همکاری ایران و فرانسه برای کاهش آلودگی

به گزارش تاسیسات نیوز،در حالیکه آلودگی هوا یکی از معضلات زندگی بشر است رئيس سازمان محيط زيست اعلام كرد گه با مبادله سند تفاهمنامه همكاري زيست محيطي ميان تهران و پاريس در جريان سفر رئيس جمهوري به فرانسه تلاشهاي عملياتي و ملموس براي همكاريهاي دوجانبه در زمينه آلودگي هوا، مقابله با پديده گرمايش جهاني و تقليل انتشار گازهاي گلخانه اي آغاز مي شود.

 

 

در جريان سفر ابتكار به پاريس تفاهمنامه همكاري زيست محيطي ميان دو كشور ايران و فرانسه در حضور رؤساي جمهوري دو كشور امضا شد.

 

 

دكتر حسن روحاني، رئيس جمهوری بنا به دعوت همتاي فرانسوي خود وارد پاريس شد و امروز مورد استقبال رسمي قرار گرفت.

 

 

ابتكار افزود: با استفاده از تجربه گذشته همكاري ميان ايران و فرانسه در زمينه آلودگي هوا كه حدود يك دهه پيش براي شهر شيراز با طراحي شبكه سنجش و پايش كيفيت هوا و توسعه مدل رياضي شبيه سازي پخش و پراكنش غلظت انواع آلاينده ها صورت گرفت، ضروري به نظر مي رسد ايجاد نوعي همكاري كه علاوه بر مخاطب قرار دادن مباحث آلودگي هوا در مقياس شهري و محلي، زمينه ساز اقدامات عملي در مقابله با گرمايش جهاني و اجراي توافق نامه پاريس باشد، صورت گيرد.

 

 

 

معاون رئيس جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: توافقنامه پاريس در قالب برنامه مشاركت ملي داوطلبانه ايران به تصويب هيئت وزيران رسيده و در پيش نويس سند برنامه ششم توسعه كشور نيز به نحوي گنجانده شده كه متضمن گامهاي مهمي در اين زمينه باشد. چرا كه ايران براساس محتاطانه ترين برآوردها بين نه دهم تا يك و نيم درجه سلسيوس افزايش دما را نسبت به ۱۵۰ سال گذشته داشته و با توجه به تغيير الگوهاي بارشي و تهديد منابع آب شرب بايد اقدام لازم را در اين زمينه انجام دهد.

 

 

 

توافق پاريس در دسامبر ۲۰۱۵ براي نيل به مقابله با پديده گرمايش جهاني صورت گرفت.

 

 

هدف از توافق پاريس جلب حمايت تمامي كشورها اعم از توسعه يافته و در حال توسعه در دستيابي به اهدافي جامع و قابل قبول همه كشورها در زمينه تغييرات آب و هوايي و مقابله با افزايش دماي زمين و انتشار گازهاي گلخانه اي است.

 

 

 

به گفته ابتكار، آماده سازي بخش كشاورزي و جنگل براي سازگاري با افزايش ميانگين دما، تالاب ها و حفاظت اكوسيستمهاي زنده و مديريت بر پسماندهاي الكترونيك در چارچوب كنوانسيون بازل كه مركز منطقه اي آن در ايران فعال است، منافع اين همكاري به تمام كشورهاي هم مرز ايران به ويژه كشورهاي عضو اكو تعميم يابد.

 

 

 

فابيوس، رئيس نشست متعاهدين كنوانسيون تغييرات آب و هوايي (COP۲۱) نيز ضمن قدرداني دوباره از نقش موثر ايران در ارايه مشورتها به رياست نشست مزبور در فرآيند شكل گيري مذاكرات و اقداماتي كه نمايندگان ايران براي به ثمر نشستن ابعاد گسترده توافق پاريس انجام داد، بر مبادله تجربه و سرمايه گذاري در بهينه سازي مصرف انرژي و استفاده از انرژيهاي جايگزين خورشيدي و بادي در ايران اعلام آمادگي كرد.

 

 

 

وي با اشاره به شرايط مساعد ايران براي بهره وري از نيروگاه هاي خورشيدي و بادي تاكيد كرد: زمينه هاي بسيار مساعدي براي همكاري هاي فني و سرمايه گذاري شركتهاي فرانسوي براي توليد و احداث اين نيروگاه ها وجود دارد.
اين مقام فرانسوي همچنين همكاري در زمينه كاهش آلودگي هوا با ارتقاي استانداردهاي گازهاي خروجي به يورو ۵ و يورو ۶ را مورد تاكيد قرار داد.

 

 

 

در اين ديدار دو طرف ضمن مرور موفقيت هاي به دست آمده از توافق پاريس در دسامبر ۲۰۱۵ براي نيل به مقابله با پديده گرمايش جهاني كه ايران از آن آسيبهاي فراواني متحمل شده است، اين موضوع را در ابعاد گسترده اقتصادي، اجتماعي، محيط زيستي، بهداشتي و همچنين انرژي مورد بررسي قرار دادند.

منبع: شانا






انتهای خبر

آلودگیتاسیساتفرانسهمحیط زیستگاز گلخانه
Comments (0)
Add Comment