نوروز با همراهان – 2

 

مهندس محمدرضا مرشددوست
معاون فرمانده عملیات آتش‌نشانی

 

1- بهترین خبر سال 96؟ بسته شدن خط 7 مترو و پیشگیری از احتمال وقوع حوادث پیش‌بینی شده توسط متخصصان امر و کاهش آسیب پذیری شهروندان تهران

2- تلخ ترین خبر سال 96؟ وقوع زلزله در استان کرمانشاه و حوادث بعد از وقوع زلزله که مردم زحمتکش این استان را با چالش مواجه کرد و همچنین بخش اعظمی از سرمایه‌های انسانی کشور از دست رفت. در ادامه سردرگمی مردم تهران و دیگر شهرها بعد از وقوع چندین زلزله

3- سال 1396 در یک جمله. سال نگاه افکار عمومی به حوادث و بلایا

4-95 و 96 دو سال مکمل هم بودند در اتفاقات ناگوار. پیش بینی شما از سال 97؟! قطعاً با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی و در صورت جدی نگرفتن افکار عمومی نسبت به بی‌توجهی به محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی و کلا حادثه‌خیز بودن کشور، حوادث طبیعی را هم داریم و بیشتر و بیشتر هم داد می‌شود، بی توجهی به این موضوعات در زمینه ایمنی، امنیت می‌تواند انتظار روزهای پر حادثه دیگری را داشته باشیم.

5- امسال که خیلی تکان خوردیم. نظرتان راجع به کلمه خانه تکانی. خانه تکانی می‌تواند بخش‌های هرم ایمنی- بهداشت- محیط زیست یا همان HSE را به دقت نمایان کند. امید است همانطور که شهروندان به بخش بهداشت در خانه تکانی اهمیت می‌دهند به دو بخش دیگر هم توجه کنند. مثلاً در شست و شو نسبت به مصرف آب دقت داشته باشند (بخش محیط زیست) و یا اگر تابلو یا کمدی نصب می‌کنند و یا دستگاه الکتریکی در منزل اضافه می‌کنند نسبت به ایمنی آن و نظر کارشناسان توجه کنند.

6- یک خاطره از نوروز و عیدی برایمان بگوئید. در مسافرتی که در عید سال ۹۴ داشتم در مسیر راه سه خودرو که در جلوی خودرو بنده حرکت داشتند به علت ترکیدن لاستیک یکی از خودروها تصادف کردند و به علت اینکه بنده و دو نفر از همراهان به بحث فرماندهی در تصادفات جاده‌ای و همچنین فوریتهای پزشکی مسلط بودیم توانستیم ‌در دقایق اولیه از شدت عواقب حادثه بکاهیم و کودکی که در خودرو محبوس شده بود را به نحو احسن نجات دهیم. والدین کودک دوسالی است که عیدانه به دیدن من و دوستانم میایند و این کودک به چشم‌ فرشته به ما نگاه می‌کند .
7- صنعت ایران در سال 97 را پیشگویی کنید. اگر صنعت بدون توجه و باور به ایمنی به عنوان بازو و اهرم پیشبرنده نگاه کند به نظر من حوادث آن می‌تواند گریبانگیر کارفرمایان و سرمایه‌گذران گردد.

8- مهمترین رویداد سال 97 به نظر شما چه خواهد بود؟ تصویت قانون ایمنی کشور و مشخص شدن متولی دقیق ایمنی در کشور

9- یک کتاب برای خواندن به ما معرفی کنید. با توجه به رشته تحصیلی خودم و به خاطر فرهنگ‌سازی ایمنی مجموعه کتاب‌های مقررات ملی ساختمان را که می‌تواند راه‌گشای مناسبی در جهت پیشگیری از حوادث در ساختمان باشد پیشنهاد می‌دهم و یک کتاب دیگر سیستم‌های ایمنی ترجمه دکتر همایون لاهیجانیان.

10- یک فیلم را توصیه کنید. –

11- سال 1397 را می‌توان سرآغاز سال و سالیان ایمن دانست؟ امیدوارم اینگونه باشد لیکن به علت اینکه می‌دانم در بحث پیشگیری ازحوادث شعار دادن کشور را به جایی نمی‌رساند و باید با اهداف کوتاه مدت- میان مدت- بلند مدت سالی ایمن را انتظار داشت به خاطر همین رویکرد خاصی به این موضوع ندارم.
از طرفی با توجه به حوادث سال گذشته امید دارم در بحث آموزش عمومی ایمنی و ارتقاء فرهنگ ایمنی اتفاقات خوشایندی بیفتد.

12- چه خبری را دوست دارید در سال 97 بشنوید؟
تعداد تلفات حوادث جاده‌ای ثابت بماند و پیشرفت نکند.!!!!!

13- یک دروغ سیزده بگوئید. هیچکس امسال در جاده های ایران تلف نمیشود !!!!

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتخاطرهشخصیتنوروز
Comments (0)
Add Comment