نقش منابع انرژی درظهور و افول بسیاری از تمدن ها

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: شروع توسعه بسیاری از تمدن ها ناشی از کشف منابع انرژی و افول آن ها نیز ناشی از اتمام این منابع بوده است.

 

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، حمید علاقه مندان  در دومین همایش ملی اقلیم، ساختمان و بهینه سازی مصرف انرژی با رویکرد توسعه پایدار اظهار کرد: در دنیای امروز نیز همچنان این وابستگی به منابع انرژی در روند توسعه کشورها حاکم است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش خود را بر مطالعه موردی دبی قرار داده، افزود: هم اکنون کشورهای کوچکی هستند که به علت کوچکی، بسیار زودتر از سایر کشورها تغییرات در آنها ایجاد می شود و تاثیر این تغییرات نیز در آنها مشهودتر است.

وی گفت: دبی به رغم واقع شدن در یکی از بدترین نقاط زمین از نظر آب و هوایی و اینکه دیرتر از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به نفت دست پیدا کرد، به دلیل برخورداری و استفاده از منابع انرژی سرعت توسعه اش اوج گرفت.

علاقه مندان اضافه کرد: از سال 1966 مصادف با کشف نفت در دبی تا سال 2008 این کشور تمام تلاش خود را برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از طریق توسعه ساخت و ساز انجام داد.

وی گفت: توسعه ساخت و ساز در این کشور به حدی بود که در سال 2008 دبی متراکم ترین کانون هتل های لوکس در دنیا را با 350 هتل با چهل هزار اتاق در اختیار داشت.

به گفته وی میزان اتلاف محیط زیست در دبی در سال 2008، 5/9 هکتار بود که در میانگین جهانی 7/2 هکتار بود.

وی افزود: ساکنان این جزیره آب و برق را به جهت رایگان بودن بی اندازه مصرف می کنند و اگر همه مردم کره زمین به انداز مردم دبی از محیط زیست مصرف کنند به دنیایی 5/4 برابر دنیای کنونی نیاز داریم.

علاقمندان تاکید کرد: مصرف برق دبی از سال 2002 تا 2007 دو برابر شده است و آپارتمان های شمال آن در عجمان به جهت تاسیسات آب و برق امکان دریافت اشتراک جدید را نداشت.

وی اضافه کرد: بنابراین دبی از ژانویه 2008 این رویکرد را تغییر داده و دستورالعملی صادر کرد که از این تاریخ به بعد هر ساختمانی که ساخته می شود باید معیارهای ساختمان سبز LEED را دارا باشد.

به گفته وی اکنون در دبی با خاموش کردن چراغ و برخی تاسیسات در شب 30 درصد انرژی برق صرفه جویی می شود و ردیفی از پانل های خورشیدی بر روی بام خانه ها 35 درصد برق کمتر را از شبکه برق مصرف می کنند.

وی تاکید کرد: با بررسی این نمونه باید به فکر باشیم که به چنین سرنوشتی در زمینه مصرف منبع و آب و بحران آلودگی دچار نشویم.

دومین همایش ملی اقلیم، ساختمان و بهینه سازی مصرف انرژی با رویکرد توسعه پایدار به مدت دو روز در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

پایان پیام/.

 

 

Comments (0)
Add Comment