میادین غرب کارون؛ اولویت دولت دوازدهم

به گزارش تاسیسات نیوز، عملیاتی شدن «اولویت توسعه میادین مشترک نفتی» در حالی پس از انتخاب دوباره بیژن زنگنه به‌عنوان وزیر نفت، بارها از سوی او اعلام شد که به نظر می‌رسد حالا قراردادهای جدید نفتی به‌عنوان مدلی پیشرفته‌تر که برداشت طولانی‌مدت از میادین نفتی را تضمین می‌کند، در دست وزارت نفت است.





قراردادهای جدید نفتی که بر پایه قراردادهای بیع متقابل طراحی و تدوین شده‌اند در حالی ماهیت طولانی‌مدت دارند که عراق بسیار پیش‌تر از ایران از این مدل قراردادی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بهره‌مند شده است؛ این در حالی است که مدل جدید قراردادهای نفتی برای تصویب رسمی در کشور زمان و انرژی فراوانی برد.





اما از جمله مزیت‌های قراردادهای جدید نفتی در مقابل قراردادهای قبلی این است که قراردادهای بیع متقابل یا بای بک به‌عنوان قراردادهایی کوتاه‌مدت، زیان‌های فراوانی را متوجه میدان نفتی می‌کنند؛ حال آنکه قراردادهای جدید نفتی با پایبند کردن طولانی‌مدت شرکت سرمایه‌گذار خارجی در کشور آنها را به صیانت از میدان و حفظ برداشت در طولانی‌مدت وادار می‌کند.





در واقع از آنجا که سود شرکت سرمایه‌گذار در تولید طولانی‌مدت نهفته است، تداوم تولید و حفاظت از میدان نفتی امری ضروری به شمار می‌رود. این در حالی است که در قراردادهای بای‌بک یا بیع متقابل که قراردادهایی کوتاه‌مدت هستند، کارفرما نهایتا طی 5 سال باید سود خود را از قرارداد برداشت کند، بنابراین ممکن است با نهایت توان اقدام به تولید کنند که تبعاتی مانند افت فشار مخزن یا آسیب دیدن مخزن را به همراه دارد.





اما ایران در میان مجموع 102 میدان نفتی و گازی، 18 میدان مشترک نفتی دارد که به گفته زنگنه، «طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی، میدان مشترک آذر، میدان‌های سهراب، آب‌تیمور، منصوری و آزادگان» در میان تمام میدان‌های مشترک دارای اولویت هستند و تا پایان سال قراردادهایی برای توسعه آنها به امضا خواهد رسید.





از میان 6 میدان عنوان شده، به غیر از لایه نفتی پارس‌جنوبی که با قطر مشترک است،‌ پنج‌ میدان باقی مانده با عراق مشترک هستند. این تعداد میدان مشترک با عراق که توسعه آنها از اولویت‌های وزارت نفت است، در حالی از اهمیت توسعه میادین مشترک با این همسایه غربی حکایت دارد که عراق پیش از ایران گام‌های فراوانی برای توسعه میادین مشترک با ایران برداشته و برنامه‌های فراوانی نیز برای آینده دارد.





به این ترتیب در سال‌های گذشته که ایران درگیر تحریم‌های غرب و مسائل بین‌المللی و همچنین طراحی، تدوین و تصویب قراردادهای جدید نفتی بود، عراق نه‌تنها برای برداشت از مخازن مشترک نفتی منتظر نماند، بلکه ماه گذشته میلادی از برنامه‌ای جدید برای توسعه 9 میدان نفتی رونمایی کرد که نام پنج میدان مشترک با ایران در میان آنها خودنمایی می‌کند.





تکلیف این میادین در حالی در ماه آینده میلادی (اکتبر) مشخص خواهد شد که وزیر نفت کشورمان در رابطه با میدان نفتی آزادگان که با عراق مشترک است، اعلام کرده «طرح توسعه میدان آزادگان به‌دلیل پیچیدگی‌های فنی که دارد زمانبر است.»





تلاش عراق برای توسعه برداشت از میدان‌های مشترک نفتی در حالی است که به‌نظر می‌رسد با وجود اصرار وزارت نفت برای ورود جدی‌تر به این میادین نفتی و همچنین تصویب الگوی جدید قراردادها، هنوز برخی از مناقشات در داخل کشور وجود دارد که مانع از برگزاری به‌موقع مناقصات می‌شود.





برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان طبق الگوی جدید قراردادهای نفتی در حالی از بهمن ماه سال گذشته تاکنون دو بار به تعویق افتاده است که با وجود تمایل 17 شرکت بین‌المللی برای ورود به این میدان و تاکید وزارت نفت برای افزایش ضریب برداشت از آن، هنوز مناقصه‌ای برای آن برگزار نشده است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

انرژیتاسیساتسرمایه گذاریغرب کارون
Comments (0)
Add Comment