نسل سرکش!

روح الله واصف/ مدیر و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا / همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ همیشه نسل جوان را نسل رایانه و فنّاوری می‌دانیم. یاد دارم که وقتی در سال ۱۳۶۸ پدرم کمودور ۶۴ را برای من خرید و نصاب! آن در خانه تحویلم داد با صفحه عجیبی روبرو شدیم که پر از عدد و حروف عجیب‌وغریب بود؛ اما کمتر از یک سال بعد می‌توانستیم با آن بازی کنیم، برنامه بنویسیم و یا نقاشی کنیم.
سال‌ها بعد نسل‌های جدیدتر رایانه‌ها آمدند و مردم به‌سرعت مجبور شدند کار با آن‌ها را بیاموزند. در این میان اما بازهم نسل جوان‌تر پرچم‌دار این آغاز ها شدند. امروزه خیلی کار با رایانه مهم نیست. امروزه سایت‌ها و شبکه‌های مجازی زندگی‌ها را تسخیر کرده‌اند و جالب است که بازهم نسل جوان ما هستند که می‌تازند و این صفحات رنگین و پر از زرق‌وبرق را می‌آفرینند.
شاید یکی از دلایل مهم عدم موفقیت شبکه‌های مجازی وطنی در مقایسه با خارجی‌ها همین نسل جوان است که برای قواعد حاکمیتی ارزش چندانی قائل نیست. او چون جوان است و ازقضا با گرز سام آمده است حوصله امرونهی را ندارد و حاضر است پول بیشتری بپردازد و جنگ را به‌قاعده مرسوم خود پیش ببرد. پس فیلتر او را نمی‌ترساند و حتی دلیرتر می‌سازد که آن را بشکند. چون داستان نسل خود ما و ویدیو.
این نسل جوان قواعد بازی بازار کار را هم به شیوه خود می‌نویسد. دانشگاه رفتن یا نرفتن برایش مهم نیست و حتی رشته تحصیلی خود را مسخره می‌کند و راه خود برای کسب درآمد را به شیوه مورد علاقه خود می‌سازد و طی می‌کند. حقوق دلاری می‌خواهد! با شما قرار مصاحبه می‌گذارد ولی به‌راحتی بدون هیچ اطلاعی سر قرار حاضر نمی‌شود. حاضر است بیکار بماند و با حقوق کمتر کار نکند و وقتی مشغول به کار شد، از همان روز اول دنبال کار جدید است!
طبیعی است که جوانان آینده‌ساز کشور ما هستند و سری پرشور دارند؛ اما وظیفه نسل قدیم چیست؟ کسانی که با گذر از تمام این سال‌های سخت، اقتصاد کشور را زنده نگه‌داشته‌اند، با تصمیمات عجیب‌ و غریب دولتی ساخته‌اند، از شبی تا صبحی زحمات چندساله خود را بر باد دیده‌اند، پشت میزها مو سپید کرده‌اند و قد خمیده، چه وظیفه‌ای در تربیت این نسل سرکش دارند؟
قواعد کار مشخص است، احترام به پیشکسوتان، رعایت اخلاق کار و … را باید به این نسل نیز آموخت. باید در هر استخدامی نظر کارفرمای قبلی را خواست. باید برای هر بی‌توجهی مجازات مناسب دید. شکار افراد از محل کار فعلی را ناپسند بدانیم و بدانیم باب‌شدن این رویه، برای خود ما هم مضر خواهد بود. مهم نیست که ما به نتیجه می‌رسیم یا نه. مهم این است که نسل آینده ما باید با دنیایی کار کنند که بسیار منضبط و قانون‌مدار است. حتی متشرع‌تر از ما!
تا بعد!
ترتبیت نسل نومهندساننسل سرکشواصف
Comments (0)
Add Comment