ورود چینی ها به بازار مسکن درازای نفت

 یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس از ورود چینی‌ها به طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی خبر داده و گفته چینی‌ها می‌توانند برای ساخت ۴ میلیون مسکن ورود کنند و به جای پول به ان‌ها نفت بدهیم! ما مسکن را دو ساله می‌سازیم، ولی چینی‌ها شش ماهه می‌سازند! چینی‌ها، هم ماشین آلات بسیار خوبی دارند و هم تکنولوژی صنعتی. ما مسکن را دو ساله می‌سازیم، ولی چینی‌ها شش ماهه این کار را انجام می‌دهند، پس می‌توانند در صورت توافق منطقی، ما را جلو بیاندازند.
مجتبی بیگدلی رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان در این خصوص بیان کرد: واقعیت این است که دولت ما پول ندارد و قصد تامین مالی از روش‌های تورم زا را هم ندارد. وزیر راه و شهرسازی معتقد است در زمان حضورشان در وزارت نفت، ارتباطاتی با چینی‌ها داشته و قرار شده چینی‌ها حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیارد دلار در حوزه‌های بزرگراهی و راه آهن و مسکن، سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: این سرمایه گذاری چینی‌ها در حوزه مسکن به معنای واگذاری کل پروژه مسکن دولت آقای رئیسی نبوده و فقط بخشی از این پروژه توسط چین، اجرا خواهد شد که البته این خبر هم خبر بدی برای بازار مسکن ما نخواهد بود.
این فعال صنعت ساختمان گفت: به هر حال به سبب ضعف و برنامه ریزی نادرست سازمان نظام مهندسی در کشور ما، احداث مسکن در کشور ما به روش‌های نخ نما شده دوران اشکانیان صورت میگیرد و عمر مفید ساختمان‌ها در ایران به جای ۲۰۰ سال، به ۳۰ سال رسیده است!
ورود چینی‌ها، معایب و مزایا
وی تاکید کرد: از این رو، ورود چینی‌ها به پروژه تولید مسکن و واردات تکنولوژی از چین شاید فضای رقابتی ایجاد کرده و سرآغازی برای سریع‌سازی، ارزان‌سازی و کیفی‌سازی مسکن باشد. ضمن اینکه با توجه به افت فروش نفت ایران، این روش دریافت بخشی از درآمد‌های نفتی هم به نفع اقتصاد ما خواهد بود.
این فعال صنعت انبوه سازی تصریح کرد: مشارکت چینی‌ها در اجرای پروژه مسکن برای ایران، بیشتر مربوط به واردات تکنولوژی و واردات سازه و اسکلت فلزی سبک خواهد بود. واردات تمام مصالح مورد نیاز از چین، توجیه پذیر نیست و قطعا بخشی از مصالح مورد نیاز، از داخل کشور تامین خواهد شد؛ اما نگران واردات تجهیزات ساختمانی همچون شیرآلات و قفل و… از چین نباشید.
بازار مسکنساخت و سازقاسمینفتچینی ها
Comments (0)
Add Comment