همایش سالانه مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری

به گزارش تاسیسات نیوز، سومین همایش سالانه مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری برگزار شد.




این همایش سالانه به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و گروه تخصصی ترافیک این سازمان با حضور و سخنرانی حبیب ا… بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، کامبیز رضوی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و دبیر اجرایی سومین همایش مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری، احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، صفارزاده استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس و معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فرناندو فیگوئرا استاد دانشگاه لیسبون، قناعت عضو و خزانه دار شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، جعفرپور مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری های کشور و شیران دبیر گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل شد. همچنین دراین همایش به بررسی رفع مشکلات مهندسان ترافیک و معضلات ترافیکی شهرها در سال94 پرداخته و به لزوم تدوین برنامه های موثرتر در جهت تحقق اهداف مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری تاکید شد.




پایین بودن میزان عضویت اعضای رشته مهندسی ترافیک مهمترین مشکلات سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد.



کامبیز رضوی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و دبیر اجرایی سومین همایش مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر از حضور مسوولان سازمان نظام مهندسی، دست اندرکاران مدیریت شهری و کارشناسان و صاحبنظران حوزه مهندسی ترافیک در خصوص اهداف برگزاری این همایش گفت: هم‌اندیشی مهندسان حمل و نقل و ترافیک در جهت ارتقای نقش مهندسان ترافیک در ساخت و ساز شهری، ایجاد یکپارچگی در بین مهندسان ترافیک جهت اتخاذ سیاست‌های واحد، زمینه‌سازی برای فعال کردن مهندسان ترافیک در طرح‌های شهرسازی و ساخت و ساز شهری، پیگیری مطالبات حرفه‌ای و صنفی مهندسان ترافیک و رفع موانع ساختاری در جهت ارایه خدمات مهندسی و تعامل بین فعالان رشته و سازمان نظام مهندسی استان را از مهمترین اهداف سومین همایش مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری می باشد.




رضوی تاکید کرد: هیات رییسه گروه تخصصی دوره هفتم از ابتدای شروع به کار خود با برگزاری جلسات متعدد به دنبال استفاده از حضور حداکثری متخصصان مهندسی ترافیک می باشند.




دبیر اجرایی سومین همایش مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری در ادامه با ابراز امیدواری از برگزاری همایش و گردهایی های تخصصی به جهت جذب متخصصان رشته ترافیک افزود: یکی از مهمترین مشکلات سازمان نظام مهندسی ساختمان پایین بودن میزان عضویت اعضای رشته مهندسی ترافیک می باشد انشاء الله بتوانیم از طریق برگزاری این گردهمایی ها برای عضویت و حضور متخصصان ترافیک گام خوبی در جهت رفع مشکلات مهندسان ترافیک و معضلات ترافیکی شهرها برداریم.




معضل ترافیک منجر به تبدیل شهرها به مکان های خودرومحور شده است



حبیب ا… بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که شهرها باید محل زندگی و مکان هایی انسان محور باشند، گفت: معضل ترافیک از مهمترین مشکلات جوامه شهری می باشد که باعث تبدیل شهرها به مکان‌های خودرومحور شده است که متاسفانه تبعات فراوانی به همراه دارد.




بیطرف ضمن ابراز رضایت از برگزاری سالانه همایش تخصصی ترافیک بیان داشت: برگزاری این همایش‌هاکه منجر به گردهم آیی متخصصین یک رشته می شود، می تواند در ارتقای تخصص ترافیک تاثیرگذار باشد و در نهایت نتایج مثبت و مفیدی از جمع بندی مباحث و نظرات مطرح شده در آنها به دست آید.




رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از ترافیک مهمترین معضلات امروز کلانشهرها یاد کرد و افزود: این معضل، اثرات بسیار مخرب مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی شخصی، خانوادگی و شغلی افراد دارد که آلودگی های زیست محیطی، مصرف غیرقابل قبول سوخت خودروها، اتلاف وقت شهروندان، اشغال بخش عمده سطح معابر توسط اتومبیلها از اثرات مستقیم آن و از جمله اثرات غیرمستقیم آن ناهنجاری‌های اجتماعی و رشد پرخاشگری در جامعه، ناهنجاری های انسانی و افزایش افسردگی و ناهنجاری‌های نسلی مانند کوتاهی عمر و تولد نوزادان ناقص دارای نقص بدنی و روانی می باشد.




وی مدیریت صحیح را اصلی ترین راه حل معضل ترافیک دانست و اظهار داشت: طبق بند 4-7 مقررات ملی ساختمان استفاده از خدمات مهندسان ترافیک در ساخت و ساز شهری است و ارزشمند تر از آن تهیه و تصویب شرح خدمات مهندسان ترافیک توسط شورای مرکزی است که امیدواریم با اجرایی شدن این مبحث جایگاه و تاثیر خدمات مهندسان رشته ترافیک بیش از پیش ارتقا یابد.




حبیب ا… بیطرف ضمن بیان پایین بودن میزان عضویت اعضای رشته ترافیک گفت: از حدود 1400 نفر فارغ التحصیل رشته ترافیک تنها 400 نفر عضو سازمان هستند که از این تعداد نیز حدود 200 نفر پروانه اشتغال به کار دارند؛ امیدواریم برگزاری این همایش‌های تخصصی اقدام خوبی در راستای جذب این همراهی و همفکری باشد.




منابع مالی محدود و تکالیف سنگین است

 

دنیا مالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که نگاه و رویکرد شهرداری توسعه حمل و نقل عمومی اتوبوس و مترو است؛ گفت: برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی شهری به این نتیجه رسیدیم که به فاصله 300 تا 400 متر ایستگاه های مترو و اتوبوس بسازیم ، اما منابع محدود و تکالیف سنگین می باشد .




وی در ادامه اظهار داشت : باید نقش مهندسان ترافیک را پررنگ کنیم چون تا زمانی که شرایط و وضعیت شغلی مهندسین ترافیک را در پروژه های شهر سازی و پارلمان شهری مشخص نباشد، نمی توانیم انتظار داشته باشیم آنها هم درست کار کنند.




دنیا مالی خاطر نشان کرد: ما با اجرای طرح ها و برنامه های ساخت و ساز در شهر ها نمی توانیم به دلیل عارضه هایی همچون ترافیک، آلودگی صوتی و …. مقابله کنیم و جلوی توسعه و پیشرفت شهری را بگیریم ولی اگر نظام مهندسی و مهندسان ترافیک در حوزه طراحی ها جایگاه محکم تریی داشته باشند و قبل از این که ساخت و سازی صورت بگیرد و شهر ها توسعه پیدا کنند از مشاورت آنها استفاده شود و این فرهنگ را در جامعه جا بیاندازیم ؛می توان امید وار بود که تا حدی مشکلات حل شود. ولی در این میان لازم است یادآور بشوم که انداختن این وظیفه به گردن مهندسان ترافیک با شرایط و موقعیت کنونی قدری کم انصافی است و اگر ما بستر ها را آماده نکنیم مهندسان ترافیک به تنهایی نمی‌توانند همه معضلات ترافیکی شهر ها را حل کنند .




مبحث نظامات ترافیکی ظرف یک ماه آینده تصویب می شود



صفارزاده استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس و معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن بیان هدف، چیستی و چرایی تشکیل نظام مهندسی ساختمان گفت: وقتی سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل شد در زمان تصویب مقررات بین هیچ یک از رشته ها فرقی قائل نشد؛ ولی در نظام فنی اجرایی و در ساخت و سازها تا به حال از مهندسان ترافیک درخواست همکاری نکرده است و تا به حال از آنها مشاورتی برای حل مشکلات موجود نخواسته است.




وی با بیان این که در شرایط حاضر مهندسی ترافیک معنایی ندارد، افزود: مشکلات ترافیکی ما به حد اشباح رسیده است؛ حال از مهندسان ترافیک چطور می توانیم انتظار مدیریت بر این اوضاع نابسامان را داشته باشیم.




صفار زاده خاطر نشان کرد: مسئله دیگری که همه سازمان های ذی ربط از آن غافل مانده و زیر باز مسوولیت آن نمی روند، حل مشکلات دسترسی به حمل و نقل عمومی است. این در حالی است که ما در مقابل آیندگان مسوول هستیم و نباید کاری را انجام دهیم که تبعات سنگین آن گریبان آیندگان را بگیرد.




وی در پایان، خبر از تصویب مبحث نظامات ترافیکی داد و گفت : امیدواریم با کمک مهندسین مشکلات را حل نماییم وهر چه سریعتر با تصویب مبحث نظامات ترافیکی در شورای مقررات ملی، جایگاه مهندسین ترافیک را به اثبات برسانیم و به دنبال این باشیم که ببینیم شهر داری ها چطور می‌توانند این امر را اجرا کنند.




چگونه آینده کودکان خود را بسازیم و در عین حال شهر ها را توسعه دهیم



فرناندو فیگوئرا استاد دانشگاه لیسبون با بیان این که موضوع ترافیک به همه ارکان زندگی ربط دارد گفت: یکی از مهمترین اقدامات مهندسین ترافیک پیداکردن راه حل برای از بین بردن معضلات ترافیکی در جوامع امروزی است.




وی افزود : ایمنی مردم ازمسائل مهم زندگی امروزی می باشد و باید به دنبال کشف راه حل های اصولی با کمک تکنولوژی برای توسعه شهرها باشیم و ببینم چطور باید آینده کودکانمان را بسازیم.




در ادامه این همایش دکتر قناعت عضو و خزانه دار شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، دکتر جعفرپور مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری های کشور و دکتر شیران دبیر گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص جایگاه مهندسان ترافیک مباحث و موضوعات ترافیک شهری و رابطه آن با ساخت و سازهای شهری به سخنرانی پرداختند و در پایان مراسم لوح های تقدیر به منتخبین اعطاء شد .

منبع: صدای مهندس






انتهای خبر

تاسیساتترافیکساخت و سازمهندسنظام مهندسیهمایش
Comments (0)
Add Comment