هدررفت ثروت ملی در قلب انرژی ایران

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: عسلویه، قطب بزرگ نفت و گاز ایران، با موضوع مشعل های گازی دست و پنجه نرم می کند که نگرانی قابل توجهی برای محیط زیست و اقتصاد بوده است.
شعله‌های گاز، که به عنوان گاز فلر نیز شناخته می‌شوند، زمانی اتفاق می‌افتند که گاز طبیعی در سر چاه یا تأسیسات فرآوری سوزانده می‌شود و مقادیر زیادی گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌ها را در جو آزاد می‌کند. لزوم کنترل و مدیریت گازهای مشعل در عسلویه قابل انکار نیست، چرا که به گفته کارشناسان اثرات زیست محیطی و اقتصادی فلرهای گاز بسیار زیاد است و با سوزاندن مقادیر زیادی دی اکسید کربن، متان و سایر آلاینده ها حجم وسیعی از آلودگی را در هوا ایجاد می کند، از سوی دیگر فلرها خود سرمایه ای ارزشمند به شمار می آیند که در سایه بی توجهی مسئولان از بین می روند و باعث خسارات مالی قابل توجهی برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور می شوند و به بیانی دیگر ثروتی است که هم خود می سوزد و هم باعث سوخت ریه ساکنان و از بین رفتن کاهش شاخص سطح سلامت در منطقه می شود.
به استناد گزارش وزارت نفت ایران، کشور سالانه حدود ۱٫۵ میلیارد دلار به دلیل شعله های گاز ضرر می کند. این رقم خیره کننده نیاز به اقدامات موثر برای کنترل و مدیریت شعله های گاز در عسلویه را نشان می دهد. هر چند دولت نیز برای رفع این مشکل، دولت ایران ابتکارات مختلفی را برای کاهش شعله های گاز در کشور اجرا کرده است. که از جمله آنها می توان به پیاده‌سازی فناوری‌های جدید برای جذب و استفاده از گاز طبیعی اشاره کرد که  نیاز به شعله‌گذاری را کاهش می‌دهد که همزمان با اقدامات صورت گرفته برای بهبود بهره وری تاسیسات تولید نفت و گازو در نتیجه  کاهش میزان گازی که نیاز به شعله ور شدن دارد، صورت گرفته است. بنابر اخبار منتشره؛ همچنین دولت برنامه هایی را برای تشویق بازیافت گاز طبیعی، کاهش ضایعات و نیاز به مشعل عملیاتی کرده تا علاقمندان در فناوری‌ها و روش‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که مشعل‌های گاز را کاهش می‌دهند.
هدررفت ثروت ملی در شرایط کنونی منطقی نیست
حسن مرادی نماینده ادوار مجلس در این باره به «رویداد پارس» گفت: هدررفت سرمایه ملی در شرایط کنونی که نیاز بسیاری به درآمد و همچنین ارز در کشور احساس می شود، بی توجهی به از بین رفتن گاز فلر و سوختن آن در شهرهای جنوبی ایران اصلاً منطقی محسوب نمی شود، از سوی دیگر سوخت این گازها باعث آلودگی زیست محیطی فراوان شده است و بسیار ضروری است که اقدام مثبتی در این زمینه انجام شود. او افزود: انتشار این گازها در حالی صورت می گرفت که دولت سیزدهم وعده جمع آوری همه گازهای مشغل را تا پایان دوره خود داده بود، اما هر چند دولت سیزدهم وعده جمع آوری گازهای مشعل را داده بودند، اما تعداد مشعل‌هایی که شبانه‌روز می‌سوزند آنقدر زیاد است که کارشناسان بر این باورند که وعده جمع‌آوری همه گازهای مشعل، شاید خیلی خوشبینانه باشد.  این نماینده سابق مجلس بیان کرد: در صورت مدیریت بهینه گاز فلر و ممانعت از هدررفت این گاز از طریق سوخت از مشعل های موجود در شهرهای جنوبی، درآمد بسیاری از دست کشور می رود که می توانست در شرایط فعلی موجبات درآمد ارزی فراوانی برای ایران را مهیا سازد.
مهار گازهای مشعل تا سال ۱۴۰۴
این گزارش حاکی است؛  نتیجه، کنترل و مدیریت فلرهای گاز در عسلویه به دلایل زیست محیطی و اقتصادی بسیار مهم است. دولت ایران ابتکارات مختلفی را برای رسیدگی به این موضوع اجرا کرده است و ادامه این تلاش ها برای کاهش خسارات مالی و اثرات زیست محیطی ناشی از مشعل های گاز ضروری به نظر می رشد که البته به کارگیری ظرفیت های بخش خصوصی در این میان می تواند بسیار کارگشا باشد. در این راستا امید صدیقی مدیر دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز امیدواری برای مهار گازهای مشعل تا سال ۱۴۰۴ گفته است: طبق اعلام مسولان وزارت نفت، روزانه ۴۸۰ میلیون مترمکعب گاز از فلرها و مشعل ها در کشور سوزانده می شود که وزارت نفت طی ۲۸ پروژه و قرارداد برنامه جمع آوری، انتقال و فرآوری گازهای فلرها را آغاز کرده و مقرر شده حداکثر تا پایان دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۴ این پروژه ها راه اندازی و تکمیل شود که در صورت تحقق این امر، گام بسیار بزرگی در کاهش آلودگی و بهبود محیط زیست و افزایش درآمدهای ملی محقق خواهد شد.
مهار گاز فلرگاز فلر
Comments (0)
Add Comment