میلیاردها تومان نابود شد

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، در حالیکه دولت عزم خود را برای مقابله با چاه های غیر مجاز جزم کرده است در جدیدترین آمار بدست آمده خبر از نابودی میلیاردی ذخایر پنهان آب داده است.

 

یک مقام مسئول در وزارت نیرو از شرایط ویژه در ۳۴۳ دشت آبی کشور خبر داد و گفت: سالیانه تا ۷ میلیاردمترمکعب از ذخایر زیرزمینی آبی کشور نابود می‌شود.

 

جواد میبدی گفت: کسری مخزن علاوه بر کاهش سطح آب های زیرزمینی، از نظر کیفیت نیز مشکلاتی را برای این آب ها به وجود آورده است. مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو افزود: سالانه علاوه بر مصرف آب های تجدیدپذیر، شش تا هفت میلیارد مترمکعب از مخازن آب های زیرزمینی کشور کاسته می شود.



وی ادامه داد: هم اکنون ۹۰ درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و سه درصد در بخش صنعت است که ۵۵ درصد آنها از سفره آب های زیرزمینی و بقیه از منابع سطحی تامین می شود.



میبدی بیان داشت: ۶۰۹ محدوده مطالعاتی در کشور وجود دارد که از این میزان ۳۴۳ دشت به علت کم آبی و کاهش سطح آب های زیرزمینی دشت ممنوعه شده اند.



سال گذشته ۱۵ طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آب زیر زمینی به تصویب شورای ملی آب رسید که بر اساس آن با نصب کنتور بر روی چاه های مجاز، از اضافه برداشت آنها جلوگیری و چاه های غیر مجاز نیز مسدود می شود.



وی گفت: اجرای طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آب با هدف جلوگیری از کاهش سطح آب های زیرزمینی و باز گرداندن آنها به حالت اولیه اجرایی شده است. مدیر کل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو یادآورشد: این وزارتخانه، ماهیانه با آزمایش آب هفت هزار و ۳۳ رشته چاه، یکهزار و ۳۹۱ رشته قنات و ۸۳۷ چشمه، یکهزار و ۹۴۳ ایستگاه، کیفیت آب های سطحی و زیرزمینی سطح کشور مدیریت و نظارت کافی را به عمل می آورد.



میبدی ادامه داد: هم اکنون وزارت نیرو با برخورداری از آزمایشگاه های مجهز و به روز در حوزه آب و فاضلاب توانسته میزان نیترات آب را در سطح شهرها و روستاها به سطح استانداردهای بین المللی نزدیک کند.



همچنین با اجرا و تشکیل کارگروه نظام مدیریت جامع کیفیت آب و ابلاغ و تشکیل این کارگروه در تمامی استان های کشور متشکل از آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری، محیط زیست و سازمان بهداشت، اجرای مدیریت جامع و پایش کیفیت آب شرب را در دستور کار خود قرار داده است.



مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو افزود: در سال های گذشته پنج تا ۱۰ درصد اعتبارات وزارت نیرو به حفاظت کیفیت و کمیت آب اختصاص می یافت و ۹۰ درصد آن برای مصارف توسعه ای و سدسازی استفاده می شد.



وی ادامه داد: سال گذشته برای مدیریت و افزایش کیفیت آب ۲۵ میلیارد تومان به طرح تعادل بخشی آب اختصاص یافت که این اعتبار در سال جاری به ۳۲۵ میلیارد تومان افزایش یافته و پیش بینی می شود در دو سال آینده ۵۰ درصد اعتبارات وزارت نیرو برای بهره برداری کیفیت و ۵۰ درصد برای اتمام طرح های نیمه تمام و توسعه ای هزینه شود.



این مقام مسئول در وزارت نیرو از اجرای برنامه ایمنی آب با همکاری محیط زیست خبر داد و گفت: در این طرح از ابتدای حوزه آبریز تا انتهای مسیر، منابع آلوده و آب های سطحی از نظر کیفیت مورد پایش قرار می گیرند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آببحرانتاسیساتحفر چاهدشت آبی
Comments (0)
Add Comment