هزینه روشنایی خیابان های تهران در سال ۱۴۰۱

نورپردازی خیابان ها و معابر شهری امروزه یکی از دغدغه های بزرگ در امور شهرداری می‌باشد. نور مناسب موجب کاهش دزدی‌ها، زیبایی بهتر شهر، افزایش کسب و کار و … می‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، از همین رو استفاده از نورپردازی مناسب می‌تواند تا حد زیادی مشکلات افراد را برطرف نماید.
مهم ترین تجهیزات روشنایی خارجی، چراغ خیابانی
همانگونه که می‌دانید چراغ خیابانی در واقع منبعی از نور می‌باشد که در کنار معابر و خیابان ها برای تامین نور مورد نیاز ماشین ها و افراد استفاده می‌شود. این موارد یکی از مهمترین موارد در امر نورپردازی خیابان ها هستند. چراغ های فوق می توانند انواع متفاوتی داشته باشند که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.
انواع چراغ خیابانی:
همانگونه که در بالا بیان شد، نورپردازی خیابان ها مهم است و از همین رو می‌توان از این تجهیزات برای روشنایی و نوپردازی معابرو خیابان ها استفاده نمود. اما باید در نظر داشت که چراغ های فوق دارای انواع متفاوتی می‌باشند که هر کدام از آنها در زیر توضیح داده شده اند:
چراغ های LED:
 این چراغ ها قادر هستند تا یک نور یکپارچه ای را تولید نمایند. اغلب در ساختار آنها از دیود استفاده می‌شود. برای ساخت یک چراغ های LED ممکن است از ده ها دیود بهره گرفته شود. باید در نظر داشته باشید با توجه به میزان نوری که چراغ های فوق تولید می‌نمایند، عمر آنها محک زده می‌شود.
چراغ  SMD:
مورد بعدی که در نورپردازی خیابان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراغ های SMD می‌باشند. در ساختار چراغ های فوق چندین ماژول به همراه ال ای دی و چیپ استفاده شده است. شما می‌توانید آنها را با دو رنگ آفتابی یا مهتابی داخل بازار مشاهده نمایید. البته دقت داشته باشید که برای خرید چراغ خیابانی از فروشگاه های بزرگ روشنایی بهره گیرید.
چراغ های COB:
از لحاظ ساختاری چراغ COB دارای یک تراشه کلی می‌باشد این محصولات گرمای زیادی تولید میکنند. برای اینکه بتوان گرمای ایجاد شده را کنترل نمود، لازم است تا از خنک کننده های آلومینیومی بهره برد. چراغ های فوق برای نورپردازی خیابان های بزرگ استفاده می‌شوند و نور متمرکزی دارند. چون چراغ های فوق دارای لنزهای روشنایی میباشند لذا نور بیشتری را نیز تولید میکنند.
منظور از نورپردازی معابر چیست و چه مواردی را باید در نظر داشت؟
برای زندگی شهری، داشتن نورپردازی خوب در خیابان ها بسیار مهم میباشد. منظور از نورپردازی شهری، استفاده از سیستم های روشنایی می‌باشد. این سیستم ها دارای منبع تغذیه، لامپ های مخصوص و پایه چراغ می‌باشند. البته برای نورپردازی به موارد دیگری نیز نیاز می‌باشد اما موارد فوق از جمله مهمترین گزینه ها هستند.
برای اینکه یک نورپردازی خوب داشته باشید، لازم است تا به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:
  • منبع تغذیه: منظور از منابع تغذیه در نورپردازی شهری، پست های توزیع برق می‌باشند که برق مورد نیاز چراغ ها را تامین می‌نمایند.
  • پایه ها: در نورپردازی شهری بسیار مهم است که از پایه های مناسب استفاده نمایید. پایه هایی که امروزه استفاده می‌شوند، از جنس هایی همچون بتن، فلز، کامپوزیت و چوب می باشند. طبیعتا موارد فلزی ضدزنگ گزینه های بهتری می توانند باشند زیرا مقاومت بالاتری خواهند داشت.
  • مکان مناسب: عموما پایه ها باید به موازات هم و با حد فاصله مناسبی نصب شوند که نور آنها به خوبی توسط یکدیگر پوشش داده شود. البته امروزه از روش های نصب زیگزاکی، روبه رو، نصب در وسط و نصب در یک طرف نیز استفاده می شود که این مورد به فضا و عرض خیابان بستگی دارد.
نورپردازی شهری می تواند شامل بخش های مختلفی باشد. نورپردازی پارک ها، معابر، خیابان ها و … همگی در این بخش قرار می گیرند.
نورپردازی پارک ها:
در نورپردازی پارک‌ها می‌توان از چراغ پارکی یا چراغ حیاطی استفاده کرد که دارای تابش نور مستقیم هستند. LED های رنگی برای این فضاها عالی می باشند. شما می توانید چراغ ها را در شاخ و برگ گیاهان قرار دهید.
نورپردازی خیابان ها:
در این نوع نورپردازی از چراغ های خیابانی استفاده میشود. کیفیت این موارد بالا بوده و میتوانند با نصب بر روی پایه های بلند وسعت نور بیشتری را ارائه دهند.
هزینه نورپردازی خیابان ها:
به جز هزینه خود چراغ ها، نگهداری و راه اندازی آنان نیز دارای هزینه جداگانه میباشد. از همین رو باید در نظر داشته باشید که هزینه چراغ های فوق از حداقل ۸۰۰ هزار تومان آغاز میشود. البته باید در نظر داشته باشید که این مورد طی ۵ سال گذشته رشد ۶۰ درصدی داشته است. به جز هزینه خرید چراغ ها کابل کشی و نصب آنها نیز دارای هزینه جداگانه ای میباشد.
عموما کابل کشی و نصب چراغ های فوق توسط اداره برق یا پیمانکارهای خصوصی صورت میگیرد. بر اساس اعداد و ارقامی که در سال ۱۴۰۱ برای هزینه راه اندازی این چراغ ها ذکر شده است، مشخص گردیده که برای هر متر کابل کشی به صورت میانگین ۳۵۰ هزار تومان هزینه به عنوان دستمزد دریافت می شود. البته در این هزینه موارد دیگری همانند ارتفاع ستون و نوع چراغ نیز تاثیر دارند. به صورت کلی باید در نظر داشت که هزینه این مورد در معابر و خیابان ها نسبت به پارک ها بیشتر بوده و گاها تا ۴۰۰ هزار تومان نیز میرسد. البته باید در نظر داشته باشید که این نرخ به نسبت سال های قبل حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.
انواع چراغ معابرمعابرچراغ معابر
Comments (0)
Add Comment