نکات ایمنی وسایل گرمایشی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، استفاده از وسایل و سیستم های گرمایشی در فصول سرد سال مستلزم رعایت نکات ایمنی است که سازمان استاندارد آن را تبیین کرده است.


معاون استاندارد سازی و آموزش اداره کل استاندارد همدان با ذکر اینکه با آغاز فصل سرما استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می یابد از شهروندان خواست علاوه بر نکات ایمنی در بکارگیری تجهیزات استاندارد گرمایشی دقت نظر داشته باشند.

محمد هاشمی افزود: 99 درصد بخاریهای موجود در بازار دارای علامت استاندارد است و این امر گویای استقبال نکردن شهروندان از وسایل گرمایشی غیراستاندارد می باشد.

وی اظهار کرد: آنچه باید در استفاده از وسایل گرمایشی مد نظر قرار گیرد نحوه بکارگیری تجهیزات است چون بی توجهی به این امر حوادثی را به همراه داشته است.

وی با ذکر اینکه نباید از کلاهک سیمانی به عنوان دودکش استفاده کرد بیان کرد: با توجه به افزایش جریان هوا و باد در فصل پائیز احتمال شکسته شدن کلاهک ها سیمانی زیاد است.

هاشمی گفت: در اینصورت قسمتی از کلاهک به داخل دودکش سقوط کرده و راه دود را مسدود می کند و این امر موجب بروز حوادثی برای ساکنان منزل می شود.

وی تاکید کرد: شهروندان برای گرم نگهداشتن فضای خانه علاوه بر نصب بخاری استاندارد بهتر است از لوله و اتصالات ایمن استفاده کنند.

معاون استاندارد همدان گفت: برخی از خانواده ها برای گرم نگهداشتن فضای خانه تمامی منفذها را مسدود می کنند در حالیکه نباید با انسداد تمامی خروجی ها و درزها مانع جریان هوا در فضای خانه شد.

وی اضافه کرد: مسدود ساختن منفذهای محیط خانه موجب کم شدن اکسیژن موجود در فضای اتاق و تجمع مونوکسید کربن و احتمال خطر خفگی ساکنان می شود.

هاشمی گفت: استفاده از بخاری در مدارس نیازمند رعایت اصول و مقررات خاصی است که برای نمونه می توان عنوان کرد نباید از کپسول گاز بعنوان سوخت بخاری استفاده کرد بلکه باید از گاز شهری لوله کشی شده استفاده شود.

وی افزود: همچنین باید امکان کم یا زیاد کردن شعله بخاری توسط دانش آموزن را کاهش داد و در صورت استفاده از بخاری نفتی باید وسیله گرذمایشی مجهز به کاربراتور باشد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

استانداردایمنیتاسیساتگرمایشی
Comments (0)
Add Comment