هوشمندسازی تهران با مشورت ایران و اروپا

به گزارش تاسیسات نیوز، رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری از مشاوره با کمیته توسعه پایدار اروپا برای هوشمندسازی پایتخت خبر داد.


صدرالدین علیپور با اشاره به نخستین استارت‌آپ در حوزه مدیریت شهری در تهران که روز چهارشنبه، نهم اسفندماه برگزار شد، گفت: ما موظف هستیم که طرح های برگزیده را پیگیری کنیم تا اجرا شوند. پیش از این نیز دیجی کالا و اسنپ طرح های خروجی استارت‌‌آپ‌ها بودند و اکنون برای اولین بار در حوزه مدیریت هوشمند شهری، استارت‌آپ برگزار می‌شود.


وی درمورد اقدامات انجام شده برای پذیرش مدیریت هوشمند با توجه به تقابل سنت با فناوری روز، گفت: شهردار محترم تهران یک کمیته عالی را با ریاست خود برای شهر هوشمند تشکیل داده است؛ با توجه به وسعت کار و جمعیت کلان‌شهرها، چاره‌ای جز رفتن به سمت مدیریت هوشمند و استفاده از روش‌ها، تکنیک‌ها و نوآوری‌های جدید، وجود ندارد بنابراین شهرداری این موضوع را خیلی جدی گرفت و کمیته ای را تشکیل داده است؛ شهردار، معاونین وی و سازمان‌هایی که با بحث مدیریت هوشمند ارتباط پیدا می کنند، مرتب جلسه دارند و اقدامات پایش می‌شود.


رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تصریح کرد: بودجه خاص و قابل توجهی نیز برای اجرای مدیریت هوشمند درنظر گرفته شده‌است. در استارت آپ شرایطی را فراهم کردیم تا افرادی که تخصص، ایده و توان دارند در مسابقه شرکت داده شدند و اکنون برگزیدگان به کمیته معرفی می‌شوند.


علیپور، اظهار کرد: یکی از سیاست های اصلی در دور جدید شهرداری، مدیریت هوشمند است که اکنون تنها راه، برای حل کردن برخی مشکلات طولانی مدت شهری است.


وی درمورد معنا و نتیجه مدیریت هوشمند، گفت: استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی که به سرعت و کیفیت خدمات کمک می‌کند و باعث کاهش ترافیک و بهبود وضع محیط زیست می‌شود. همه این ها نیز باعث افزایش کیفیت زندگی می‌شود.


رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری درمورد اطمینان از موفقیت، گقت: اگر نرم افزاری طراحی شود که همه خدمات داخل آن دیده شده باشد؛ این طرح شکست نمی خورد. این نرم افزار مقرر است زمان رسیدن ماشین جمع آوری پسماند خشک، محل ارائه خدمات مختلف، کتابخانه ها و … را اطلاع رسانی کند. مقیاس شهر هوشمند استفاده از روش های نرم افزاری است.


علیپور ادامه داد: با استفاده از سیستم های هوشمند می توانیم مولفه های محیط زیستی را رصد کنیم؛ اکنون این کار در حوزه هوا صورت می‌گیرد، می توانیم در حوزه خاک و آب نیز این کار را انجام دهیم. به عنوان مثال در حوزه آتش نشانی در دنیا می‌بینیم که سنسورهایی در نقاط مختلف شهر وصل هست که کوچکترین میزان دود مخابره می شود و قبل از خسارت های جدی، مراجعه می‌کنند.


وی درمورد زمان بندی در نظر گرفته شده برای رسیدن به شهر هوشمند، گفت: باید فاز نخست طراحی شود تا به برآورد زمان برسیم.


رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری درمورد الگو برداری و مشاوره با کشورهایی که شهرهای خود را با موفقیت هوشمندسازی کردند، گفت: از کشورهای پیشگام و شهرهای اروپایی مانند استکهلم و آمستردام، الگو برداری کرده و مشورت می‌گیریم. تا کنون نیز تماس ها و جلساتی با کسانی که در این زمینه فعال هستند، داشتیم. جالب است که یکی دو نفر از این افراد، ایرانی هستند.


علیپور درمورد عقد قرارداد برای همکاری با اروپا، گفت: فعلا قراردادی نداریم. تبادل اطلاعات و عضویت در کمیته‌های مشورتی ما صورت می‌گیرد و با اعضای کمیته توسعه پایدارکهدست اندرکار مدیریت هوشمند شهرهای اروپا هستند، در ارتباط هستیم.


وی همچنین با تعریف مدیریت سبز، گفت: مدیریت سبز، نوع مدیریتی است که به ما کمک می کند سیاست های محیط زیستی را در مدیریت درنظر گیریم. یکی از المان های اصلی مدیریت سبز نیز هوشمندسازی است؛ شامل روش هایی که منجر به مصرف بهینه، کاهش منابع، مصرف انرژی و در نهایت حفظ محیط زیست می‌شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتتهرانهمکاریهوشمندسازی
Comments (0)
Add Comment