مورد استفاده آب های ژرف چیست

به گزارش تاسیسات نیوز، وزیر نیرو در مورد استفاده از منابع آبی ژرف گفت: مطالعات نشان می دهد در عمق ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری منابع آبی وجود دارد که امکان دسترسی به آن ها است اما بایستی توجه داشت که برخی از این منابع غیرقابل تجدید هستند و برخی دیگر از طریق گسل ها قابل تغذیه هستند که اگر استحصال نشوند به دریاهای آزاد می ریزند و نمی توان از آن ها استفاده کرد.




وی تأکید کرد: در حال حاضر مطالعات آب های ژرف در استان هایی چون فارس، سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان جنوبی در حال انجام است اما باید توجه داشت که این آب تنها برای مصارف شرب و صنعت خواهد بود نه کشاورزی.




وی در ادامه در مورد اختلاف های موجود بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در مورد تحویل آب به کشاورزان اظهار داشت: ما معتقدیم وزارت جهاد کشاورزی نباید از آبی که ناشی از استفاده از روش های نوین آبیاری صرفه‌جویی کرده برای توسعه سطح زیرکشت استفاده کند چرا که این امر مانع از نفوذ آب به داخل زمین می شود و منابع آبی را در آینده با خطری جدی مواجه خواهد کرد.




وی اضافه کرد: قدم اول در مدیریت منابع آب، اندازه گیری میزان آب تحویلی به مشترکین است و امیدواریم نصب وسایل اندازه گیری با کمک دولت و مجلس تا انتهای برنامه ششم به اتمام برسد.




وزیر نیرو خاطرنشان کرد: زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد ۱۴۴ سد در حال اجرا بود اما با مطالعاتی که انجام شد تعداد ۵۰ سد به دلیل عدم بهره مندی از پیوست های زیست محیطی و شاخص های فنی از دستورکار خارج شد.







انتهای خبر

آبتاسیساتصنعت
Comments (0)
Add Comment