میله های عجیب

به گزارش تاسیسات نیوز، در بیشتر حوزه ها، اکتشافات علمی نتیجه روش های سخت و دقیق استنباط و بررسی های علمی و منطقی است. با این حال هر از گاهی یک اکتشاف تصادفی و اتفاقی هم در حین انجام آزمایشات رخ می دهد که اگرچه گاهی به معنای شکست آن آزمایش خاص است اما بعضی اوقات هم منجر به ابداعات و اکتشافات جدید و مفید می شود.





از این میان می توان به کشف وازلین، پنی سیلین و فرهای مایکروویو اشاره کرد که تحول عظیمی در علم ایجاد کردند. 2016 هم در این یافته های تصادفی سهم خود را داشته که اگرچه به اهمیت اکتشافات قبلی نبوده اند ولی در نوع خود شایان توجه می باشند.

 

 

میله های عجیب

 

محققان آزمایشگاه ملی شمال غربی اقیانوس آرام در حال تلاش برای ساخت سیم های نانوی مغناطیسی بودند. اما در عوض به میله های نانویی رسیدند که وقتی در کنار آب قرار می گرفتند رفتارکاملاً بیگانه ای داشتند. به نظر می رسد میله های ساختگی تصادفی در واقع وقتی رطوبت بین 50 و 80درصد باشد، اب را دفع می کنند؛ درست مثل عکس آنچه در اسفنج ها اتفاق می افتد. یعنی وقتی رطوبت بالا می رود، این میله ها وزن از دست می دهند.





با توجه به این موضوع، محققان فکر کردند تجهیزات آنها غلط کار می کند و به همین منظور به بررسی میکروسکوپی دقیق تر پرداختند. آنها دیدند اب بین میله های نانو جمع می شود و بعد با افزایش رطوبت محیط، تبخیر می شود. در حالی که روشن نیست چرا این اتفاق می افتد، یک تئوری این است که رطوبت میله های نانو را به سمت هم می کشاند که سبب می شود اندازه قطرات تا حدود 1.5 نانومتر کوچک شود؛ فاصله ای که قبلاً نشان داده شده در آن اب مزمان تبخیر می شود.

 

 

 

به نظر محققان می توان از این رفتار غیرمنتظره برای بهبود کیفیت زندگی استفاده کرد. یکی از کاربردهای این ویژگی می تواند تولید لباس های دفع کننده عرق باشد.

 

 

 

یکی دیگر از کاربردهای بالقوه چنین مشخصه ای، سیستمی است که رطوبت را از هوای بیابان گرفته و وقتی مقدار رطوبت خاصی حاصل می شود اب جمع شده را دفع می کنند.







انتهای خبر

اکتشافاتتاسیساتتحقیقمیله
Comments (0)
Add Comment