مهندسی! مافیا یا آشوب؟!

روح الله واصف

همکاران عزیز سلام و خداقوت
در آستانه روز مهندس اوضاع نابسامان اقتصادی و صنفی چنان در هم تنیده است که همه را در وضعیتی بلاتکلیف نگهداشته است.
هشدارهای پی در پی مقامات عالی کشور مبنی بر انتظار سالی سخت در پیش رو و بازگشت شعارهایی چون جایگزینی نفت با مالیات (با توجه به تجربه دولت‌های قبلی) بر نگرانی‌ها افزوده است و امکان جهش قیمت دلار بر همه این موارد سایه افکنده است.
اوضاع چنان است که گویی در حال نزدیک شدن به مثلث برمودا هستیم. شاید لازم است مدیران توانمند ما کمی هوشمندانه‌تر و حرفه‌ای‌تر با مشکلات روبرو شوند.
هر مشکلی چه کوچک و چه بزرگ، چه در سطح اتاق کاری ما و چه در سطح کشوری یا حتی بین‌المللی یک پروژه است که باید حل شود.
برای حل هر مشکلی باید کار مهندسی انجام شود. یعنی در قدم اول متوجه شویم مشکل چیست؟
باور کنید که راه‌حل همه مشکلات مشخص است. مشکل اساسی ما همیشه این است که نمی‌دانیم مشکل چیست. پس بسیاری مواقع راه‌حل ما پاک کردن صورت مساله است.
در حل مهندسی‌گونه مشکلات، تیمی از متخصصان در عرصه‌های کاملا مرتبط جنبه‌های مختلف یک مشکل را بررسی می‌کنند، راه‌حل‌هایی ارائه می‌کنند.
هر راه‌حل دارای چالش‌هایی با راه‌حل دیگر است و هر راه‌حل‌ نیاز به کمک‌هایی از سایر رشته‌ها دارد.
تمام این ایده‌ها و تفکرات با هم تحت نظر یک مدیر تصمیم‌گیر بررسی و محک می‌خورد و در نهایت طرحی حاضر می‌شود که به آن بسیار امیدواریم.
اگر مشکل با هر روش دیگری حل شود یک بحران بروز می‌کند.
وقتی نتوانیم مشکلات را مهندسی‌وار حل کنیم جریاناتی دیگر سعی در بهر‌برداری از وضع موجود می‌نماید و طبعا حل مشکل سخت‌تر خواهد شد.
حال با مشکلی دیگر روبرو می‌شویم و آن حل مشکلات ناشی از سوء‌استفاده‌گران است.
اگر اکنون سوء‌استفاده از اوضاع نابسامان چنین فراگیر شده است که هر روز خبر از دستگیری، زندان و اعدامی جدید می‌شنویم پس وارد فاز دوم شده‌ایم.
این یعنی فاز اول، فاز حل مشکل، انجام نشده است یا درست انجام نشده است.
آیا ما مهندس نداریم؟ آیا مهندسان ما مشکل را نمی‌دانند؟ آیا متخصصان مرتبط در جلسه حل مشکل نبوده‌اند؟ آیا همه متخصصان درجلسه نبوده‌اند؟ آیا جلسه‌ای تشکیل نشده است؟
ما نمی‌دانیم اما می‌بینیم که فاز دوم (یعنی سوء‌استفاده) عرصه تاخت و تاز افرادی شده است که نمی‌توان حتی نام آن‌ها را مافیا گذاشت.
زیرا مافیا دارای قواعد مشخص و قابل پیش‌بینی است.
چنان‌که ویتوکورلئونه در فیلم پدرخوانده  قاتل پسرش را می‌بخشد تا کشتن تمام شود. اما سوء‌استفاده‌گران اوضاع کنونی مافیا نیستند بلکه آشوب‌گرانی هستند که آش را با جاش می‌خواهند!
تا بعد!
روز مهندسیادداشت مهندسی
Comments (0)
Add Comment