نبود مدیریت شهری واحد،مشکل سازندگان

تاسیسات نیوز/ مصطفی ملازمانی، سازنده: یکی از دغدعه های ما سازندگان بحث نماست .نما اولین چیزی است که خریدار می بیند و مهمترین بخش است، اما کمیته نما دست ما را بسته است. از یک طرف الگوی معماری ایرانی اسلامی امطرح است از طرف دیگر مصالح خاصی مد نظر کمیته نماست که سازندگان را در محضور قرار می دهد. اگر بخواهید برای حجم سازی ۲۰ سانت جلو بروید می گویند سیما و منظر شهری را خراب کرده اید یا آن را تخلف در نظر می گیرند.
وی ادامه داد: هرچند پارامترهایی وجود دارد اما در کل سلیقه در کمیته نما حرف اول را می زند. خیلی وقت ها شما تمامپارامترها را رعایت می کنید اما در نهایت کار را تایید نمی کنند. سلیقه مردم هم در کمیته نما اصلا دخیل نیست.
در مورد طراحی فضای اداری تجاری که اوضاع بدتر هم هست مثلا ما از سکوریت برای طراحی استفاده می کنیم و بعد شهرداری دستور  نصب نرده می دهد این درحالی است که نرده در جلوی شیشه خط و خطوط را از بین می برد.
به طور کلی شهرداری تهران سیاستی را دنبال می کند که از شهر تهران، شهر یکدستی براساس معماری ایرانی اسلامی بسازد تا هر کسی از منطقه ۲۲ وارد تهران می شود تا تهران پارس که خارج می شود براساس نماها تشخیص دهد در شهر تهران است. این درحالی است که سازندگان در مناطق بالاتر به خصوص یک دستشان برای طراحی نما بازتر است.
درباره یک نواختی شهر مثلا  زاگرب شهر یک دستی است ؛ اما اینکه تهران این قابلیت این را دارد یا نه کار پژوهشی می خواهد. از طرف دیگر پاریس شهری منطقه بندی است که هر جا معماری خود را دارد و یا در محله ای حاشیه ای موزه ژرژ پمپو را احداث می کند که سبب شاخص شدن منطقه می شود اما این نکته سنجی در شهرداری تهران وجود ندارد. برای اینکه ابرو را درست کنند بدتر چشم را کور کرده اند.
یکی دیگراز مسائل ما استفاده از نمای سبز است مثلا دیوار سبز اگر بخواهید در نمای خود استفاده کنید باز شهرداری مانع شما می شود بهرحال سازندگان مصائب زیادی دارند مثلا بین سایر ارگانهای شهری هماهنگی بین سازمانی وجود ندارد و دودش به چشم سازنده می رود. به طور مثال نظام مهندسی، آتش نشانی را قبول ندارد و برعکس؛ بنابراین نبود مدیریت شهری واحد یکی دیگر از مسائل سازندگان است.
 وی به وضعیت ملک در در منطقه ۷ اشاره کرد و گفت هم خرید و فروش تقریبا فریز شده واز طرف دیگر رکود تورمی وجود دارد که در نهایت به ضرر سازنده و خریدار تمام می شود.
ساخت و سازسازندگانمشکلات سازندگان بنامصطفی ملازمانی
Comments (0)
Add Comment