نشست دوم تیم اعزامی به مناطق زلزله زده

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی فارس با توجه‌به استقبال اعضاء، نشست دوم تیم اعزامی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس به مناطق زلزله زده کرمانشاه، با همکاری معاونت آموزش، توسعه و پژوهش سازمان، عصر شنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۶ به صورت همزمان در سالن قوام‌الدین شیرازی و سالن خیام سازمان برگزار گردید.

 

این نشست علاوه بر ارائه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، به صورت مجازی و وب کنفرانس در دفاتر نمایندگی شهرستان ها و تعدادی از شهرداری های استان فارس ارائه گردید.

 

گزارش اول با عنوان بررسی روان‌شناسانه و فرهنگی زلزله بر مردم، توسط دکتر یوسف آفرینی ارائه گردید. موضوعاتی که در گزارش مورد ارزیابی قرار گرفت عبارت بودند از:

۱-آسیب‌های روانی ناشی از فروپاشی ساختمان بر انسان،

۲-زلزله و اختلال استرس پس از سانحه

۳-افسردگی شدید و احتمال بروز خودکشی پس از زلزله

۴-زلزله و ناهنجاری‌های رفتاری در انسان

۵-فقر و تشدید آسیب‌های روانی در مناطق زلزله زده‌

۶-زلزله و از دست رفتن استعدادهای ملی،

۷-کمبود امکانات بهداشتی پس از زلزله و بروز بیماری‌های جسمی و روانی.

 

در انتها برای هر یک از موارد راهکارهایی ارائه شد.

سپس مهندس سید علیرضا حکمت‌آرا توضیحاتی کوتاه از نشست اول و نتایج بررسی ساختمان‌های با قاب فولادی ارائه کردند و در ادامه پنل تخصصی گزارش مقدماتی بررسی ساختمان‌های با قاب بتنی مناطق زلزله زده با حضور دکتر محمدرضا بنان، مهندس اردشیر دیلمی، مهندس مهرداد خواجه‌پور و مهندس ایمان فروزش‌فر تشکیل گردید.

 

گزارش مهندس فروزش‌فر به نمایندگی از گروه تخصصی عمران ارائه شد. مشکلات ساختمان‌های با قاب بتنی از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

سرفصل مطالب عبارت بود از

۱- برخی نقاط ضـعف آئین‌نامه ­ها و استانداردهای داخلی

۲- برخی عیوب حاصل از تحلیل و طراحی ناصحیح سازه،

۳- ایرادات ناشی از نحوه و کیفیت اجرای سازه

۴- مصالح نامناسب و غیر استاندارد.

 

در بخش طراحی مشکلات متعددی از قبیل انهدام و خرابی پیش‌رونده، ایجاد طبقه نرم، عدم الزام و عدم رعایت تیر ضعیف – ستون قوی و ضعف در اتصال تیر به ستون، ایجاد ستون کوتاه، پایداری ناکافی کنسول، نادیده گرفتن تاثیر پله و میان‌قاب‌ها در مدل تحلیلی، عدم کنترل صحیح ضوابط بهره‌برداری اشاره شد.

 

در بخش اجرا نیز مشکلاتی چون کیفیت نامناسب بتن، عدم اجرای خاموت چشمه اتصال، عدم رعایت فواصل خاموت در ستون، عدم رعایت فواصل خاموت‌ها در نواحی بحرانی تیرها، عدم رعایت حداقل طول وصله (هم‌پوشانی)، تأثیر افزایش فاصله تنگ‌ها بر ظرفیت عضو، استفاده از قلاب با خم۹۰ درجه به جای خم ۱۳۵ درجه، عدم اجرای قلاب استاندارد و طول کوتاه برگشت قلاب، عدم رعایت پوشش بتن (کاور) و اجرای ناصحیح تنگ و خاموت چشمه اتصال، عدم مهار مناسب میلگردهای شمشیری پله و ایجاد درز سرد، ایجاد ضعف در سازه به دلیل اجرای غلط تأسیسات و اتصال نامناسب میان‌قاب‌ها با سازه. در انتها پیشنهاداتی به طراحان و مجریان محترم جهت جلوگیری از این مشکلات مطرح شد.

گزارش سوم در مورد کیفیت نامناسب بتن مصرفی توسط مهندس سیامک فخرایی نژاد ارائه شد. در این گزارش به مشکلات متعددی از قبیل نداشتن طرح اختلاط بتن، استفاده از خلاطه به جای بتن آماده، عدم آگاهی از اصول بتن‌ریزی در هوای گرم و سرد، اضافه کردن آب در حمل و نقل بتن و … در اجرای ساختمان‌های بتنی اشاره شد.

در پایان، گزارش چهارم با عنوان اتصال دیوارها به سازه اصلی توسط دکتر محمدرضا بنان و مهندس دیلمی ارائه شد. در ابتدا عکس‌های متعددی از تخریب ساختمان‌های دارای دیوارهای فاقد اتصال یا دارای اتصال نامناسب در زلزله کرمانشاه نشان داده شد.

 

سپس این موضوع تاکید شد که اگر اتصال دیوارها به سازه اصلی دارای انعطاف‌پذیری نباشد، می‌باید سختی آن‌ها در تحلیل سازه مد نظر قرار گیرد. در انتها چند اتصال لغزشی برای دیوارها به گونه‌ای که قابلیت انعطاف داشته باشند اشاره شد.

انتهای خبر

تاسیساتزلزلهنشستنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment