناسب از وسایل گازسوز تشکیل می دهد و 5 درصد هم ناشیز از نواقص لوازم گاز سوز است.

 

 

 

بوجارزاده با توجه به فرارسیدن فصل سرما و اغاز استفاده از بخاری های گاز سوز در برخی مناطق سردسیر کشور توصیه کرد : صرفه جویی منطقی در مصرف گاز، همچنین رعایت توصیه های ایمنی و استفاده از وسایل گازسوز استاندارد در اولویت شهروندان باشد.

 

بوجارزاده با بیان اینکه خوشبختانه مردم همکاری خوبی دارند ، گفت : تامین گاز مشترکان خانگی، در اولویت قرار دارد و البته این بخش خوش حساب ترین مشترک هم است. وی افزود : با توجه به امادگی پالایشگاه ها، خطوط انتقال و تاسیسات تقویت فشار گاز) و انجام بموقع تعمیرات اساسی، مشکلی در زمینه تامین گاز مشترکان نداریم اما مدیریت مصرف باید در اولویت باشد.

سخنگوی شرکت ملی گازایران با اعلام افت دما در کشور، بر استفاده بهنیه و منطقی گاز و رعایت توصیه های ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمازای گازسوز تاکید کرد و خواستار توجه همه بخش ها به ویژه بخش خانگی به مدیریت مصرف گاز در فصل سرما شد.

بوجارزاده با بیان این که در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) استفاده از وسایل گازسوز و مصرف گاز افزایش می یابد، افزود: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش بخاری ، همچنین دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز در پیشگیری از خطر نشت گاز موثر است.

بوجارزاده با بیان این که هنگام نصب وسایل گازسوز به ویژه بخاری، اطمینان از باز بودن مسیر دودکش، اهمیت ویژه ای دارد، بر نصب کلاهک H در پشت بام نیز تاکید کرد.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران درباره خطرهای استفاده از بخاری های بدون دودکش گفت: استفاده از این گونه بخاری ها تنها در مکان هایی مانند دفاتر و مغازه هایی که تبادل هوا به آسانی انجام می شود، مجاز است و استفاده از آنها برای گرم کردن منازل به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

بوجارزاده همچنین نصب آبگرمکن و دیگر وسایل گازسوز در حمام را خطرآفرین و ممنوع خواند و گفت: دودکش آبگرمکن و هود آشپزخانه ها نیز نباید از یک لوله یا کانال مشترک عبور داده شود.

با لمس دودکش از گرم بودن آن اطمینان حاصل کنیم و در صورت سرد بودن دودکش فوراً برای خاموش کردن وسیله اقدام شود و نصب صحیح دودکش مورد توجه باشد.

شعله کوچکی مانند شمع روشن کنیم در دهانه لوله خروجی قرار دهیم این شعله اگر به درون دهنه لوله کشیده نشود ، دودکش باید اصلاح شود.

سرد بودن لوله بخاری روشن نشانه خارج نشدن گازهای آلاینده و وارد شدن آن به داخل اتاق بوده و بسیار خطرناک است و باید برای اطمینان از ورود هوای تازه به اتاق ؛ باز بودن مسیر دودکش را کنترل کنید.

 

هموطنان برای ایمنی بیشتر باید از لوله های فلزی بدون منفذ استفاده کنند ، اتصالات لوله ها نیز باید محکم باشد و به راحتی جدا نشود.

 نصب آبگرمکن و سایر وسایل گازسوز در حمام خطرناک و ممنوع است و به هیچ عنوان نباید دودکش آبگرمکن و هود آشپزخانه از یک لوله یا کانال مشترک عبور داده شود.

 

 

 

استفاده از لوله های فنری و آلومینیومی برای بخاری هم خطرآفرین است و مشترکان خانگی برای ایمنی بیشتر باید از لوله های فلزی بدون منفذ استفاده کنند و اتصالات لوله ها نیز باید به قدری محکم باشد که قابل جدا شدن نباشد.

 

 دودکش آبگرمکن و هود آشپزخانه ها نیز نباید از یک لوله یا کانال مشترک عبور داده شود.

 

در یک دوره زمانی 10 ساله – نزدیک به هفت هزار نفر (میانگین 700 نفر در هر سال ) جان خود را به خاطر بی توجهی به نکات و توصیه های ایمنی استفاده از گاز و وسایل گازسوز از دست داده اند.

 

 رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران از شهروندان خواست در مصرف گاز بیشتر صرفه جویی کنند. مجید بوجارزاده گفت : این صرفه جویی بازی برد – برد برای مردم است و خدمات رسانی شبکه گاز به مشترکان را با پایداری و اطمینان بیشتری همراه خواهد کرد. وی گفت : همه ادارات دولتی موظفند سامانه‌های گرمایشی و شوفاژخانه‌ها را پس از پایان ساعت کاری خاموش کنند.

 

 بوجارزاده افزود : همچنین این ادارات یک ساعت پیش از آغاز به کار ادارات می توانند سامانه‌های گرمایشی را روشن کنند. بوجارزاده گفت: استفاده از لباس مناسب در منازل، کم کردن یک وسیله گرمایشی، کاهش دمای منازل و رعایت دمای رفاه (18 تا 21 درجه) و تنظیم دمای موتور خانه در کاهش مصرف گاز موثر است.

 

 امکان صرفه جویی معادل یک فاز پارس جنوبی

 

 سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان که شبکه گازرسانی کل کشور در کنترل است ، بر صرفه جویی مصرف این حامل انرژی برای پیشگیری از قطع گاز و خدمت رسانی مطلوب تاکید کرد.

 

 بوجارزاده افزود: به دلیل شدت سرما همه سامانه های گرمایشی بخش خانگی و تجاری فعال است و مردم سردترین روزهای سال را پشت سر می گذارند و مصرف گاز به طور میانگین 440 تا 460میلیون مترمکعب در روز بوده است.

 

 

 

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفت: با ورود موج سرما به کشور مصرف گاز در بخش های خانگی و تجاری افزایش یافته و این روند در سه هفته اخیر نیز تداوم داشته و خوشبختانه جریان گاز هیچ نقطه ای از کشور قطع نشده است.

 

 وی با ترغیب مردم به مصرف بهینه گاز در منازل اظهار داشت: در صورتی که شهروندان یک درجه از دمای وسایل گرمازای منازل خود را کم کنند ، کمک می کند در مصرف حدود 20 میلیون مترمکعب (معادل گاز تولیدی یک فاز پارس جنوبی) صرفه جویی شود.

 

 بوجارزاده با تاکید بر این که اولویت اصلی شرکت ملی گاز، تامین گاز مورد نیاز بخش خانگی است، تصریح کرد: در صورت افزایش تقاضا گاز صنایع عمده، نیروگاه ها و کارخانه های سیمان قطع می شود و سوخت جایگزین این بخش ها به وسیله شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تامین خواهد شد.

 

به گفته وی در استان تهران نیز 110 میلیون متر مکعب گاز در روز مصرف شده که معادل بیش از یک چهارم کل مصرف گاز کشور است.  

پایان پیام/.

 

 

 

نظام مهندسی،مهندس، مکانیک، آموزشگاه، کتاب، تاسیسات،ساختمان، کاشانه، کارگران، طرح،
Comments (0)
Add Comment