ناقوس مرگ خشکسالی را بشنوید

شهرکرد-دیار چشمه و آب با زخم‌های عمیق خشک‌سالی حال‌وروز خوبی ندارد؛مسئولان آبفا از آب‌رسانی با تانکر به برخی روستاها خبر می‌دهند و متولیان در آب منطقه‌ای از ممنوعه شدن ۱۰ دشت استان می‌گویند.
به گزارش تاسیسات نیوز، چهارمحال و بختیاری همواره به‌عنوان سرزمین آب و چشمه شناخته می‌شد اما طی سال‌های اخیر خشک‌سالی و کاهش بارندگی‌ها در استان مشکلات جدی را در حوزه‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت ایجاد کرده است.
در حال حاضر بسیاری از شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری، حتی برای تأمین آب شرب نیز با چالش‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کشاورزی و دامداری مردمان این مناطق از بین رفته است.
مطابق آخرین آمارها و بنا به اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری منابع آب زیرزمینی این استان با افت شدید مواجه شده به‌طوری‌که از ۱۰ دشت اصلی استان ۶ دشت ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی اعلام‌شده است.
وابستگی چهارمحال و بختیاری به منابع آب زیرزمینی بیش از ۷۰ درصد است و افت ذخایر زیرزمینی استان را برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت با مشکل مواجه کرده و این موضوع استفاده از آب سطحی به‌جای منابع زیرزمینی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.
این در حالی است که متولیان امر می‌گویند که با استمرار شرایط خشک‌سالی طی بیش از یک دهه گذشته ذخایر آب زیرزمینی در این استان با کسری ۵۷۰ میلیون مترمکعبی مواجه شده است.
ذخایر آب زیرزمینی در این استان با کسری ۵۷۰ میلیون مترمکعبی مواجه شده استدر این راستا کارگروهی با عنوان «کارگروه تخصصی تولید محتوای رسانه‌ای» برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درزمینهٔ مصرف آب و برق با محوریت دادگستری چهارمحال و بختیاری و حضور دستگاه‌های مرتبط تشکیل‌شده تا در این زمینه اقدام به فعالیت کند.
نخستین جلسه این کارگروه امروز با حضور معاون دادگستری استان تشکیل شد و سید محمد موسوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد که در بحث منابع سطحی و زیرزمینی آب در استان با کمبود مواجه هستیم و این کمبود احتمالاً به تنش‌هایی منجر خواهد شد و در این جلسه تلاش بر این است با هم‌اندیشی و تجزیه‌وتحلیل، راهکارهای پیشگیری و کاهش تنش‌های احتمالی را بررسی کنیم.
۶۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود
سهراب بهرامی قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری هم ضمن تقدیر به خاطر تشکیل این کارگروه، فرهنگ‌سازی مصرف آب، تهیه الگوی مصرف آب شرب، مدیریت مصرف و تقاضا، برخورد با متخلفان و… و. را به‌عنوان راهکار در این زمینه پیشنهاد کرد.
وی گفت: در این استان تعداد ۷۰۰ روستا و ۴۰ شهر در حوزه آب‌رسانی و تأمین آب شرب داریم.
قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۶۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود.
۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شرایط بارشی خوبی نخواهیم داشت
بهرامی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل دارد تا درزمینهٔ تولید محتوا در راستای مصرف صحیح آب همکاری کند.
وی با بیان اینکه در سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شرایط بارشی خوبی نخواهیم داشت گفت: تأمین وسایل کاهنده و قرار دادن این تجهیزات در اختیار مردم، در مسیر کاهش مصرف آب بسیار مؤثر است.
قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری افزود: لازم است با تصویب و تأمین اعتبار از طریق سازمان برنامه‌وبودجه برای خرید این ادوات اقداماتی شود.
صرف ۲۰۰ لیتر آب هر کیلو سیب‌زمینی!
مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری هم با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در خصوص صرفه‌جویی و استفاده مناسب از آب و برق الزامی است گفت: آمادگی داریم با ساخت مستند از روستاهای فاقد آب شرب و نمایش عمق فاجعه اطلاع‌رسانی کنیم.
فرشاد متقی افزود: آیا میدانید برای تولید یک کیلو سیب‌زمینی، حدود ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود؟ درصورتی‌که در کشورهای پیشرفته دنیا برای تولید این مقدار، این حجم از آب مصرف نمی‌شود؟
زنگ خطر به صدا آمده ولی گوش کسی بدهکار نیستوی به مفهوم آب خاکستری اشاره و بیان کرد: آب خاکستری یعنی مقدار آبی که یک‌بار مصرف‌شده را دوباره استفاده کنیم. به‌عنوان‌مثال خانم‌ها می‌توانند آبی که صرف شست و شوی میوه، سبزی، برنج و … می‌کنند را دوباره استفاده کنند.
در این جلسه فرج‌الله فرهادی، قائم‌مقام صداوسیمای مرکز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه زنگ خطر به صدا آمده ولی گوش کسی بدهکار نیست گفت: صداوسیما برای پخش تولیدات رسانه‌ای در ساعات پرمخاطب آمادگی کامل دارد.
۱۰ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی شده است
در ادامه علیداد کیانی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری هم اظهار کرد: آب مایه حیات است و تأثیرش در همه ابعاد زندگی احساس می‌شود.
کیانی تشریح کرد: بیش از ۱۰ دشت در استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی شده است؛ این یعنی کار از مرحله کمیت گذشته و به مرحله کیفیت رسیده است. به عبارتی علاوه بر اینکه مقدار آب کمی داریم، کیفیت آب نیز نامناسب شده است.
وی گفت: اطلاعات مناسب برای تولید محتوا را در اختیار تیم رسانه‌ای قرار می‌دهیم و در خصوص تأمین اعتبار تا جایی که بتوانیم کمک می‌کنیم.
چاره‌ای جز مدیریت مصرف آب نداریم
همچنین معصومه نوروزی، معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با چالش‌های متعددی همچون تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و … مواجه هستیم و چاره‌ای جز مدیریت مصرف آب نداریم.
نوروزی خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری، دومین استان با اقلیم خشک بعد از کرمانشاه است.
یزدان یگانگی رئیس سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری هم با بیان اینکه رسانه جزو لاینفک زندگی افراد است، گفت: رسانه می‌تواند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی داشته و نگرش‌ها را عوض کند.
وی افزود: اقدام به فرهنگ‌سازی در رسانه نیاز به شناخت مخاطب دارد.
یگانگی گفت: آمادگی کامل داریم هر نوع محتوا را دریافت و هنرمندانه به پوستر، عکس نوشت، موشن گرافی، مستند و … تبدیل و تقدیم مخاطب کنیم.
دیار چشمه‌ها، آب ندارد!
چهارمحال و بختیاری ازنظر شدت خسارت وارده بر بخش کشاورزی در دسته استان‌های با شدت خسارت بسیار شدید قرارگرفته استبنابراین گزارش، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های پر بارش کشور در منطقه زاگرس جنوبی در گذشته به شمار می‌رفت که هم‌اکنون شرایط آب و هوایی در این استان تغییر کرده است و بارش‌های شدید برف و باران در این استان دیگر رخ نمی‌دهد.
به گفته حسین بهرامی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری کاهش بارندگی در چهارمحال و بختیاری در سال جاری خشک‌سالی را در این استان تشدید کرده و این استان ازنظر شدت خسارت وارده بر بخش کشاورزی در دسته استان‌های با شدت خسارت بسیار شدید قرارگرفته است.
نمود این موضوع رو می‌توان در خسارات به باغات هلوی استان دید به‌طوری‌که متولیان آمار ۲۵ تا ۳۰ درصدی کاهش میزان تولید این محصول را اعلام می‌کنند و احتمال می‌دهند با استمرار وضعیت کمبود آب، این روند در سال‌های پیش رو هم ادامه داشته باشد.
آبفاخشکسالیروستاهای بی آبشهرکردکمبود آب
Comments (0)
Add Comment