نسخه درمان رکود بازار مسکن چیست؟

تا چند روز آینده و با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب رئیس جمهور می‌‌توان گفت که دولت چهاردهم تا یک ماه آینده با تعیین کابینه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. وعده دولت سیزدهم برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی اگر چه با تاخیر استارت خورد، اما به هر حال آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌‌دهد که تولید مسکن در طرح نهضت ملی مسکن می‌‌تواند سر آغاز روزهای بهتری برای بخش مسکن باشد. 
به گزارش تاسیسات نیوز، چرا که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، تاکنون دو میلیون و ۶۵۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسیده است. منابع جذب شده به این طرح نیز بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و همانطور که رئیس هیئت عامل صندوق ملی مسکن اعلام کرده، پیشنهاد افزایش وام طرح نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان به شورای پول و اعتبار ارائه شده است تا سرعت تکمیل این واحدهای مسکونی بیشتر از قبل شود.
اما درواقع با تشکیل دولت چهاردهم و احتمال تغییر در کابینه به‌‌خصوص در وزارت راه و شهرسازی، به احتمال قوی برخی اقدامات و برنامه‌‌های تولید مسکن از سوی دولت نیز با شکل و شمایل دیگری حرکت خواهد کرد. اما سوال این است که آیا دولت چهاردهم همان برنامه‌‌های دولت سیزدهم را پیش خواهد برد یا اینکه برنامه‌‌های متفاوتی برای سامان دادن به بخش مسکن، حل مشکل خانه‌‌دار شدن خانه‌‌اولی‌‌ها و مستاجران ارائه خواهد کرد؟

دولت چهاردهم با انبوه‌‌سازان حرفه‌‌ای تعامل کند
در همین رابطه حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌‌سازان مسکن استان تهران، در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای دولت چهاردهم برای بخش مسکن می‌‌توان ارائه کرد؟ گفت: موضوعی که بارها به آن اشاره شده و تاکید کرده-ایم، این است که دولت باید با انبوه‌‌سازان حرفه‌‌ای تعامل بیشتری داشته باشد و آنها را باور کند. پس اولین پیشنهاد ما به دولت این است که دولت با مجموعه‌های حرفه‌ای انبوه‌ساز و سازنده‌‌ها تعامل مناسب و برنامه‌ریزی شده برقرار کند.

زمین به سازندگان واگذار و از آن‌ها تعهد گرفته شود
وی با اشاره به ساخت یک میلیون مسکن در سال و اعطای زمین رایگان از سوی دولت سیزدهم ادامه داد: اعطای زمین رایگان از سوی دولت اقدام خوبی است، اما باید این زمین به سازندگان واگذار و از آن‌ها تعهد گرفته شود که در مدت معینی واحدهای مسکونی ساخته شوند و به اتمام برسند. نه اینکه زمین داده شود، اما بعد از مدت مقرر بنا به هر دلیلی ساخت مسکن آغاز نشود و تکمیل پروژه به پایان نرسد.

مردم پولی برای ساخت مسکن ندارند
محتشم درخصوص این که دولت زمین را به مردم واگذار کرده است تا خود مردم مسکن خود را احداث کنند، بیان کرد: به هر حال انبوه‌سازان حرفه ای به دلیل سال‌‌ها فعالیت، دارای تخصص شده‌‌اند و منابع مالی نیز در اختیار دارند. اما اگر توجه کنید، متوجه خواهید شد که برخی از طرح‌‌های نهضت ملی مسکن به مردم عادی واگذار شده و چون تخصص و منابع مالی لازم را در اختیار ندارند، پروژه‌ها نیمه کاره باقی مانده‌‌اند و تکمیل نشده‌‌اند.
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌‌سازان مسکن استان تهران اضافه کرد: همین نکته مهم را اگر در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که وقتی مردم پولی برای ساخت ندارند، زمین رایگان مشکلی از آنها حل نخواهد کرد.

ناتوانی متقاضیان در پرداخت آورده
محتشم خاطرنشان کرد: برخی متقاضیان نهضت ملی مسکن هم که زمین دریافت نکرده‌‌اند، به امید خانه‌‌دار شدن اقدام به ثبت‌نام کردند. در این برنامه مقرر شد تا هر سه ماه ۴۰ میلیون تومان واریز شود. اما سوال این است که این افراد که جزو دهک‌‌های کم‌‌درآمد هستند توانایی این را که هر سه ماه ۴۰ میلیون تومان تامین کنند، نداشتند پس مجبور شدند تا امتیاز خود را به دلالان واگذار کنند.

تقاضای واقعی مسکن بدون پاسخ ماند
وی با تاکید بر اینکه با این اقدام درواقع تقاضای واقعی مسکن بدون پاسخ مانده و سفته‌بازی و دلالی همچنان پابرجا ماند، در پاسخ به این پرسش که آیا نهضت ملی مسکن توانست بر افزایش ساخت‌‌وساز تاثیر مثبت بگذارد؟ گفت: به هر حال در دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن مدنظر قرار گرفت و قرار شد سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود، اما در ادامه دیدیم که در اجرا با چالش‌هایی مواجه شد.
محتشم خاطرنشان کرد: اینکه وزارت راه و شهرسازی نتوانست زیرساخت‌های لازم را برای اجرای پروژه فراهم کند، یک موضع مهمی بود که بارها و بارها مقامات مسئول این وزارتخانه به آن اشاره کردند. اما به هر حال در ادامه، مسیر هموارتر شد و چند مرحله ثبت‌نام صورت گرفت و حدود ۶ میلیون نفر ثبت‌نام کردند و ۴.۵ میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند.

تاثیر نهضت ملی مسکن بر افزایش ساخت‌وساز
این انبوه‌‌ساز افزود: حال دولت سیزدهم باید تلاش می‌‌کرد تا این تعداد از متقاضیان مسکن را که اتفاقا واجد شرایط هم شناخته شده بودند، با وعده‌‌ای که داده بود خانه‌‌دار کند. پس تلاش خود را بیشتر کرد، اما مانعی به نام سیستم بانکی سرعت ساخت-وساز را در طرح نهضت ملی کاهش داد. اگرچه بنده معتقد هستم که نهضت ملی مسکن حدود ۱۰ درصد بر روی افزایش ساخت‌وساز تاثیرگذار بود.

دولت چهاردهم تولید مسکن را تسهیل کند
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌‌سازان مسکن استان تهران یادآور شد: دولت چهاردهم برای ساماندهی بخش مسکن چه در حوزه عرضه و چه در حوزه تقاضا، باید شرایط ساخت‌وساز را تسهیل کند و تولید مسکن را افزایش دهد.
وی خاطرنشان کرد: پس برای رسیدن به این هدف زمین ارزان‌‌قیمت به شرط ساخت در اختیار انبوه‌سازان و سازندگان قرار دهد، انبوه‌سازان با منابع مالی خود طرح‌ها را تکمیل کنند و دولت از آن‌ها تعهد بگیرد که خانه‌ها را به افراد واجد شرایط واگذار کنند.

بازار اجارهبازار مسکنمسکن و انتخابات
Comments (0)
Add Comment