نشست رهایی از مرگ خاموش

به گزارش تاسیسات نیوز، جلسه هم‌اندیشی پیشگیری از حوادث ناشی از گازگرفتگی و مرگ خاموش، صبح امروز در شرکت ملی گاز ایران برگزارشد.

 

دکتر جواد نوفرستی، کارشناس؛ و مدرس بهینه سازی انرژی که سال‌هاست به عنوان دبیرکل انجمن جامعه ایمن ایران و رئیس کار گروه پیشگیری از مرگ خاموش انجمن ایمن به فعالیت مشغول است، با همیاری و همکاری شرکت ملی گازایران و با حضور دکتر عراقی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت گاز ایران، امروز چهارشنبه (هشتم آذرماه) میزبان نشستی با مضمون راه‌های مقابله و پیشگیری از گازگرفتگی و مرگ خاموش بود.

 

دراین نشست که نمایندگان پانزده وزارتخانه و سازمان حضورداشتند، هریک فراخور تعهد و مسئولیت اجتماعی خود، به بیان نکته هایی پرداختند که به زعم مدیرجلسه، فقط طرح نکته ایمنی نبود، بلکه میزان اثرگذاری‌شان در جریان ایمنی ساختمان‌ها، راه‌ها و معابربود. دربین مدعوین، تنها سازمان یا وزارتخانه ای که می توانست، خود متولی فرجام این بحث های ملی ایمنی باشد، وزارت راه و شهرسازی بود که به هر علتی هیچ نماینده‌ای برای حضور در این هم‌اندیشی ایمنی ساز نفرستاده بود.

 

بخش عمده‌ای از بحث‌ها متمرکز بر دودکش‌ها بود. اینکه هم غیراستاندارداند، هم به وفور و در دسترس‌اند و در نتیجه، قریب به هفتاددرصد گازگرفتگی‌ها به علت همین دودکش‌های غیراستاندارد است.

 

این جلسه، بیشتر به تقسیم وظایف سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی‌شان معطوف بود. دکتر نوفرستی که در اداره جلسه، انرژیک تر از بقیه حاضرین به نظر می رسید، درآغاز سخنانش گفت نگاه مان به مقوله جامعه امن برای درازمدتِ ده ساله نیست. هم اینکه فعلا این زمستان را بتوانیم بخیر و امن و سلامت برای جامعه‌مان بگذرانیم، موضوع جلسه امروز ماست.

 

دکترعراقی، مدیرکل شرکت ملی گاز ایران، میهمانان را میزبان خواند. شاید این گونه می خواست هم اشاره به مفهوم هم‌اندیشی کرده باشد و هم به قدرت و توانایی این شرکت، در برون سپاری‌های کارها و پروژه های‌شان. عراقی با مروری به پیشینه‌ی مدیریت گاز در ایران، از خارجی ها گفت که از طراحی تا اجرا و بازرسی با آنان بود اما پس از انقلاب، ما به هر ترتیبی که شد، طراحی را یادگرفتیم، کار کردیم اما بازرسی ها با آنان بود.



بعدها جلوتر رفتیم. در تولید لوله های فولادی، کنترل رگلاتور و شبکه‌های داخلی پیشرفت کردیم. نهایتاً بازرسی ها را واگذار کردیم به عوامل غیرشرکتی. هرقدر، توانمندی‌های جامعه ما بیشترشد، مسئولیت‌های ما کمتر شد و به کار دیگر مشغول شدیم. چون طراحی و نظارت را با اطمینان به بیرون دادیم.

 

مدیرکل شرکت ملی گاز ایران، در ادامه به برخی محصولات و صنایع اشاره کرد که ایمن و استاندارد نیستند. وی مثالی می زند و می گوید: « روستایی در مواجهه با بخاری 300 هزارتومانی و صد هزارتومانی، بدیهی است که سراغ ارزان تر برود. نکته اینجاست که چرا اساساً بخاری بی کیفیت و غیر استاندارد در بازار باشد؟ و نکته دوم، تداوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه ایمنی به جامعه است.»

 

مهندس مصطفوی، نماینده نظام مهندسی هم در حرف‌هایش، ابراز نگرانی می کرد از لوله‌های 25 ساله گاز که فرسوده شده‌اند و باید برای‌شان فکر اساسی کرد تا جامعه حس ایمنی پیداکند.

 

دکترنوفرستی درپایان جلسه ابراز امیدواری کرد که در جلسه‌ی آینده ( دی ماه)، هر سازمان و وزارتخانه، اندازه‌ی سهم خود را درحوزه ایمنی به میدان بیاورد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ایمنیتاسیساتنشست
Comments (0)
Add Comment