وزیر مسکن پزشکیان کابوس زاکانی است!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: مسعود پزشکیان، فرزانه صادق مالواجرد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی کرده است. لازم به ذکر است؛ فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی که در سال ۹۷ توسط محمد اسلامی وزیر اسبق به این سمت منصوب شده بود، برکنار و به جای وی، خسرو دانشجو عهده‌دار این سمت شد. چند ماه قبل نامه‌هایی از خانم صادق به رسانه‌ها درز کرد که در آن‌ها تخلفات گسترده زاکانی در کمیسیون ماده ۵ مطرح شده بود.
 نامه معرفی وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم جهت بررسی صلاحیت و اخذ رای اعتماد در مجلس اعلام وصول شد و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه)،‌ متن نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را اعلام کرد که در آن فرزانه صادق مالواجرد به عنوان وزیر راه وشهرسازی معرفی شده است. فرزانه صادق مالواجرد، معمار و شهرساز ایرانی است که در حوزه‌های مدیریت شهری و سیاست‌گذاری مرتبط با معماری و شهرسازی فعالیت دارد و در کارنامه‌ فعالیت خود مشارکت در پروژه‌های مهم شهری را ثبت کرده است. پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در دوره محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم – در این وزارتخانه فعالیت داشته است. او همچنین به عنوان استاد دانشگاه و محقق نیز در رشته‌های مرتبط با معماری و شهرسازی به تدریس و پژوهش پرداخته است.
فرزانه صادق مالواجرد ۱۵ تیرماه پارسال در نامه‌ای به شهردار تهران نوشته بود: «برابر مقررات طرح تفصیلی تهران، مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری، هرگونه پیشنهاد در مورد ضوابط خاص احداث بنا در محدوده بافت فرسوده شهر تهران پس از تصویب کمیسیون ماده ۵ باید به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری برسد. لذا هرگونه اقدام اجرایی بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ تا قبل از تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری فاقد وجهه قانونی بوده و مسئولیت تبعات آن به عهده شهرداری خواهد بود.» نامه ای که به صراحت سیاست شهرداری تهران در زمینه صدور پروانه های جدید را به چالش کشیده بود. اما شهردار تهران بارها از این سیاست دفاع کرده است. زاکانی پس از انتشار این نامه و بالاگرفتن انتقادها، خردادماه امسال در نشستی خبری به شورای‌عالی شهرسازی و معماری حمله کرد: «عده ای شهر را به سمت فرسودگی بردند، اما ما معتقد به نوسازی و پایدارسازی هستیم تا زمینه خطر آفرینی برای شهر را به حداقل برسانیم. سیاست هایی که ایجاد شده باعث شده از دهه ۹۰ شاهد شروع کاهش رشد پروانه‌ها باشیم که تا سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده و در سال ۱۴۰۱ موفق شدیم یک شرایط جدیدی برای تهران رقم بزنیم و این از جهت ایجاد رفاه برای ساکنین تهران مهم است؛ تهرانی که یک میلیون مسکن کم دارد، در حالی که ۱۶ درصد جمعیت کشور در تهران قرار دارند و باید تاکید جدی در خصوص موضوع ساخت و ساز در تهران داشته باشیم. یکی از ابزارهای جدی ما در قرارگاه مسکن، کمیسیون ماده پنج است.»
زاکانی گفته بود «پیش از آمدن ما به مدیریت شهری در شورای عالی شهرسازی برای اینکه تهران را دور بزنند، قاعده جدیدی گذاشته و قفل جدیدی به شهر زدند. اینها متهم هستند که وضع کشور را به این سمت برده‌اند و باید به کار آنها رسیدگی شود در واقع باید نزد افکار عمومی پرونده آنها رسیدگی شود.»
فرزانه صادق مالواجردوزیر راه و شهرسازی پزشکیان
Comments (0)
Add Comment