ورود سوداگران به مسکن ملی

در حالی‌‎ که تغییر دولت موجب شد تا صدها هزار نفر از متقاضیان مسکن مهر بعد از ۱۱ سال به خانه نرسند، ۷ میلیون خانواده متقاضی نهضت ملی مسکن در روند تغییر دولت منتظر تعیین و تکلیف وضعیت خود هستند.
به گزارش تاسیسات نیوز، از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۶ میلیون و ۹۹۷ هزار متقاضی در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌‌‌‌اند که متقاضیان واجد شرایط در فرآیند ساخت و تحویل مسکن قرار می‌گیرند. این تعداد ثلث جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.
منظور از متقاضی واجد شرایط، خانواده‌ای است که سرپناه شخصی ندارد و از ابتدای انقلاب تاکنون، از هیچ تسهیلات حمایتی دولتی از جمله وام یا زمین استفاده نکرده است.
سال ۱۳۹۲ واحدهای مسکن مهر براساس گزارش دولت دوازدهم به طور متوسط با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت بعد منتقل شد. براساس آمار وزارت راه و شهرسازی، صدها هزار متقاضی مسکن مهر وجود دارند که بعد از ۱۱ سال همچنان مسکن مهر خود را تحویل نگرفته‌‌‌‌اند. قانون جهش تولید مسکن و برنامه هفتم توسعه دو قانونی هستند که ساخت حداقل یک میلیون مسکن در هر سال را به دولت تکلیف کرده‌اند اما مسعود پزشکیان در مناظرات انتخاباتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سالانه یک میلیون مسکن می‌‎سازید گفت، «نه».
زوج‌های جوان، مسکن فرسوده و خانواده‌های فاقد مسکن در کنار ذخیره طبیعی بازار ۴ منبع تشکیل دهنده نیاز سالانه یک میلیونی مسکن هستند. علی، کارگر کارخانه سیمان تهران که ۱۶ سال است ازدواج کرده می‌گوید که «اجاره، صاحب‌خانه و اسباب‌کشی کابوس شبانه من و خانواده‌ام در تمام ۱۶ سال گذشته است.»
مرکز پژوهش‌های مجلس در به‌‌‌‌روزترین گزارش خود از کشورهای جهان، ساخت مسکن، باز کردن حریم شهرها و عرضه زمین و اتکا به مالیات‌های تنظیمی برای جلوگیری از ورود سوداگران را ۳ راهکار کشورهای موفق در حل مسئله مسکن معرفی کرده است.
مسکن دولتیمسکن ملیمسکن مهر
Comments (0)
Add Comment