وزارت نیرو پیگیر ایمن‌سازی تأسیسات برق و آب کشور

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این که باید مدیریت بحران در کشور جدی گرفته شود، گفت: وزارت نیرو پیگیر ایمن‌سازی تأسیسات برق و آب کشور است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه مدیریت بحران قابل توجه بخش‌‌‌های مختلف  وزارت نیروست، گفت: اگر بگوییم تأسیسات آب و برق صد درصد ایمن هستند، اغراق کرده‌ایم، اما موفقیت در این عرصه و بسترسازی لازم به منظور ایمن‌سازی و زیرساخت‌ اساسی کشور، نیازمند همکاری سایر بخش‌ها از جمله سازمان مدیریت بحران و معاونت راهبردی ریاست جمهوری به منظور تأمین اعتبار است.

 

جلال جهان‌بخشی با بیان اینکه «تهدیدهای طبیعی» موضوع مدیریت بحران در کشور هستند، گفت: در این میان سیل و زلزله در ایران بیش از سایر بلایای طبیعی رخ می‌دهند و ایجاد شرایط بحرانی ناشی از بروز این حوادث را هر ساله در نقاط مختلف کشور تجربه می‌کنیم.

 

وی درباره نقش وزارت نیرو در مدیریت بحران به ویژه پیشامد بلایای طبیعی چون سیل و زلزله گفت: اگر آب  پس از آن برق را مهم‌ترین نیازهای در شرایط بحران بدانیم، وزارت نیرو متولی این دو بخش است. اما وزارت نیرو در بحث زلزله، همانند سایر بخش‌ها تأثیرپذیر است و باید تمهیدات لازم را در این خصوص بیندیشد و از میزان آسیب‌پذیر‌ی‌ آناش بکاهد.

 

نماینده وزارت نیرو در شورای سیاست‌گذاری کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE که امسال در چهارم و پنجم دی‌ماه به مناسبت دهمین سالگرد زلزله بم برگزار خواهد شد، افزود: در شرایط بحرانی به ویژه زلزله که در ایران معمولاً در شب اتفاق می‌افتد، تأمین برق و آب از اولویت‌های اساسی مدیریت بحران است، به همین خاطر وزارت نیرو تلاش می‌کند تمام سیستم‌های تولیدکننده، انتقال دهنده و توزیع کننده آب و برق خود را ایمن کند که هم خساراتش در مواقع بحران کاهش یابد و هم خدماتش را به مردم تداوم ببخشد.

 

وی با بیان اینکه منشأ اصلی سیل، مختل شدن جریان آب در مجاری طبیعی خودش یعنی رودخانه است، اظهار کرد: مدیریت رودخانه‌ها و آب‌های سطحی بر عهده وزارت نیروست. البته تأسیساتی از جمله سدها و نیروگاه‌های آبی که وزارت نیرو در مجرای رودخانه‌ها ایجاد کرده است از ایمن کافی برخوردار هستند. اما لازم است سیاستگذاری برای ایمن‌سازی مابقی منابع تأثیرپذیر با همکاری و هماهنگی همه ارگان‌های ذی‌ربط و به ویژه بخش‌های مسئول انجام شود.

 

جهانبخشی با اشاره به اینکه تأسیسات آبی و برقی همانند تمامی ساخت و سازهایی که صورت می‌پذیرد، براساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود ساخته می‌شوند، گفت: بنابراین ایمن اولیه به جهت همین طراحی مطابق با اصول در این تأسیسات محقق خواهد شد، ولی ممکن است در برخی تأسیسات جانبی یا به علت تأثیر متقابل بخش‌های دیگر، آسیب‌پذیری وجود داشته باشد که بخش‌های مرتبط باید پیگیر رفع آنها باشند.

 

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ضمن تأکید بر اینکه اگرچه شواهد نشان می‌دهد در کشور ما هنوز موضوع مدیریت بحران چندان جدی نیست،‌ اما وزارت نیرو وضعیت ساخت تأسیسات را رصد می‌کند، گفت: جنس مدیریت بحران از جنس برنامه‌ریزی است، اما متأسفانه و به ویژه در چند سال اخیر برنامه‌‌ریزی جایگاه خودش را در کشور نداشته است.

 

وی افزود: در حالی که مدیریت بحران قابل توجه بخش‌های مختلف وزارت نیروست، اگر بگوییم تأسیسات آب و برق صد درصد ایمن هستند، اغراق کرده‌ایم، اما موفقیت در این عرصه و بسترسازی لازم به منظور ایمن‌سازی زیرساخت‌های اساسی کشور، نیازمند همکاری سایر بخش‌ها از جمله سازمان مدیریت بحران و معاونت راهبردی ریاست جمهوری به منظور تأمین اعتبار است.

 

جهانبخشی در پایان گفت:‌ موضوع آلودگی آب نیز یکی از تهدیدهای جدی در مدیریت منابع آب است که به علت عدم توجه کافی در فرهنگ‌سازی مناسب، در حال افزایش نیز هست. اگرچه این موضوع هم مدنظر وزارت نیرو بوده و هست و اقدامات زیادی انجام گردیده ولی توجه و همکاری جدی‌ـری در مهار و مدیریت این مسئله نیز احساس می‌شود، موضوع HSE در وزارت نیرو از قبل و در کارگاهها توسط پیمانکاران مورد توجه بوده است ولی به صورت رسمی طی چند سال اخیر و از زمان ریاست جناب آقای مهندسی چیت‌چیان (وزیر محترم نیرو) بر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو مورد پیگیری قرار گرفته و با تعریف ساختارهای مربوطه از انسجام بیشرتی برخوردار شده است. این موضوع پس از بررسی‌های کارشناسی و تطبیق هماهنگی فعالیت‌ها و موضوع‌های کاری،‌در تاریخ پانزدهم مرداد امسال با ابلاغ معاون محترم وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی به دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اضافه شده است.

پایان پیام/.

 

 

 

نانو، تاسیسات، مکانیک، سازه، موتورخانه، سردخانه، تبرید، سیستم، حرارتی، نمایشگاه، کنفرانس، آموزش
Comments (0)
Add Comment