ورود مجموعه صنعتی تولید مولکولارسیو به عرصه صنعت

 

با راه اندازی بزرگترین و مجهزترین مجموعه صنعتی تولید مولکولارسیو یا جاذب های غربال مولکولی خاورمیانه در شیراز، کشورمان در تولید این کالاهای راهبردی در صنعت نفت و گاز به خودکفایی رسید. 

 



به گزارش تاسیسات نیوز، با بهره برداری از این مجموعه صنعتی جمهوری اسلامی ایران پس از کشورهای امریکا، فرانسه، سوئیس و انگلیس در شمار پنج کشور بزرگ تولید کننده این محصولات قرار گرفت.

کارخانه نیتل پارس از مجموعه شرکتهای عضو گروه فاتح در فاز نخست ۱۰ هزار تن مولکولارسیو یا جاذبهای غربال مولکولی تولید میکند و ۱۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است. برای راه اندازی این واحد صنعتی ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

مدیر عامل شرکت نیتل پارس گفت: جاذبهای غربال مولکولی به شکل گسترده در صنایع نفت و گاز به کار میروند و از کالاهای راهبردی مورد نیاز این صنایع هستند.

نوربخش گفت: واردات این کالای راهبردی در سالهای گذشته متاثر از تحریمها با موانع و مشکلات زیادی همراه بود و شرکتهای غربی یا این مواد را تامین نمیکردند یا با قیمتهای چند برابر بهای واقعی در اختیار ایران قرار میدادند. وی افزود: سرمایه گذاری ساخت این کارخانه را شرکت نیتل پارس از مجموعه گروه فاتح و با مشارکت مالی شریک خارجی و بدون بهره گیری از اعتبارات و تسهیلات بانکی صورت داده است.

نوربخش گفت: این شرکت برنامه مدونی برای تولید انواع جاذبها و کاتالیستهای مورد استفاده در صنعت نفت و گاز در اختیار دارد. وی افزود: فناوری به کار رفته در تولید جاذبهای غربال مولکولی در این کارخانه مطابق با فناوری روز جهان است و از این نظر، این واحد در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است.

مدیر عامل گروه صنعتی فاتح نیز گفت: تولید جاذبهای غربال مولکولی در ایران نه تنها صرفه جویی سالانه ۱۰ میلیون دلاری در منابع ارزی کشور را به دنبال دارد بلکه دسترسی صنایع داخلی به این کالا را تضمین میکند. فاطمی افزود: توسعه کارخانه نیتل پارس در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در چهار مرحله پیش بینی شده است که در نخستین گام، تولید انواع جاذبهای غربال مولکولی در این کارخانه آغاز شد. وی تصریح کرد: تولید ملزومات جانبی مانند ملزومات بسته بندی محصولات و افزایش ظرفیت تولید فازهای دوم و سوم توسعه این کارخانه را شامل میشود.

این کارخانه در مرحله چهارم توسعه، تولید مواد اولیه جاذبهای سطحی و کاتالیستها را در دستور کار خواهد داشت.

مولکولارسیوها یا جاذبهای غربال مولکولی از نوع فلزات قلیایی هستند که به دلیل داشتن اندازه حفرات یکنواخت از سه تا ۲۰ آنگستروم، مولکولها با اندازه کوچکتر از حفرات را جذب کرده و مولکولهای بزرگتر را عبور میدهند. از این رو، به دلیل توانایی جداسازی انتخابی، کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. آنگستروم واحد اندازه گیری طول در مقیاس مولکولهاست. یک آنگستروم یک هزارم میکرون است. یک میکرون یک هزارم میلی متر است. بیشترین مصرف مولکولارسیوها در واحدهای نم زدایی از گازها و مایعات، جداسازی ترکیبات هیدروکربنی، جداسازی نیتروژن و اکسیژن، حذف گوگرد از جریانهای هیدروکربنی و است.

پایان پیام /.



Comments (0)
Add Comment