نظام نا مهندسی ساختمان کشور

روح اله واصف

یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 73 میباشد.

 

همکاران گرامی سلام و خداقوت!

 

مستحضرید که چندی بعد انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد. اما چند سوال در ذهن ما وجود دارد که لازم است مطرح شود.

آیا مدیران ادوار مختلف سازمان توانستهاند چنان عمل کنند که اکنون در کل نظام اجرایی کشور و در تمام شهرداریها سازمان به عنوان یک محور اصلی مطرح باشد؟ این سوال وقتی جدی تر میشود که چندین مقام ارشد دولتی – حتی در سطح وزیر و معاون رییس جمهور- در گروه مدیران سازمان نظام مهندسی وجوددارند. به نظر میرسد عملکرد منفعلانه سازمان چنان غم انگیز بوده است که هنوز پرونده های متعددی از پروژه های قابل اجرا توسط سازمان باز است و یا حتی هنوز باز نشده است!

آیا سازمان توانسته است مقبولیت خودرا در جامعه بالا ببرد؟ چند دقیقه از سازمان جداشوید. نظام مهندسی در انظار مردم بیش از سازمانی است که هرگاه گود ساختمانی باعث مرگ و میر میشود ظاهر میشود و مهندسان ناظرش در زندانند؟

آیا سازمان توانسته است ظرفیت انجام پروژه های مختلف را در خود ایجاد کند؟ لطفاً خودمان را گول نزنیم که پتانسیل ها فراوان است و … . برای کنترل نقشه در سازمان چنان اوضاع درهمیداریم که نظیر ندارد.

در این سازمان مهندسی آیا همه چیز مهندسی است؟ گاهی یک فرآیند ساده اداری چنان پیچیده میشود که تعجبانگیز است. این سازمان داعیه چگونه مهندسیای را دارد؟

انتخاباتی که قرار است به زودی برگزار شود دوباره درگیر تمدید ثبت نام میشود. کارکنان دولتی نمیتوانند در انتخابات شرکت کنند درحالی که تکلیف برخی دولتیها روشن نیست. قبول کنیم که نگران برگزاری انتخاباتی بی حرف و حدیث هستیم.

برای انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری چه کاری کردهایم که در سال های قبل نکرده بودیم؟

به نظر میرسد مدیریت چنین سازمانی با گردش مالی چند میلیاردی و کاملاً تاثیرگذار در فرآیند ساخت و ساز کشور، چنان مهم است که فراوان افرادی به طور کاملاً جدی به آن میاندیشند و خبرهایی کاملاً زیر میزی و درگوشی از جلساتی مهم در دفتر برخی سیاسیون در این مورد شنیده میشود.

امیدواریم که این ماجرا ختم به خیر شود و این سازمان بزرگ و عریض و طویل، که هنوز مشخص نیست مرم نهاد (NGO) هست یا خیر، مدیرانی بیابد توانمند و قدرتمند که از یک سو باعث ساخت و ساز قاعدهمند در کشور شوند و از سویی دیگر حقوق هزاران عضو مظلوم خود را استیفاء کنند که این قفل را کلیدی درخور لازم است.

 

 






انتهای خبر

تاسیساتتاسیسات نیوزسر مقالههفته نامهپساتحریم
Comments (0)
Add Comment