هلیون محکوم به تامین برق مایکروسافت شد

تاسیسات نیوز– صدیقه بهزادپور: هلیون تا سال ۲۰۲۸ برق فیوژن مایکروسافت را تامین می کند یا جریمه می پردازد.
در اقدامی بی‌رحمانه، استارت‌آپ برق فیوژن Helion مستقر در واشنگتن اولین قرارداد تامین برق فیوژن در جهان را امضا کرد و قول داد تا سال ۲۰۲۸ حداقل ۵۰ مگاوات برق فیوژن پاک را به مایکروسافت تحویل دهد یا جریمه‌های مالی بپردازد.
اگر این مسئله را ببخشید، انرژی قابل لمسی در زمینه همجوشی هسته ای در چند سال گذشته وجود داشته است. این توسط گروه جدیدی از شرکت‌ها هدایت می‌شود که از سرعت پرفراز و نشیب پروژه‌های عظیم بین‌دولتی مانند ITER، کاوش فناوری‌های جدید، و افزایش قدرت همجوشی تجاری، کم‌هزینه و عملی در جدول‌های زمانی به‌شدت کوتاه‌تر شده‌اند.
Commonwealth Fusion Systems بر این باور است که تاسیسات SPARC تا سال ۲۰۲۵ انرژی خالص را نشان خواهد داد و در اوایل دهه ۲۰۳۰ برق شبکه را با توان تولید بیش از ۱۰۰ مگاوات آغاز خواهد کرد.
 TAE Technologies تخمین می‌زند که نمونه اولیه ژنراتور داوینچی خود را نیز در اوایل دهه ۲۰۳۰  عرضه خواهد شد تا الکترون‌ها را به شبکه می‌رساند. زاپ انرژی امیدوار است راکتور FuZE-Q بتواند تا سال ۲۰۲۶ انرژی بیشتری نسبت به مصرف انرژی تولید کند.
با این حال، هیچ یک از این افراد هنوز قرارداد تامین برق را امضا نکرده اند. از سوی دیگر، به نظر می رسد هلیون ریسک کرده و سرمایه را در جایی دیگر به کار گرفته است . دیوید کرتلی، بنیانگذار و مدیر عامل هلیون به The Verge گفت: «این یک توافق الزام آور است که اگر نتوانیم یک سیستم همجوشی بسازیم، جریمه های مالی دارد. ما متعهد شده ایم که بتوانیم یک سیستم بسازیم و آن را به صورت تجاری به [مایکروسافت] بفروشیم.
او اضافه کرد: بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، “انتظار می رود این نیروگاه تا سال ۲۰۲۸ آنلاین شود و پس از یک دوره افزایش یک ساله، ۵۰ مگاوات یا بیشتر را هدف قرار دهد.” ما باید شرایط توافق را در اینجا ببینیم تا دقیقا بدانیم چقدر هیجان زده می شویم. دقیقاً مشخص نیست که این “مجازات مالی” دقیقاً کجا شروع می شود یا دقیقاً چه خطری را مایکروسافت برای امضای این قرارداد متحمل می شود، بنابراین هنوز فضای زیادی برای شک و تردید وجود دارد. نمونه اولیه Trenta نسل ششم هلیون توانایی ایجاد دمای ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد مرتبط با همجوشی را نشان داده است و از زمان ساخت آن در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰۰۰ پالس پرقدرت را تکمیل کرده است.
در واقع بیانیه مطبوعاتی هلیون همه چیز را به طرز هولناکی مبهم نگه می دارد. دیوید کرتلی، مدیرعامل این شرکت گفت: «این همکاری نشان دهنده نقطه عطف مهمی برای Helion و صنعت فیوژن به عنوان یک کل است. ما از حمایت شرکتی رویایی مانند مایکروسافت سپاسگزاریم. ما هنوز کار زیادی برای انجام دادن داریم، اما به توانایی خود در ارائه اولین تاسیسات برق همجوشی در جهان اطمینان داریم.
براد اسمیت، نایب رئیس مایکروسافت و رئیس‌جمهور به همان اندازه محتاط، گفت: «ما خوشبین هستیم که انرژی همجوشی می‌تواند یک فناوری مهم برای کمک به انتقال جهان به انرژی پاک باشد. «اعلام هلیون از اهداف بلندمدت انرژی پاک ما حمایت می‌کند و بازار را برای ایجاد روشی جدید و کارآمد برای رساندن سریع‌تر انرژی پاک به شبکه ارتقا می‌دهد».
Helion انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ با نمونه اولیه Polaris نسل هفتم خود “توانایی تولید برق” را به نمایش بگذارد، اگرچه این با تولید انرژی خالص یکسان نیست. این بیشتر شبیه نمایشی از رویکرد منحصربه‌فرد جمع‌آوری نیرو هلیون به نظر می‌رسد، که مانند بسیاری از طرح‌های دیگر از توربین‌های بخار استفاده نمی‌کند، بلکه انرژی را مستقیماً از تعامل بین میدان‌های مغناطیسی محفظه همجوشی و خود پلاسما در حین انبساط دریافت می‌کند و این امر در باره قراردادهای ناشی از رویدادهای همجوشی هم صدق می کند.
او تاکید کرد: ما را به خاطر شکستن ذره بین ببخشید، اما همانطور که برای چندین دهه به ما گفته شده است، همجوشی تا حدودی جام مقدس انرژی پاک است ، ایمن تر از شکافت، قابل کنترل، انتشار صفر و تقریباً بی حد و حصر. و همچنین ارزان؛ هلیون می‌گوید قیمت برق را در حدود ۱۰ دلار آمریکا در هر مگاوات ساعت هدف قرار داده است. به گفته The Hill، میانگین هزینه برق زغال‌سنگ بیش از ۳۶ دلار آمریکا در هر مگاوات ساعت است و هزینه انرژی خورشیدی جدید حدود ۲۴ دلار آمریکا در هر مگاوات ساعت است.
بنابراین، اگر Helion – با پشتوانه ۵۷۷ میلیون دلاری به گفته CNBC، از جمله ۳۷۵ میلیون دلار بسیار قابل توجهی از مدیر عامل OpenAI سام آلتمن – این قرارداد مایکروسافت را تحویل دهد، می تواند یکی از بزرگترین اخبار انرژی در طول زندگی ما باشد. گامی بسیار مثبت به سمت کربن خالص صفر تا سال ۲۰۵۰٫
همچنین، همانطور که برخی اشاره می کنند، می تواند نشان دهنده اهرم بزرگی باشد که مایکروسافت می تواند بر OpenAI اعمال کند، زیرا هلیون بزرگترین سرمایه گذاری شخصی آلتمن است – یک فکر بالقوه ترسناک در زمینه جنبه تاریک تر بالقوه هوش مصنوعی.
این خبر برای تغییرات اقلیمی هیجان‌انگیز است، اما بدیهی است قدرت چانه‌زنی مایکروسافت را نسبت به Altman  که به شدت درگیر در Helionاست را افزایش می‌دهد که برای همسویی خوب نیست.
انرژی پاکتامین برق مایکروسافتمایکروسافتمحکومیت هلیونهلیون
Comments (0)
Add Comment