نتیجه عجیب پژوهشی درباره ارتباط رعدو برق آلودگی هوا

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ذرات آلاینده در جو زمین منجر به افزایش تعداد صاعقه‌های بین ابر و زمین می‌شوند!
به گزارش تاسیسات نیوز، طبق مطالعه‌ای جدید از دانشگاه جیمز مدیسون (JMU)، ذرات آلاینده در جو  زمین منجر به افزایش تعداد صاعقه‌های بین ابر و زمین می‌شوند.
محققان برای بررسی ارتباط بین آلاینده‌های هوا و طوفان‌های رعد و برق، نیم میلیون طوفان را در دو منطقه واشنگتن دی.سی و کانزاس سیتی مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعه، نزدیک به ۲۰۰ هزار طوفان در واشنگتن دی.سی و بیش از ۳۰۰ هزار طوفان در کانزاس سیتی بررسی شد.
یافته‌های این مطالعه نشان داد که در محیط‌های با ناپایداری جوی بالا، افزایش آلودگی هوا منجر به افزایش صاعقه‌های بین ابر و زمین می‌شود. ذرات آلودگی به عنوان هسته‌های ابری عمل می‌کنند و با انتقال به داخل ابر و جدا شدن در جریان‌های بالا و پایین، بارهای الکتریکی را در ابر تقسیم کرده و منجر به تولید بیشتر صاعقه می‌شوند.
این مطالعه همچنین به تأثیرات دوگانه طوفان‌های رعد و برق بر کیفیت هوا اشاره می‌کند. در حالی که باران‌های سنگین می‌توانند به عنوان یک پاک‌کننده طبیعی برای جو عمل کرده و آلودگی‌ها را شسته و پراکنده کنند، از سوی دیگر طوفان‌ها می‌توانند آلاینده‌های سطحی را به جو بالا منتقل کرده و کیفیت هوا را در مناطقی دور از منبع اولیه آلودگی تحت تأثیر قرار دهند.
تحقیقات بیشتر در این زمینه نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی نیز می‌تواند بر سطح آلودگی و شدت طوفان‌ها تأثیر بگذارد و به تبع آن، چرخه بازخوردی میان آلودگی هوا و طوفان‌ها را تغییر دهد.
در نهایت، این مطالعه نشان می‌دهد که آلودگی شهری می‌تواند رعد و برق‌ها را در سراسر جهان افزایش دهد.
نتایج این پژوهش در مجله Atmospheric Research منتشر شده است.
آلودگی هوا و رعد و برقرعد و برقصاعقه
Comments (0)
Add Comment