نقشه راه خوزستان برای صادرات غیرنفتی

به گزارش تاسیسات نیوز ، معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان گفت: برنامه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های اقتصادی تولید کالا در استان خوزستان تدوین می‌شود.امید حاجتی افزود: براساس این برنامه سهم استان در بازار کشورهای همجوار و عراق، استمرار حضور در بازارهای هدف و تولید کالاهای صادراتی در استان که دارای مزیت اقتصادی باشد مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت. وی توسعه زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات غیرنفتی با استفاده از منابع و اعتبارات دولتی را از اولویت‌های مهم مدیریت استان در توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی برشمرد و تاکید کرد: صادرات غیرنفتی استان می‌تواند یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار و همگون در استان باشد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان همچنین بر شناخت و اشراف کافی تجار و بازرگانان استان بر بازارهای هدف به‌منظور حضور مستمر در بازار و شناسایی رقبای منطقه‌ای تاکید و اظهار کرد: تاکنون از شیوه‌ها و تکنیک‌های سنتی برای صادرات کالاهای غیرنفتی استان استفاده شده که باید در آنان بازنگری صورت گیرد.

حاجتی با بیان اینکه باید چشم‌انداز صادرات غیرنفتی استان و نقشه راه و استراتژی مشخص آن با استفاده از پیشنهادهای صاحب‌نظران، اعضای اتاق بازرگانی، تجار و بازرگانان و مسوولان اقتصادی استان روشن شود، افزود: بدون برنامه‌ریزی دقیق و شناخت کافی از بازار و نیازهای آن صادرات غیرنفتی با چالش‌ها و مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان با ورود به این موضوع گفت: تحریم روسیه از سوی کشورهای اروپایی فرصت خوبی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی خوزستان فراهم کرده است که باید از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را کرد.

حاجتی بر برپایی نمایشگاه دائمی محصولات کشاورزی خوزستان در مسکو پایتخت روسیه با هدف بازاریابی در این کشور با هماهنگی رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو تاکید کرد و افزود:خوزستان ظرفیت‌های لازم را برای صادرات سالانه 900 هزار تن محصولات کشاورزی، مرکبات علوفه، 180هزار تن محصول فرآوری شده (تبدیلی)، 70میلیون انواع شاخه گل و 120هزار تن شکر دارد و اگر برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد و بازارهای هدف شناسایی شود تحول اقتصادی مهمی در استان شکل می‌گیرد. وی عنوان کرد: برای صادرات یک میلیون دلار محصولات کشاورزی 250 فرصت شغلی ایجاد می‌شود، ولی برای صادرات یک میلیون دلار نفت خام کشور تنها یک فرصت شغلی فراهم می‌شود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان نیز گفت: توليد محصولات كشاورزي در خوزستان در طول 12 ماه با كيفيت خيلي خوب و تنوع بالا انجام مي‌شود، به طوري كه متقاضيان زيادي از بازارهاي خارجي داريم، اما براي عرضه اين محصولات نيازمند زيرساخت‌هاي صادراتي هستیم. كيخسرو چنگلوايي اظهار کرد: محصولات سبزي و صيفي متقاضيان زيادي از كشور روسيه دارد كه براي صادرات اين محصولات لازم است يك خط هوايي راه‌اندازي شود. در حال حاضر صادرات سبزي و صيفي به صورت سنتي انجام می‌شود و در اثر چند بار تخليه و بارگيري، كيفيت اين محصولات از دست مي‌رود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان بيان كرد: در حال حاضر به دليل نبود شركت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي در خوزستان مجبوريم بسياري از محصولات كشاورزي را با كاميون حمل و از مرزهاي مختلف به بازار هدف برسانيم.

چنگلوايي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه بيشتر محصولات كشاورزي استان در شمال خوزستان توليد مي‌شود، لازم است گمرك دزفول به‌طور كامل تجهيز شود تا بتواند ثبت سفارش انجام دهد. متاسفانه خيلي از محصولات ما به دليل نبود زيرساخت‌هاي صادراتي به نام استان‌هاي ديگر صادر و ثبت مي‌شود. به‌طور نمونه سالانه 50 هزار تن خرماي خوزستان به كشورهاي مختلف صادر مي‌شود اما فقط 12 هزار تن از آن به نام خوزستان ثبت مي‌شود. ناظر گمرکات خوزستان نیز در این نشست گفت: در 9 ماه نخست امسال 12میلیون و 236هزار تن به ارزش پنج میلیارد و 128میلیون دلار از گمرکات خوزستان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 48درصد و از نظر ارزشی 62درصد افزایش داشته است.

محمدرضا جعفری افزود: در این مدت همچنین 13میلیون و 125هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی به ارزش 6 میلیارد و 725میلیون دلار از طریق گمرکات خوزستان وارد کشور شده که در مقایسه بامدت مشابه پارسال از نظر وزنی 45 درصد و از لحاظ ارزشی 12 درصد افزایش یافته است.

نقشه، راه، خوزستان ،صادرات ،غیرنفتی
Comments (0)
Add Comment