هدررفت سرمایه ملی در سایه انفعال دولت

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: حسن مرادی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ما گفت: گاز فلر به دلیل سوخت ناقص و نیمسوز باعث آلودگی زیاد هوا در کشور می شود و فعالان محیط زیست نیز تاکنون فعالیت بسیاری به منظور کنترل و کاهش انتشار آن به ویژه در شهرهای جنوبی کرده اند اما با وجود ادعای فناوری ایران در این زمینه تاکنون اقدام مثبتی در این خصوص صورت نگرفته است .
او افزود: در صورت مدیریت بهینه گاز فلر و ممانعت از هدررفت این گاز از طریق سوخت از مشعل های موجود در شهرهای جنوبی، درآمد بسیاری از دست کشور می رود که می توانست در شرایط فعلی موجبات درآمد ارزی فراوانی برای ایران را مهیا سازد اما با فاجعه کرسنت راه درآمد بسیار ایران از فلر بسته شد .
این استاد دانشگاه ادامه داد: با وجود چشم انداز طلایی درآمدزایی گاز فلر، دولت ها در دوره های مختلف هیچ اقدام جدی در برنامه ریزی های توسعه ای خود انجام ندادند و گویا در برنامه توسعه امسال نیز هیچ پیش بینی جدی در این خصوص صورت نگرفته است.
جراحی مرگ آور کرسنت تا کنون
عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پرونده کرسنت به دلالیل مشکلات فراوان و باجگیری ها و … راه ادامه درآمدزایی از گاز فلر را بست و از سوی دیگر تحریم ها نیز تا حدی بر این روند تاثیرگذار بود، هر چند ایران همواره مدعی است که با اتکاء به فناوری مطلوب در این حوزه قادر به ادامه فعالیت به منظور مدیریت گاز فلر در کشور بوده است اما به دلایل واهی هنوز اقدام جدی در این زمینه به وقوع نپیوسته است.
مرادی معتقد است : رفع مشکلات زیست محیطی و همچنین کسب ثروت از این گازهای در حال اشتعال باید تلنگری به مسئولان فعلی در حوزه قانونگذاری و اجرا بزند شاید بتوان ابزاری از طریق دولت یا بخش خصوصی و یا شرکت های فعال در این زمینه جهت بهره برداری مفید در این عرصه را بسترسازی کند.
او اضافه کرد: در قرارداد کرسنت قرار بود شرکتی خارجی خدماتی را به کشور ارائه کند اما به دلیل وقوع تخلفاتی قرارداد با خسارت وارده به ایران لغو شد و از این رو در حال حاضر حدود ۷ تا ۸ میلیون متر مکعب گاز فلر می سوزد  و از بین می رود در حالی که این گاز قابلیت شیرین سازی و تبدیل به گاز مصرفی برای مصارف خانگی، صنعتی و تجاری را دارد اما در حال حاضر فقط تبدیل به زیان انباشته ای شده است که برای همگان فقط خسارت به همراه دارد.
ضرورت استفاده بهینه از فرصت ها در حوزه فلر
 او افزود: دولت سیزدهم با توجه به شرایط حاکم باید به دنبال استفاده بهینه از فرصت ها باشد، هرچند قرارداد کرسنت فاجعه ای بود که سالهای سال ایران را عقب نگه داشت و درآمدهای بسیاری را از دسترس کشور خارج کرد اما هنوز هم می توان با اتکاء به داشته های خود زمینه بهره برداری از فرصت های موجود را فراهم ساخت.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: ایران در حوزه پتروشیمی دارای فرصت های بسیاری است که وزارت نفت و شرکت ملی گاز باید به طور جدی به خصوص وارد حوزه گازهای فلر ورود کنند تا با بازیافت مناسب در این زمینه علاوه بر رفع نیازهای داخلی زمینه صادرات را نیز فرام سازیم، هر چند برخی از افراد تحریم ها را مانعی برای ادامه فعالیت در این مسیر می دانند، اما به راستی کشورهای تحریم کننده نیز خود مایل به مشارکت و استفاده در این عرصه هستند. بنابراین با وجود تحریم فرصت‌های بسیار خوبی در اختیار ایران قرار دارد و این فرصت‌ها نباید به راحتی از بین بروند.
دلایل استمرار هدررفت گاز فلر
نماینده سابق مجلس در باره موانع موجود در این مسیر گفت: متاسفانه مدیران ذیربط درک درستی از منافع موجود در این زمینه ندارند و تنها نظاره گر سوخته شدن گازی هستند که به هدر می رود. دولتمردان و مسئولان باید با اولویت دادن به این امر در برنامه توسعه هفتم زمینه اقدامات جدی در این حوزه را فراهم کنند تا با جمع آوری گاز فلر بیش از این باعث هدررفت سرمایه ملی در کشور نشوند.
اشتعال گازهای فلرحسن مرادی و گازهای فلرسوخت سرمایه ملیگازهای فلر
Comments (0)
Add Comment