نیروگاهی در پشت بام خانه

به گزارش تاسیسات نیوز، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر یکی از راه های تولید انرژی برای انسان است که هر فردی می تواند با داشتن اطلاعات برای خود این انرژی را تامین کند.



می‌دانید در همین ایران خودمان، با توجه به وجود آفتاب فراوان می‌شود از انرژی‌های تجدیدپذیر برق تولید کرد و به فروش رساند؟

 

شما می‌توانید روی پشت بام منزلتان یک نیروگاه خانگی کوچک راه بیندازید و برق تولیدی را به دولت بفروشید؛ سرمایه‌گذاری‌ای که در حدود ۳ تا حداکثر ۵سال اصلش به شما برمی‌گردد و با توجه به عمر مفید دستگاه‌ها ۱۵سالی هم می‌توانید روی سودآوری آن حساب کنید. این سود حتی در مقیاس‌های کوچک خانگی هم رقم قابل توجهی می‌شود.



چه چیز لازم است؟

 

نخستین و واضح‌ترین پارامتر، داشتن آفتاب خوب و طولانی‌مدت و بدون سایه و مانع است. آلودگی هوا هم عامل دیگری است که احتمال کمی وجود دارد فضای مورد نظر شما را برای نصب سیستم خورشیدی نامناسب کند.


همچنین، نصب پانل‌ها نباید برای همسایه‌ها مشکلی ایجاد کند یا نارضایتی‌ای به همراه داشته باشد. برای رسیدن به تعداد و زاویه مناسب نصب پانل‌ها هم باید زاویه تابش خورشید، ارتفاع و… را درنظر گرفت.



قانون چه می‌گوید؟

 

می‌توانید تا ۵۰درصد از هزینه‌های اولیه را به‌صورت بلاعوض از وزارت نیرو دریافت کنید. در عوض، برق به قیمت ارزان‌تری از شما خریداری می‌شود.



اگر هم می‌خواهید به‌صورت مستقل برای این‌کار اقدام کنید باید همه هزینه‌های اولیه را خودتان بپردازید اما در عوض بازه بازگشت سرمایه اولیه و رسیدن به سودآوری‌تان کوتاه می‌شود و می‌توانید برق را به قیمت بالاتری به دولت بفروشید.



براساس آخرین تعرفه‌های اعلام شده، برق تولید شده توسط نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت حداکثر ۲۰کیلووات (مختص مشترکین و محدود به ظرفیت انشعاب) به قیمت ۹۷۷۰ریال و برای ۱۰۰کیلووات و کمتر ۸۷۳۰ریال به ازای هر کیلووات ساعت خریداری می‌شود.



درصورتی که قصد احداث نیروگاه خورشیدی در ملک شخصی‌تان را دارید می‌توانید با مراجعه به بخش انرژی‌های نو سایت شرکت توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir/ren_dg/tajdid/ و مشاهده اطلاعات موجود، قوانین مربوطه، تعرفه‌ها و… نخستین قدم‌ها را بردارید.



انواع سیستم‌های تولید برق خانگی

 

سیستم‌هایی هستند که بدون اتصال به برق شبکه و یاری گرفتن از آن، برق در اختیار شما می‌گذارند. این سیستم‌ها به‌خاطر اینکه باید همیشه برای ساعت‌ها و روزهای بدون آفتاب ذخیره کافی از انرژی برق داشته باشند به باتری نیاز دارند و گران‌تر هستند.



قیمت نصب این سیستم‌ها برای هر کیلووات به‌طور متوسط چیزی بین ۱۲تا ۲۰میلیون تومان می‌شود و با توجه به قیمت کنونی برق، حداقل برای منازلی که دسترسی آسان به شبکه برق دارند خیلی مقرون به صرفه نیست و توصیه نمی‌شود.



اما سیستم‌های متصل به شبکه، انرژی خورشیدی را به برق تبدیل کرده و به شبکه تزریق می‌کنند، قیمت ارزان‌تری دارند و برای سرمایه‌گذاری در مقیاس‌های کوچک توصیه می‌شوند. هزینه اولیه برای احداث این سیستم‌ها ۱۱-۸میلیون تومان است.



استراتژی استفاده از برق تولیدی

 

به جای تغییر کل سیستم تأمین برق ساختمان به خورشیدی، می‌توان‌بخشی از برق مصرفی ساختمان را از این طریق تأمین کرد. این کار به‌ویژه در مصارف برق بالا که قیمت برق به‌صورت پلکانی بالا می‌رود می‌تواند سودمند باشد و با توجه به‌احتمال بالا رفتن قیمت برق در سال‌های آینده، نوعی آینده‌نگری هم به‌حساب می‌آید. به‌طور مثال برق مشاعاتی مثل راه‌پله و پشت‌بام یا سیستم‌های اضطراری را می‌توان از انرژی خورشیدی تأمین کرد.



در یک ساختمان ۴طبقه با متراژ متوسط شهری هزینه خورشیدی‌کردن برق مشاعات (البته به شرط بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی) چیزی حدود ۲تا ۳میلیون تومان و هزینه تأمین برق لامپ‌های ال‌ای‌دی سالن پذیرایی از طریق خورشید، حداکثر ۱۲میلیون تومان می‌شود.



از کیفیت کالا مطمئن شوید

 

قبل از هر اقدامی از افراد متخصص در این زمینه مشورت بگیرید. به‌خاطر نو بودن این صنعت، شرکت‌هایی در بازار فعالیت دارند که ممکن است کالاهای نامعتبر و نامرغوب به شما بفروشند.



به همین‌خاطر هم قیمت‌ها ممکن است تفاوت زیادی با هم داشته باشند ولی حواستان باشد که وسوسه خرید ارزان باعث نشود جنس نامرغوب خریداری کنید. برای گرفتن مشاوره رایگان می‌توانید سری به انجمن علمی انرژی خورشیدی ایران بزنید.



راهنمای خرید


وسایل خورشیدی به چه قیمتی؟

 

به جای تغییر کل سیستم تأمین برق به خورشیدی، شما می‌توانید وسایل خانگی‌ای تهیه کنید که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند.



در این‌صورت حواستان باشد که این وسایل نسبت به وسایل معمولی قیمت بالاتری دارند و قبل از خرید آنها اول باید مصرف‌تان را بهینه کنید و به حداقل برسانید تا وسیله را در کمترین ظرفیت (و در نتیجه قیمت) ممکن بخرید.



آبگرمکن خورشیدی: برای مصرف بهینه یک خانواده ۴ نفره یک آبگرمکن خورشیدی با ظرفیت ۲۰۰لیتر کفایت خواهد کرد. قیمت چنین آبگرمکنی از یک‌میلیون و دویست هزار تومان شروع می‌شود و در نهایت حدود ۳میلیون تومان قیمت خواهد داشت.



تصفیه آب خورشیدی: برای مصارف خانگی برق دستگاه‌های تصفیه آب RO را می‌توان از انرژی خورشید تأمین کرد. در این صورت علاوه بر چیزی حدود ۵۰۰هزار تومان هزینه خود دستگاه تصفیه باید ۵۰۰هزار تومان هم هزینه سیستم تأمین برق از طریق انرژی خورشیدی کنید.



کولر خورشیدی:


با توجه به شرایط اقلیمی و قیمت برق در ایران خیلی توصیه نمی‌شود اما نمونه‌های مختلف آن در بازار موجود است.بعضی از این کولرها تنها بخشی از برق مورد نیازشان را از انرژی خورشید تأمین می‌کنند (معمولا بین ۲۰تا ۵۰درصد).



نمونه‌های دیگری هم هستند که کلا با انرژی خورشیدی کار می‌کنند و البته گران‌قیمت‌تر هستند. یک کولر خورشیدی ۱۲۰۰۰که به‌طور کامل با انرژی خورشیدی کار می‌کند حدود ۱۰میلیون تومان و یک کولر ۱۲۰۰۰که مصرف برق را با کمک گرفتن از انرژی خورشیدی کاهش می‌دهد حدودا ۵/ ۳میلیون تومان قیمت دارد.



سرمایه اولیه چقدر باشد؟

 

سرمایه اولیه به ازای هر یک‌کیلووات بین ۸تا ۱۱میلیون تومان است. برای نصب پانل خورشیدی برای تولید این میزان برق هم حدودا به ۲۰-۱۵ مترمربع فضا احتیاج دارید.



به‌علاوه، تجهیزات شما به‌صورت رایگان برای مدت ۵سال گارانتی خواهند شد. برای کاهش هزینه‌های اولیه می‌توانید حداقل بخشی از تجهیزات را از بین تولیدات ایرانی خریداری کنید.



بعضی از تجهیزات داخلی کیفیت و قیمت قابل‌قبول و به‌صرفه‌ای دارند؛ مثلا پانل‌های ساخت داخل، هم با کیفیت هستند و هم گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی دارند. براساس آخرین تعرفه اعلام شده توسط وزارت نیرو، هر کیلووات ساعت برق تولیدی نیروگاه با ظرفیت۱۰۰کیلووات را به قیمت ۸۷۳۰ریال خریداری می‌کند.



برای تولید ۵۰کیلووات چیزی حدود ۱۰۰۰مترمربع فضا برای نصب پانل‌های‌خورشیدی نیاز است، حدود ۴۰۰-۳۰۰میلیون‌تومان سرمایه اولیه نیاز دارید و بدون درنظر گرفتن هزینه زمین، حدود ۳سال طول می‌کشد تا سرمایه اولیه‌تان بازگردد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

انرژیتاسیساتتجدیدپذیرخورشید
Comments (0)
Add Comment