هیچ سیاست تشویقی برای اجرای مقررات ملی دیده نشده است

یکی از محورهای انتخابات چهره سال (مدیریت شهری، عمرانی و ساختمانی) در گروه روسای سازمان نظام‌ مهندسی استان‌ها، بحث «اجرای مقررات ملی ساختمان» است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه اجرایی کردن مقررات ملی ساختمان همکاری تمامی نهادها، ادارات و موسسات ذیربط را طلب می کند، گفت: یک سازمان و نهاد به تنهایی نمی تواند مقررات ملی ساختمان را به طور کامل عملیاتی کند.
مالکان با مباحث مقررات ملی ساختمان بیگانه هستند
بهرنگ دیلمقانی با بیان اینکه اجرای مقررات ملی ساختمان همت تمامی مجموعه های ذیربط ازجمله شهرداری ها، ادارات کل راه و شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی را می طلبد، اظهار داشت: تمامی مجموعه ها باید دست به دست هم دهند تا مقررات ملی ساختمان عملیاتی شود.
وی شرط دوم برای اجرای مقررات ملی ساختمان را فرهنگ سازی در بین مردم دانست و تصریح کرد: متاسفانه در بخش فرهنگ سازی و ترویج مقررات ملی ساختمان هیچ گونه اقدامی انجام نشده است و می توان گفت که مالکان با مباحث مقررات ملی ساختمان بیگانه هستند و به نظر می رسد وجود سیاست تشویقی در این زمینه مثمر ثمر باشد.
هزینه بالای اجرای مقررات ملی
دیلمقانی چالش بسیار مهم بعدی در زمینه اجرای مقررات ملی ساختمان را مربوط به هزینه اجرای این مقررات برشمرد و اظهار داشت: اجرای هر مبحثی از مباحث مقررات ملی ساختمان نیازمند صرف هزینه است و این هزینه باعث می شود که هزینه ساخت و ساز بالا برود و درنهایت از آن طرف هم باید به فکر فروش این واحدها بود.
وی تاکید کرد: یعنی وقتی یک ساختمانی ساخته می شود، اگر قیمت تمام شده آن بالا برود، طبیعتا فروش و واگذاری آن واحدها هم دچار مشکل می شود. بنابراین بحث اقتصادی هم از مسائل مهم در اجرایی نشدن مقررات ملی ساختمان است.
این مسئول با ارائه یک مثال در این بخش گفت: به طور مثال اگر سازندگان بخواهند بحث پدافند غیرعامل را در ساختمان ها اجرایی کنند، حداقل بین ۵ تا ۱۰ درصد هزینه ساخت و ساز بالا می رود و اجرایی کردن تمام مباحث مقررات ملی ساختمان به همین ترتیب هزینه ساخت و ساز را بالا می برد که نه سازندگان و نه خریداران چنین توانی را ندارند.
بسترهای اجرای مقررات ملی وجود ندارد
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی با بیان اینکه توجه به سه موضوع مذکور برای اجرای مقررات ملی ساختمان عزم عمومی را می طلبد، درخصوص نقش سازمان نظام مهندسی و مهندسان در این بخش گفت: سازمان نظام مهندسی بحث کنترل موضوع را برعهده دارد و از این بابت مشکلی وجود ندارد.
وی افزود: در سازمان های نظام مهندسی عزم برای اجرای مقررات ملی مقررات ملی وجود دارد، اما بستر لازم وجود ندارد. یعنی وقتی اجرای هر مبحث مقررات ملی ساختمان از طرف وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می شود، باید بسترهای اجرای آن نیز آماده شود.
دیلمقانی یادآور شد: به طور نمونه در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی، مهمترین چالش مربوط به تولیدات و مصالح مرتبط با صرفه جویی در مصرف انرژی است، اما مسئله این است که ما بستر و توان تولید مصالح مورد نیاز برای این منظور را نداریم و امکان تامین نیازها در این بخش از سوی تولیدکنندگان داخلی فراهم نیست.
وی تاکید کرد: بنابراین هرچند سازمان نظام مهندسی توان کنترل و اجرای مقررات ملی ساختمان را دارد، اما بسترهای آن آماده نیست و به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد.
دیلمقانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه های اجرای مقررات ملی ساختمان، سیاست گذاران باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند. ضمن اینکه متاسفانه هیچ گونه سیاست تشویقی نیز در حوزه های مختلف برای این موضوع دیده نشده است.
سیاست تشویقیمقررات ملینظام مهندسی ساختمان
Comments (0)
Add Comment