نظارت شرط پیشگیری از وقوع حوادث ساختمانی

عضو هشتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: بعضی حوادث ساختمانی، ناشی از عدم اجرای مقررات ملی ساختمان هستند، که نظارت جدی و مستمر می‌تواند امکان پیش‌آمد این حوادث را کمتر کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، دکتر مهران کوهی‌کمالی، درباره نقشی که این سازمان در پیشگیری از حوادث ساختمانی از جمله حوادثی  چون فرو ریختگی دیوار مدرسه‌ای در علی‌آباد کتول دارد، گفت: ساختمان مدارس در حوزه نظارتی سازمان نظام مهندسی نیست و متولی طراحی اجرا و نظارت مدارس، ادارات تجهیز و نوسازی مدارس در استان‌ها هستند که با قوانین نظام فنی و اجرایی کشور فعالیت می‌کنند. اما قطعا نظارت درست می‌تواند مانع رخ دادن حوادثی از این دست شود. بعضی از این حوادث، ناشی از عدم اجرای مقررات ملی ساختمان  هستند، که همانطور که اشاره کردم نظارت جدی و مستمر می‌تواند امکان پیش‌آمد این حوادث را کمتر کند.
دکتر کوهی در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل رخ دادن حادثه مذکور تنها تخلف ساختمان مجاور بوده است یا خیر، گفت: عمر بالای ساختمان‌های مورد استفاده درمدارس و استفاده از ساختمان‌های قدیمی مقاوم‌سازی نشده می‌تواند عامل دیگر بروز این حوادث باشد. همچنین استفاده از مصالح و تجهیزات غیراستاندارد نیز در بروز حوادث این‌چنینی نقش موثری دارد که بازهم به ضعف در نظارت برمی‌گردد.
این عضو هشتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه افزود: برای جلوگیری از بروز حوادث اینچنینی؛ در مرحله اول، آموزش ناظران و مجریان ساخت‌وساز باید وجود داشته باشد و در مرحله بعد، نظارت مستمر دستگاه‌های نظارت عالیه بر کار ناظران می‌تواند در اجرای بهتر مقررات ملی موثر باشد و خطاهای احتمالی دستگاه نظارت را حذف کند.
او در پایان به ضعف قوانین موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: قوانین هم تا حدودی ضعف دارند که هم به روز نیستند و هم باید اجرایی شوند. که در صورت برطرف شدن این ضعف‌ها می‌توان امیدوار بود حوادث مشابه آنچه در علی‌آباد رخ داد، تکرار نشود.
حوادثدکتر کوهیریزش دیوارساخت و سازساختماننظارتنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment