هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن بر قیمت

تاسیسات نیوز: هاوینگ بیت کوین رویدادی است که بسیاری آن را با افزایش قیمت بیت کوین مرتبط می دانند. اما آیا واقعا چنین است؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین بامداد امروز شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۲۰ آوریل ۲۰۲۴) رخ داد. سه هاوینگ قبلی بیت کوین با افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین در ماه های بعدی همراه شده بودند و از این رو بسیاری انتظار دارند که یک بار دیگر شاهد صعود پادشاه رمزارزها باشند. البته باید توجه داشت که تغییر قیمت بیت کوین در بلندمدت به عوامل دیگر هم بستگی دارد و بازار رمزارزها مثل همیشه پیش بینی ناپذیر است.

فهرست مطالب

اگر می خواهید بدانید که هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد، این مطلب را دنبال کنید.
هاوینگ بیت کوین چیست؟
شبکه بیت کوین با تکیه بر فناوری بلاکچین یا زنجیره بلوکی فعالیت می کند. بلاکچین، همان طور که از نامش پیدا است، زنجیره ای از بلوک های حاوی اطلاعات تراکنش های درون شبکه بیت کوین است. وظیفه تولید این بلوک ها و تایید تراکنش ها بر عهده ماینرها است. ماینرها برای تایید تراکنش ها باید مسائل پیچیده ریاضی را حل کنند و برای این کار از پردازنده های قدرتمند و تخصصی استفاده می کنند. ماینرها در ازای تایید تراکنش ها و همچنین اسختراج بلوک های جدید، میزان ثابتی بیت کوین پاداش می گیرند که به آن «استخراج» گفته می شود و این همان جایی است که هاوینگ بیت کوین اهمیت پیدا می کند.
هاوینگ بیت کوین یا نصف شدن بیت کوین، یک رویداد از پیش برنامه ریزی شده است که تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد و بر تولید بیت کوین های تازه تأثیر می گذارد. به این ترتیب، درآمد ثابتی که ماینرها کسب می کنند را به نصف کاهش می دهد. هنگامی که پاداش استخراج کاهش می یابد، تعداد بیت کوین های جدیدی که وارد بازار می شوند نیز کاهش می یابد. این بدان معناست که عرضه بیت کوین های موجود پس از هر هاوینگ کندتر می شود.
عرضه محدود یکی از ویژگی های کلیدی بیت کوین است . طبق برنامه، تنها ۲۱ میلیون بیت کوین تولید می شود که بیش از ۱۹.۵ میلیون از آنها قبلا استخراج شده اند و کمتر از ۱.۵ میلیون بیت کوین برای استخراج باقی مانده است.
طبق قاعده اقتصادی عرضه و تقاضا، از آنجا که هاوینگ بیت کوین موجب کاهش عرضه می شود، تا زمانی که تقاضا ثابت بماند یا سریعتر از عرضه افزایش یابد، قیمت بیت کوین باید افزایش یابد. به همین دلیل، برخی استدلال می کنند که بیت کوین می تواند با تورم مقابله کند، اما همچنان کارشناسان تأکید می کنند که سودهای آینده هرگز تضمین نشده اند.
هاوینگ بیت کوین هرچند وقت یک بار اتفاق می افتد؟
بر اساس کد شبکه بیت کوین، پس از ایجاد ۲۱۰.۰۰۰ بلوک در جریان استخراج، هاوینگ اتفاق می افتد. هیچ تاریخ تقویمی مشخصی برای این منظور وجود ندارد، اما تقریباً هر چهار سال یک بار شاهد این امر بوده ایم.
هاوینگ چه تاثیری بر قیمت بیت کوین خواهد داشت؟
هاوینگ بیت کوین باعث کاهش عرضه بیت کوین های جدید می شود که به لحاظ نظری این امر باید باعث افزایش قیمت بیت کوین شود. این یک اصل اقتصادی است که اگر تقاضا برای یک دارایی ثابت بماند در حالی که عرضه آن کاهش می یابد، قیمت آن باید افزایش یابد.
بر اساس داده های «پژوهش ۱۰ برابر»، یک شرکت تحقیقات دارایی، سه هاوینگ پیشین بیت کوین در سال های ۲۰۲۰، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۲ به طور متوسط با افزایش ​​قیمت ۱۶ درصدی در ۶۰ روز بعد همراه بوده است. البته هاوینگ سال ۲۰۱۶ منجر به کاهش ۶ درصدی طی ۶۰ روز بعد شد، اما قیمت بیت کوین در طول سال ۲۰۱۷ به شدت افزایش یافت.
مارکوس تیلن، رئیس «پژوهش ۱۰ برابر»، می گوید که هاوینگ به دلیل کاهش عرضه، با افزایش قیمت ارتباط پیدا می کند، اما سرمایه گذاران برای رسیدن به قله قیمتی تازه که معمولاً ۵۰۰ روز پس از هاوینگ اتفاق می افتد، صبر داشته باشند.
آدام مورگان مک کارتی، تحلیلگر در کایکو، به آسوشیتدپرس گفت: «هنوز نمی دانم چقدر می شود گفت که هاوینگ اهمیت دارد. اندازه نمونه سه مورد (هاوینگ قبلی) به اندازه کافی بزرگ نیست که بگوییم «دوباره ۵۰۰٪ افزایش خواهد یافت» یا چیزی شبیه به این.»
به عنوان مثال، در زمان آخرین هاوینگ بیت کوین در ماه مه ۲۰۲۰، قیمت بیت کوین بر اساس آمار «کوین مارکت کپ» حدود ۸,۶۰۲ دلار بود که تا می ۲۰۲۱ تقریباً هفت برابر شد و به نزدیک به ۵۶,۷۰۵ دلار رسید. قیمت بیت کوین یک سال پس از هاوینگ ژوئیه  ۲۰۱۶ تقریبا چهار برابر شد و یک سال پس از اولین هاوینگ بیت کوین در نوامبر ۲۰۱۲ نزدیک به ۸۰ برابر افزایش پیدا کرد. کارشناسانی مانند مک کارتی تأکید می کنند که سایر شرایط بازار صعودی به این بازدهی کمک کرده است.
در هفته های اخیر شاهد سقوط قیمت بیت کوین از اوج ۷۳.۷۷۷ دلاری به حدود ۶۰ هزار دلار بودیم، اما عملکرد این دارایی با سود ۴۰ درصدی در سال ۲۰۲۴ و سود بیش از ۱۰۰ درصدی در ۳۶۵ روز گذشته، همچنان قوی ارزیابی می شود.
گفتنی است در حالی که قیمت ها پس از هاوینگ سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ افزایش یافت، اما سپس دچار افت طولانی مدت شد و شاهد «زمستان رمزارزها» در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ بودیم.
نیل ویلسون، تحلیلگر ارشد شرکت کارگزاری فاینالتو، می گوید: «این چیدمان بسیار شبیه موقعیت های گذشته است که یک صعود بسیار شدید و تشکیل یک قله وجود داشت… سپس ریزش.»
روز پنجشنبه تحلیلگران دویچه بانک آلمان نوشتند که هاوینگ بیت کوین پیشاپیش تا اندازه بر قیمت بازار تاثیر گذاشته یا به اصطلاح اهل فن «پیش خور» شده است و انتظار ندارند که پس از هاوینگ، قیمت بیت کوین به شکل قابل توجهی افزایش بیابد.
آیا هاوینگ تاثیر منفی هم دارد؟
شرکت های استخراج بیت کوین که هزینه های تامین تجهیزات و مصرف انرژی مورد نیاز برای تایید تراکنش ها را تقبل می کنند، با کاهش پاداش دریافتی، دچار آسیب مالی می شوند.
اندرو اونیل، مدیر عامل آزمایشگاه تحقیقات دارایی های دیجیتال در شرکت رتبه بندی اعتباری  «اس اند پی گلوبال»، هفته گذشته نوشت: «پاداش بلوک بخش مهمی از درآمد ماینرها باقی می ماند، بنابراین نصف کردن پاداش بر سودآوری تأثیر می گذارد.»
او افزود: «برخی از فعالیت ها، به ویژه آن هایی که هزینه انرژی بالاتری دارند، غیرسودآور شده و در نتیجه تعطیل می شوند.»
اس اند پی می گوید برای اینکه استخراج بیت کوین از نظر مالی پایدار باشد، باید از این ارز به طور گسترده در سراسر اقتصاد جهانی استفاده شود تا درآمد استخراج کنندگان از طریق کارمزد تراکنش افزایش یابد. با این حال، استفاده بیشتر از ارزهای دیجیتال با این نگرانی همراهی است که استخراج انرژی بر بیت کوین، همین حالا هم از نظر محیط زیستی نامطلوب است.
همچنین، بسیاری از منتقدان بیت کوین به تأثیر منفی جذب سرمایه گذاران آماتوری که با هر گونه افزایش قیمت و هیاهوی که پس از هاوینگ بیت کوین به وجود می آید، اشاره می کنند.
در سال جاری میلادی و با مجوز کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به صندوق های قابل معامله (ETF)  برای گنجاندن بیت کوین، این رمزارز مشروعیت قانونی پیدا کرد و افزایش قیمت داشت. با وجود این، گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، از دادن این مجوز بیزار بود و بیت کوین را به عنوان یک دارایی بی ثبات توصیف کرد که برای «فعالیت های غیرقانونی از جمله باج افزار، پولشویی، فرار از تحریم ها و تأمین مالی تروریسم» استفاده می شود.
اونیل همچنین نسبت به رونق قیمت ها ابراز تردید کرد. او می گوید: «بازار بیت کوین با زمانی که هاوینگ های قبلی در چهار، هشت و ۱۲ سال پیش اتفاق افتاد، بسیار متفاوت است. سایر محرک ها مانند رشد صندوق های قابل معامله بیت کوین در ایالات متحده و محرک های کلان مانند نرخ بهره و نقدینگی بازار نیز بر قیمت تأثیر خواهند گذاشت.»
کارول الکساندر، استاد امور مالی در دانشکده بازرگانی دانشگاه ساسکس انگلستان، می گوید هر گونه افزایش قیمت ناشی از هاوینگ، در نهایت توهم آمیز خواهد بود.
او می گوید: «[قیمت بیت کوین] احتمالاً از بالاترین حد تاریخی خود بالاتر خواهد رفت، اما در درازمدت ارزش آن صفر خواهد شد، زیرا هیچ ارزش ذاتی در بیت کوین وجود ندارد. این فقط یک دارایی سوداگرانه است.»
بیت کوینهاوینگ
Comments (0)
Add Comment